Evolution and development of female religious schools in Spain
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38931 |
Resumo: | In Spain the education, which can be defined as private, wastraditionally held by the Church, which carried out the task ofeducating through their educational institutions. The causes ofthis predominance mainly reflect the Catholic tradition of thecountry, but in addition, from the nineteenth century on, when anincreasing number of citizens accesses studies, the schools of theChurch learned how to respond to a growing demand that stateinstitutions seemed unable to satisfy. These circumstances,together with other causes, led the schools run by theseorganizations spread over the Spanish territory in urbansituations, and consolidate as the preferred option for a risingsocial sector, the middle class, who chose to train especially forhis daughters, religious schools. |
id |
RBHE-1_94aa03dbd05360076a8926d549abc11b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38931 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Evolution and development of female religious schools in SpainEvolución y desarrollo de los colegios religiosos femeninos en EspañaEvolução e desenvolvimento de escolas religiosas femininas em EspanhaEducationPrivate educationReligious educationWomen’s educationReligious congregationsEducaciónEnseñanza privadaEnseñanza religiosaEducación femeninaCongregaciones religiosasEducaçãoEnsino privadoEnsino religioso. Educação das mulheresAs congregações religiosasIn Spain the education, which can be defined as private, wastraditionally held by the Church, which carried out the task ofeducating through their educational institutions. The causes ofthis predominance mainly reflect the Catholic tradition of thecountry, but in addition, from the nineteenth century on, when anincreasing number of citizens accesses studies, the schools of theChurch learned how to respond to a growing demand that stateinstitutions seemed unable to satisfy. These circumstances,together with other causes, led the schools run by theseorganizations spread over the Spanish territory in urbansituations, and consolidate as the preferred option for a risingsocial sector, the middle class, who chose to train especially forhis daughters, religious schools.En España la educación que podríamos definir como privada,estuvo tradicionalmente en manos de la Iglesia, la cual ejercióesta tarea a través de sus instituciones de enseñanza. Las causasde este predominio se deben a la tradición católica del país, a lacapacidad por parte de estos colegios para dar respuesta a lacreciente demanda educativa surgida a partir del siglo XIX y aque las instituciones estatales parecían incapaces de satisfacerdicha demanda. Esta circunstancia, unida a otras causas, hicieronque este tipo de colegios proliferaran por el territorio español, enlas situaciones urbanas y se consolidaran como la opciónpreferida para el sector social de las clases medias que loseligieron mayoritariamente para la formación de sus hijos,especialmente para sus hijas.Em Espanha, a educação que pode ser definida como privadaesteve tradicionalmente nas mãos da Igreja, que serviu a estatarefa por meio de suas instituições de ensino. As razões paraesse domínio estão na tradição católica do país, mas, também, nacapacidade dessas escolas em atender a crescente demanda poreducação, que surgiu a partir do século XIX, a qual asinstituições do Estado pareciam incapazes de satisfazer. Estacircunstância, associada a outras causas, favoreceu a proliferaçãoe consolidação da escola confessional no território espanhol,fundamentalmente em áreas urbanas. Essa foi a opção preferidade um setor social crescente, a classe média que,esmagadoramente, a escolheu para educar seus filhos,especialmente, suas filhas.RBHE2015-06-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38931Revista Brasileira de História da Educação; Vol 15 No 2[38] (2015): Maio/Agosto; 221 - 246Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 15 Núm. 2[38] (2015): Maio/Agosto; 221 - 246Revista Brasileira de História da Educação; v. 15 n. 2[38] (2015): Maio/Agosto; 221 - 2462238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38931/pdf_70Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSampayo, Maria Fernanda Piñero2022-02-22T22:18:06Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38931Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:18:06Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Evolution and development of female religious schools in Spain Evolución y desarrollo de los colegios religiosos femeninos en España Evolução e desenvolvimento de escolas religiosas femininas em Espanha |
title |
Evolution and development of female religious schools in Spain |
spellingShingle |
Evolution and development of female religious schools in Spain Sampayo, Maria Fernanda Piñero Education Private education Religious education Women’s education Religious congregations Educación Enseñanza privada Enseñanza religiosa Educación femenina Congregaciones religiosas Educação Ensino privado Ensino religioso . Educação das mulheres As congregações religiosas |
title_short |
Evolution and development of female religious schools in Spain |
title_full |
Evolution and development of female religious schools in Spain |
title_fullStr |
Evolution and development of female religious schools in Spain |
title_full_unstemmed |
Evolution and development of female religious schools in Spain |
title_sort |
Evolution and development of female religious schools in Spain |
author |
Sampayo, Maria Fernanda Piñero |
author_facet |
Sampayo, Maria Fernanda Piñero |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sampayo, Maria Fernanda Piñero |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Education Private education Religious education Women’s education Religious congregations Educación Enseñanza privada Enseñanza religiosa Educación femenina Congregaciones religiosas Educação Ensino privado Ensino religioso . Educação das mulheres As congregações religiosas |
topic |
Education Private education Religious education Women’s education Religious congregations Educación Enseñanza privada Enseñanza religiosa Educación femenina Congregaciones religiosas Educação Ensino privado Ensino religioso . Educação das mulheres As congregações religiosas |
description |
In Spain the education, which can be defined as private, wastraditionally held by the Church, which carried out the task ofeducating through their educational institutions. The causes ofthis predominance mainly reflect the Catholic tradition of thecountry, but in addition, from the nineteenth century on, when anincreasing number of citizens accesses studies, the schools of theChurch learned how to respond to a growing demand that stateinstitutions seemed unable to satisfy. These circumstances,together with other causes, led the schools run by theseorganizations spread over the Spanish territory in urbansituations, and consolidate as the preferred option for a risingsocial sector, the middle class, who chose to train especially forhis daughters, religious schools. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-06-08 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38931 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38931 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38931/pdf_70 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 15 No 2[38] (2015): Maio/Agosto; 221 - 246 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 15 Núm. 2[38] (2015): Maio/Agosto; 221 - 246 Revista Brasileira de História da Educação; v. 15 n. 2[38] (2015): Maio/Agosto; 221 - 246 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126531185934336 |