The ‘Lyceum of Arts and Crafts of Recife’ and its education tactics of black workers in the post-emancipation period
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Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/61628 |
Resumo: | In this article, we analyze the articulated vertical relations between black workers in the civil construction trade, members of the Society of Mechanical and Liberal Artists, and the public authorities of Pernambuco, as a tactic (Certeau, 2011) in favor of improvements in living conditions, despite the insistent construction of racist theories and practices in Brazil. Afterwards, we analyzed some photographs of the Liceu de Artes e Ofícios (collection of the Catholic University of Pernambuco), an institution dedicated to the instruction of those workers during the post-emancipation period (Rios & Mattos, 2004). We defend that the school turned to the instruction of black children in Recife, it fought for the dignification of the condition of free and working people and for the maintenance of their collective activities. |
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The ‘Lyceum of Arts and Crafts of Recife’ and its education tactics of black workers in the post-emancipation periodEl ‘Liceu de Artes e Ofícios do Recife’ e sus tácticas de instrucción de los trabajadores negros en el período post-emancipaciónO Liceu de Artes e Ofícios do Recife e suas táticas de instrução de trabalhadores negros no período pós-emancipaçãoassociativismhistory of educationpost-emancipationassociativismohistoria de la educaciónpost-emancipaciónassociativismohistória da educaçãopós-emancipaçãoIn this article, we analyze the articulated vertical relations between black workers in the civil construction trade, members of the Society of Mechanical and Liberal Artists, and the public authorities of Pernambuco, as a tactic (Certeau, 2011) in favor of improvements in living conditions, despite the insistent construction of racist theories and practices in Brazil. Afterwards, we analyzed some photographs of the Liceu de Artes e Ofícios (collection of the Catholic University of Pernambuco), an institution dedicated to the instruction of those workers during the post-emancipation period (Rios & Mattos, 2004). We defend that the school turned to the instruction of black children in Recife, it fought for the dignification of the condition of free and working people and for the maintenance of their collective activities.En este artículo, analizamos las relaciones verticales articuladas entre los trabajadores negros del mercado de la construcción, miembros de la Sociedad de Artistas Mecánicos y Liberales y las autoridades públicas de Pernambuco, como táctica (Certeau, 2011) a favor de mejoras en las condiciones de vida, a pesar de la insistente construcción de teorías y prácticas racistas en Brasil. Posteriormente, analizamos algunas fotografías del Liceu de Artes e Ofícios (colección de la Universidad Católica de Pernambuco), institución dedicada a la instrucción de esos trabajadores durante el período de post-emancipación (Rios & Mattos, 2004). Constatamos que la escuela se volcó a la instrucción de los niños negros en Recife, luchó por la dignificación de la condición de la gente libre y trabajadora y por el mantenimiento de sus actividades colectivas.Neste artigo, investigamos as relações verticais articuladas entre os trabalhadores negros do mercado de edificações, consócios da Sociedade dos Artistas Mecânicos e Liberais, e os poderes públicos de Pernambuco, enquanto tática (Certeau, 2011) em prol de melhorias de condição de vida, apesar da insistente construção de teorias e práticas racistas no Brasil. Depois, analisamos algumas fotografias do Liceu de Artes e Ofícios (acervo da Universidade Católica de Pernambuco), instituição voltada para a instrução daqueles trabalhadores durante o pós-emancipação (Rios & Mattos, 2004). Evidenciamos que o liceu se direcionou para a instrução de crianças negras no Recife, bem como pugnou pela dignificação da condição de pessoas livres e trabalhadoras e pela manutenção de suas atividades coletivas.RBHE2022-07-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/6162810.4025/rbhe.v22.2022.e218Revista Brasileira de História da Educação; Vol 22 No 1 (2022): Publicação contínua; e218Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 22 Núm. 1 (2022): Publicação contínua; e218Revista Brasileira de História da Educação; v. 22 n. 1 (2022): Publicação contínua; e2182238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporenghttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/61628/751375154439https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/61628/751375154440Copyright (c) 2022 Yan Soares Santos, Adriana Maria Paulo da Silva (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Yan Soares Silva, Adriana Maria Paulo da 2022-10-13T16:41:28Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/61628Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-10-13T16:41:28Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
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