Mendonça Furtado e o projeto educativo no Norte da América portuguesa na era da ilustração
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/61065 |
Resumo: | This article deals with the conception of education present on the letters of the governor of the State of Grão-Pará and Maranhão, Francisco Xavier de Mendonça Furtado (1751-1759). Those letters were tracked down to identify the materialization of the governor 's education concept. It was discovered that, despite the little visibility given to his character, Mendonça Furtado was aligned with the new educational project for the Portuguese colony, not allowing himself to be led by the social, economic, political, and cultural structures that he found on his arrival. His determination and obstination in conducting the Portuguese state project of formation and education of human groups on Amazon, led to a tragic experience materialized in confrontation, escapes and rebellions. |
id |
RBHE-1_9769c21696845029693df2ea98e01ef7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/61065 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Mendonça Furtado e o projeto educativo no Norte da América portuguesa na era da ilustraçãoMendonça Furtado y la formación del vasallaje al Norte de América portuguesa en la era de la ilustraciónMendonça Mendonça Furtado e o projeto educativo no Norte da América portuguesa na era da ilustraçãoState of Grão-Pará and MaranhãoeducationMendonça FurtadoEstado de Grão-Pará y MaranhãoeducaciónMendonça FurtadoEstado do Grão-Pará e MaranhãoeducaçãoMendonça FurtadoThis article deals with the conception of education present on the letters of the governor of the State of Grão-Pará and Maranhão, Francisco Xavier de Mendonça Furtado (1751-1759). Those letters were tracked down to identify the materialization of the governor 's education concept. It was discovered that, despite the little visibility given to his character, Mendonça Furtado was aligned with the new educational project for the Portuguese colony, not allowing himself to be led by the social, economic, political, and cultural structures that he found on his arrival. His determination and obstination in conducting the Portuguese state project of formation and education of human groups on Amazon, led to a tragic experience materialized in confrontation, escapes and rebellions.El artículo trata de la concepción de educación presente en las cartas del gobernador del Estado del Gran Pará y Maranhão Francisco Xavier de Mendonça Furtado (1751-1759). Se rastreó y cotejó esas cartas de modo a identificar la materialización de la concepción de educación del gobernador. Se constató que, a pesar de la poca visibilidad dada a este personaje, Mendonça Furtado estaba alineado al nuevo proyecto educativo para la colonia portuguesa no dejándose conducir por las estructuras sociales, económicas, políticas y culturales que encontró al llegar. Su determinación y obstinación en llevar a cabo el proyecto estatal portugués de formación y educación de grupos humanos en la Amazonia, provocó una experiencia trágica materializada en enfrentamientos, fugas y rebeliones.O artigo trata da concepção de educação presente nas cartas do governador do Estado do Grão-Pará e Maranhão Francisco Xavier de Mendonça Furtado (1751-1759). Essas cartas foram rastreadas e cotejadas de modo a identificar a materialização da concepção de educação do governador. Constatou-se que, a despeito da pouca visibilidade dada a esta personagem, Mendonça Furtado estava alinhado ao novo projeto educativo para a colônia portuguesa, não se deixando conduzir pelas estruturas sociais, econômicas, políticas e culturais que encontrou quando da sua chegada. Sua determinação e obstinação em levar a cabo o projeto estatal português de formação e educação de grupos humanos na Amazônia provocaram uma experiência trágica materializada em confrontos, fugas e rebeliões.RBHE2022-10-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/6106510.4025/rbhe.v22.2022.e236Revista Brasileira de História da Educação; Vol 22 No 1 (2022): Publicação contínua; e236Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 22 Núm. 1 (2022): Publicação contínua; e236Revista Brasileira de História da Educação; v. 22 n. 1 (2022): Publicação contínua; e2362238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/61065/751375154857Copyright (c) 2022 Jane Elisa Otomar Buecke, Sônia Maria da Silva Araújo (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOtomar Buecke, Jane Elisada Silva Araújo, Sônia Maria2022-10-13T16:40:30Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/61065Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-10-13T16:40:30Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Mendonça Furtado e o projeto educativo no Norte da América portuguesa na era da ilustração Mendonça Furtado y la formación del vasallaje al Norte de América portuguesa en la era de la ilustración Mendonça Mendonça Furtado e o projeto educativo no Norte da América portuguesa na era da ilustração |
title |
Mendonça Furtado e o projeto educativo no Norte da América portuguesa na era da ilustração |
spellingShingle |
Mendonça Furtado e o projeto educativo no Norte da América portuguesa na era da ilustração Otomar Buecke, Jane Elisa State of Grão-Pará and Maranhão education Mendonça Furtado Estado de Grão-Pará y Maranhão educación Mendonça Furtado Estado do Grão-Pará e Maranhão educação Mendonça Furtado |
title_short |
Mendonça Furtado e o projeto educativo no Norte da América portuguesa na era da ilustração |
title_full |
Mendonça Furtado e o projeto educativo no Norte da América portuguesa na era da ilustração |
title_fullStr |
Mendonça Furtado e o projeto educativo no Norte da América portuguesa na era da ilustração |
title_full_unstemmed |
Mendonça Furtado e o projeto educativo no Norte da América portuguesa na era da ilustração |
title_sort |
Mendonça Furtado e o projeto educativo no Norte da América portuguesa na era da ilustração |
author |
Otomar Buecke, Jane Elisa |
author_facet |
Otomar Buecke, Jane Elisa da Silva Araújo, Sônia Maria |
author_role |
author |
author2 |
da Silva Araújo, Sônia Maria |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Otomar Buecke, Jane Elisa da Silva Araújo, Sônia Maria |
dc.subject.por.fl_str_mv |
State of Grão-Pará and Maranhão education Mendonça Furtado Estado de Grão-Pará y Maranhão educación Mendonça Furtado Estado do Grão-Pará e Maranhão educação Mendonça Furtado |
topic |
State of Grão-Pará and Maranhão education Mendonça Furtado Estado de Grão-Pará y Maranhão educación Mendonça Furtado Estado do Grão-Pará e Maranhão educação Mendonça Furtado |
description |
This article deals with the conception of education present on the letters of the governor of the State of Grão-Pará and Maranhão, Francisco Xavier de Mendonça Furtado (1751-1759). Those letters were tracked down to identify the materialization of the governor 's education concept. It was discovered that, despite the little visibility given to his character, Mendonça Furtado was aligned with the new educational project for the Portuguese colony, not allowing himself to be led by the social, economic, political, and cultural structures that he found on his arrival. His determination and obstination in conducting the Portuguese state project of formation and education of human groups on Amazon, led to a tragic experience materialized in confrontation, escapes and rebellions. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-10-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/61065 10.4025/rbhe.v22.2022.e236 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/61065 |
identifier_str_mv |
10.4025/rbhe.v22.2022.e236 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/61065/751375154857 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Jane Elisa Otomar Buecke, Sônia Maria da Silva Araújo (Autor) http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Jane Elisa Otomar Buecke, Sônia Maria da Silva Araújo (Autor) http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 22 No 1 (2022): Publicação contínua; e236 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 22 Núm. 1 (2022): Publicação contínua; e236 Revista Brasileira de História da Educação; v. 22 n. 1 (2022): Publicação contínua; e236 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126532777672704 |