Evolution and development of female religious schools in Spain

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sampayo, Maria Fernanda Piñero
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38931
Resumo: In Spain the education, which can be defined as private, wastraditionally held by the Church, which carried out the task ofeducating through their educational institutions. The causes ofthis predominance mainly reflect the Catholic tradition of thecountry, but in addition, from the nineteenth century on, when anincreasing number of citizens accesses studies, the schools of theChurch learned how to respond to a growing demand that stateinstitutions seemed unable to satisfy. These circumstances,together with other causes, led the schools run by theseorganizations spread over the Spanish territory in urbansituations, and consolidate as the preferred option for a risingsocial sector, the middle class, who chose to train especially forhis daughters, religious schools.
id RBHE-1_94aa03dbd05360076a8926d549abc11b
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38931
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling Evolution and development of female religious schools in SpainEvolución y desarrollo de los colegios religiosos femeninos en EspañaEvolução e desenvolvimento de escolas religiosas femininas em EspanhaEducationPrivate educationReligious educationWomen’s educationReligious congregationsEducaciónEnseñanza privadaEnseñanza religiosaEducación femeninaCongregaciones religiosasEducaçãoEnsino privadoEnsino religioso. Educação das mulheresAs congregações religiosasIn Spain the education, which can be defined as private, wastraditionally held by the Church, which carried out the task ofeducating through their educational institutions. The causes ofthis predominance mainly reflect the Catholic tradition of thecountry, but in addition, from the nineteenth century on, when anincreasing number of citizens accesses studies, the schools of theChurch learned how to respond to a growing demand that stateinstitutions seemed unable to satisfy. These circumstances,together with other causes, led the schools run by theseorganizations spread over the Spanish territory in urbansituations, and consolidate as the preferred option for a risingsocial sector, the middle class, who chose to train especially forhis daughters, religious schools.En España la educación que podríamos definir como privada,estuvo tradicionalmente en manos de la Iglesia, la cual ejercióesta tarea a través de sus instituciones de enseñanza. Las causasde este predominio se deben a la tradición católica del país, a lacapacidad por parte de estos colegios para dar respuesta a lacreciente demanda educativa surgida a partir del siglo XIX y aque las instituciones estatales parecían incapaces de satisfacerdicha demanda. Esta circunstancia, unida a otras causas, hicieronque este tipo de colegios proliferaran por el territorio español, enlas situaciones urbanas y se consolidaran como la opciónpreferida para el sector social de las clases medias que loseligieron mayoritariamente para la formación de sus hijos,especialmente para sus hijas.Em Espanha, a educação que pode ser definida como privadaesteve tradicionalmente nas mãos da Igreja, que serviu a estatarefa por meio de suas instituições de ensino. As razões paraesse domínio estão na tradição católica do país, mas, também, nacapacidade dessas escolas em atender a crescente demanda poreducação, que surgiu a partir do século XIX, a qual asinstituições do Estado pareciam incapazes de satisfazer. Estacircunstância, associada a outras causas, favoreceu a proliferaçãoe consolidação da escola confessional no território espanhol,fundamentalmente em áreas urbanas. Essa foi a opção preferidade um setor social crescente, a classe média que,esmagadoramente, a escolheu para educar seus filhos,especialmente, suas filhas.RBHE2015-06-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38931Revista Brasileira de História da Educação; Vol 15 No 2[38] (2015): Maio/Agosto; 221 - 246Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 15 Núm. 2[38] (2015): Maio/Agosto; 221 - 246Revista Brasileira de História da Educação; v. 15 n. 2[38] (2015): Maio/Agosto; 221 - 2462238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38931/pdf_70Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSampayo, Maria Fernanda Piñero2022-02-22T22:18:06Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38931Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:18:06Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv Evolution and development of female religious schools in Spain
Evolución y desarrollo de los colegios religiosos femeninos en España
Evolução e desenvolvimento de escolas religiosas femininas em Espanha
title Evolution and development of female religious schools in Spain
spellingShingle Evolution and development of female religious schools in Spain
Sampayo, Maria Fernanda Piñero
Education
Private education
Religious education
Women’s education
Religious congregations
Educación
Enseñanza privada
Enseñanza religiosa
Educación femenina
Congregaciones religiosas
Educação
Ensino privado
Ensino religioso
. Educação das mulheres
As congregações religiosas
title_short Evolution and development of female religious schools in Spain
title_full Evolution and development of female religious schools in Spain
title_fullStr Evolution and development of female religious schools in Spain
title_full_unstemmed Evolution and development of female religious schools in Spain
title_sort Evolution and development of female religious schools in Spain
author Sampayo, Maria Fernanda Piñero
author_facet Sampayo, Maria Fernanda Piñero
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sampayo, Maria Fernanda Piñero
dc.subject.por.fl_str_mv Education
Private education
Religious education
Women’s education
Religious congregations
Educación
Enseñanza privada
Enseñanza religiosa
Educación femenina
Congregaciones religiosas
Educação
Ensino privado
Ensino religioso
. Educação das mulheres
As congregações religiosas
topic Education
Private education
Religious education
Women’s education
Religious congregations
Educación
Enseñanza privada
Enseñanza religiosa
Educación femenina
Congregaciones religiosas
Educação
Ensino privado
Ensino religioso
. Educação das mulheres
As congregações religiosas
description In Spain the education, which can be defined as private, wastraditionally held by the Church, which carried out the task ofeducating through their educational institutions. The causes ofthis predominance mainly reflect the Catholic tradition of thecountry, but in addition, from the nineteenth century on, when anincreasing number of citizens accesses studies, the schools of theChurch learned how to respond to a growing demand that stateinstitutions seemed unable to satisfy. These circumstances,together with other causes, led the schools run by theseorganizations spread over the Spanish territory in urbansituations, and consolidate as the preferred option for a risingsocial sector, the middle class, who chose to train especially forhis daughters, religious schools.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-06-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38931
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38931
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38931/pdf_70
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 15 No 2[38] (2015): Maio/Agosto; 221 - 246
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 15 Núm. 2[38] (2015): Maio/Agosto; 221 - 246
Revista Brasileira de História da Educação; v. 15 n. 2[38] (2015): Maio/Agosto; 221 - 246
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126531185934336