The country holidays in Barcelona (1930-1932)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fernández Antón, Estefanía
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Sonlleva Velasco, Miriam
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/50909
Resumo: In 1930, the School Colonies had the purpose of improving the conditions of the most disadvantaged children. Another purpose was to send gender behaviours and values. The research that reveals this reality is not very abundant. Its function is to project a new perspective of education from 1930. Thus, this work examines the memories of the country holidays published between 1930 and 1932by the city hall of Barcelona. The source is the iconography. From this procedure we have verified that the image illustrates differences between in relation to the physical representation in the space, the activities carried out throughout the experience and the dress of the minors. These aspects lead us to affirm that the school colonies improved the colonists' health and they strengthened certain sexist learning and behaviours. These reinforced the ideal of women as the supreme protagonist of the home and of men as a representative of public space.
id RBHE-1_951dcf945954f3eda3f9a86fc42cbbd8
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/50909
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling The country holidays in Barcelona (1930-1932)Las colonias escolares en Barcelona (1930-1932)As colônias escolares em Barcelona (1930-1932)country holidaysgendericonographySegunda República Españolacolonias escolaresgéneroiconografíaSegunda República Españolacolônias escolaresgêneroiconografiaSegunda República EspañolaIn 1930, the School Colonies had the purpose of improving the conditions of the most disadvantaged children. Another purpose was to send gender behaviours and values. The research that reveals this reality is not very abundant. Its function is to project a new perspective of education from 1930. Thus, this work examines the memories of the country holidays published between 1930 and 1932by the city hall of Barcelona. The source is the iconography. From this procedure we have verified that the image illustrates differences between in relation to the physical representation in the space, the activities carried out throughout the experience and the dress of the minors. These aspects lead us to affirm that the school colonies improved the colonists' health and they strengthened certain sexist learning and behaviours. These reinforced the ideal of women as the supreme protagonist of the home and of men as a representative of public space. En 1930, las colonias escolares tenían la finalidad de mejorar las condiciones de la infancia más desfavorecida y de transmitir comportamientos y valores de género. Las investigaciones que tratan de desvelar esta realidad no son muy abundantes, siendo su función proyectar una nueva perspectiva de la educación a partir de 1930. Así pues este trabajo analiza las memorias de las colonias escolares, del Ajuntament de Barcelona, publicadas entre 1930 y 1932. Tomando como fuente referencial la iconografía, hemos constatado cómo las instantáneas ilustran diferencias entre niños y niñas, en relación con la representación corporal en el espacio, las actividades realizadas a lo largo de la experiencia y la vestimenta de los menores. Estos aspectos nos llevan a afirmar que a la vez que las colonias escolares mejoraban la salud de los colonos y las colonas afianzaban ciertos aprendizajes y comportamientos sexistas que reforzaban el ideal de la mujer como protagonista suprema del hogar y del hombre como representante del espacio público.  Em 1930, as colônias escolares pretendiam melhorar as condições das crianças desfavorecidas e transmitir comportamentos e valores de gênero. As investigações que tentam revelar tal realidade não são muito abundantes, sendo sua função projetar uma nova perspectiva da educação a partir de 1930. Neste sentido este trabalho analisa as memórias das colônias escolares​​publicadas entre 1930 e 1932no Ajuntamento de Barcelona. Tomando a iconografia como fonte de referência, verificamos como os instantâneos ilustram as diferenças entre crianças, em relação à representação física no espaço, às atividades realizadas ao longo da experiência e ao vestuário das crianças. Esses aspectos nos levam a afirmar que, ao mesmo tempo em que as colônias escolares melhoravam a saúde dos colonos, fortaleciam certos aprendizados e comportamentos sexistas e reforçavam o ideal das mulheres como protagonistas supremas de lar e dos homens como representantes do espaço público.RBHE2020-08-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/50909Revista Brasileira de História da Educação; Vol 20 No 1 (2020): Continuous publication; e135Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 20 Núm. 1 (2020): Publicación continua; e135Revista Brasileira de História da Educação; v. 20 n. 1 (2020): Publicação contínua; e1352238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/50909/751375150521Copyright (c) 2020 Estefanía Fernández Antón, Miriam Sonlleva Velasco (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFernández Antón, EstefaníaSonlleva Velasco, Miriam2022-03-01T22:17:24Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/50909Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-03-01T22:17:24Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv The country holidays in Barcelona (1930-1932)
Las colonias escolares en Barcelona (1930-1932)
As colônias escolares em Barcelona (1930-1932)
title The country holidays in Barcelona (1930-1932)
spellingShingle The country holidays in Barcelona (1930-1932)
Fernández Antón, Estefanía
country holidays
gender
iconography
Segunda República Española
colonias escolares
género
iconografía
Segunda República Española
colônias escolares
gênero
iconografia
Segunda República Española
title_short The country holidays in Barcelona (1930-1932)
title_full The country holidays in Barcelona (1930-1932)
title_fullStr The country holidays in Barcelona (1930-1932)
title_full_unstemmed The country holidays in Barcelona (1930-1932)
title_sort The country holidays in Barcelona (1930-1932)
author Fernández Antón, Estefanía
author_facet Fernández Antón, Estefanía
Sonlleva Velasco, Miriam
author_role author
author2 Sonlleva Velasco, Miriam
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Fernández Antón, Estefanía
Sonlleva Velasco, Miriam
dc.subject.por.fl_str_mv country holidays
gender
iconography
Segunda República Española
colonias escolares
género
iconografía
Segunda República Española
colônias escolares
gênero
iconografia
Segunda República Española
topic country holidays
gender
iconography
Segunda República Española
colonias escolares
género
iconografía
Segunda República Española
colônias escolares
gênero
iconografia
Segunda República Española
description In 1930, the School Colonies had the purpose of improving the conditions of the most disadvantaged children. Another purpose was to send gender behaviours and values. The research that reveals this reality is not very abundant. Its function is to project a new perspective of education from 1930. Thus, this work examines the memories of the country holidays published between 1930 and 1932by the city hall of Barcelona. The source is the iconography. From this procedure we have verified that the image illustrates differences between in relation to the physical representation in the space, the activities carried out throughout the experience and the dress of the minors. These aspects lead us to affirm that the school colonies improved the colonists' health and they strengthened certain sexist learning and behaviours. These reinforced the ideal of women as the supreme protagonist of the home and of men as a representative of public space.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-08-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/50909
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/50909
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/50909/751375150521
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Estefanía Fernández Antón, Miriam Sonlleva Velasco (Autor)
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Estefanía Fernández Antón, Miriam Sonlleva Velasco (Autor)
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 20 No 1 (2020): Continuous publication; e135
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 20 Núm. 1 (2020): Publicación continua; e135
Revista Brasileira de História da Educação; v. 20 n. 1 (2020): Publicação contínua; e135
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126532330979328