Nanette and Boné Preto go to school: personal behavior and schooling in the 1930s

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Paulilo, André Luiz
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38838
Resumo: In this study, we analyze the presence of Nanette and Boné Preto in school using as main source the forms of the Ortofrenia and Mental Hygiene Section published by Arthur Ramos in the book A criança problema. Based on the ideas of Roberto da Matta, we investigated the ways school perceives children and some attitudes of Nanette and Boné Preto in school. In this article, we intend to apprehend some of the dimensions of the children and juvenile culture in the school environment. The concern with the issue of children’s school culture has arisen in the context of a confluence between history and anthropology studies. The discussion includes a concern with the history of social types and patterns of school behavior. Finally, the study draws attention to some of the dimensions of the Brazilian public education in the 1930s.
id RBHE-1_9882a3c6f920d633d4ef81df441707be
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38838
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling Nanette and Boné Preto go to school: personal behavior and schooling in the 1930sNanette y Boné Preto van a la escuela: conducta personal y escolarización en los años de 1930Nanette e Boné Preto vão à escola: conduta pessoal e escolarização nos anos de 1930History of the ChildrenPrimary SchoolSchool CulturePublic Education (1931-1939)AnthropologyHistoria del NiñoEscuela PrimariaCultura EscolarEducación Pública (1931-1939)AntropologíaHistória da CriançaEscola PrimáriaCultura EscolarEducação Pública (1931-1939)AntropologiaIn this study, we analyze the presence of Nanette and Boné Preto in school using as main source the forms of the Ortofrenia and Mental Hygiene Section published by Arthur Ramos in the book A criança problema. Based on the ideas of Roberto da Matta, we investigated the ways school perceives children and some attitudes of Nanette and Boné Preto in school. In this article, we intend to apprehend some of the dimensions of the children and juvenile culture in the school environment. The concern with the issue of children’s school culture has arisen in the context of a confluence between history and anthropology studies. The discussion includes a concern with the history of social types and patterns of school behavior. Finally, the study draws attention to some of the dimensions of the Brazilian public education in the 1930s.Este artículo analiza la presencia de Nanette y Boné Preto en la escuela, utilizando como fuente de datos las fichas de la Sección de Ortofrenia e Higiene Mental, publicadas por Arthur Ramos en el libro El niño problema. A partir de las ideas de Roberto Da Matta, han sido investigadas las formas en que la escuela percibe al niño y las peculiares actitudes asumidas por Nanette y Boné Preto en la escuela. El artículo intenta aprehender algunas de las dimensiones de la cultura infanto-juvenil allí existente. La preocupación con la cultura escolar del niño despuntó en el ámbito de una aproximación entre los estudios de Historia y Antropología. La discusión incluye una preocupación con la historia de los tipos sociales y la de los patrones de comportamiento escolares. Por último, destaca algunas de las dimensiones de la educación pública brasileña en los años de 1930.Este artigo analisa a presença de Nanette e Boné Preto na escola, tomando como fonte as fichas da Seção de Ortofrenia e Higiene Mental, publicadas por Arthur Ramos no livro A creança problema. A partir das ideias de Roberto Da Matta, foram investigadas as maneiras de a escola perceber a criança e determinadas atitudes de Nanette e Boné Preto na escola. O artigo intenta apreender algumas das dimensões da cultura infantojuvenil ali existente. A preocupação com a cultura escolar da criança despontou no âmbito de uma aproximação entre os estudos de História e Antropologia. A discussão inclui uma preocupação com a história dos tipos sociais e dos padrões de comportamento escolares. Por último, chama a atenção para algumas das dimensões da educação pública brasileira nos anos de 1930. RBHE2013-09-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38838Revista Brasileira de História da Educação; Vol 13 No 2[32] (2013): Maio/Agosto; 133-158Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 13 Núm. 2[32] (2013): Maio/Agosto; 133-158Revista Brasileira de História da Educação; v. 13 n. 2[32] (2013): Maio/Agosto; 133-1582238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38838/pdfCopyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessPaulilo, André Luiz2022-02-22T22:18:39Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38838Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:18:39Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv Nanette and Boné Preto go to school: personal behavior and schooling in the 1930s
Nanette y Boné Preto van a la escuela: conducta personal y escolarización en los años de 1930
Nanette e Boné Preto vão à escola: conduta pessoal e escolarização nos anos de 1930
title Nanette and Boné Preto go to school: personal behavior and schooling in the 1930s
spellingShingle Nanette and Boné Preto go to school: personal behavior and schooling in the 1930s
Paulilo, André Luiz
History of the Children
Primary School
School Culture
Public Education (1931-1939)
Anthropology
Historia del Niño
Escuela Primaria
Cultura Escolar
Educación Pública (1931-1939)
Antropología
História da Criança
Escola Primária
Cultura Escolar
Educação Pública (1931-1939)
Antropologia
title_short Nanette and Boné Preto go to school: personal behavior and schooling in the 1930s
title_full Nanette and Boné Preto go to school: personal behavior and schooling in the 1930s
title_fullStr Nanette and Boné Preto go to school: personal behavior and schooling in the 1930s
title_full_unstemmed Nanette and Boné Preto go to school: personal behavior and schooling in the 1930s
title_sort Nanette and Boné Preto go to school: personal behavior and schooling in the 1930s
author Paulilo, André Luiz
author_facet Paulilo, André Luiz
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Paulilo, André Luiz
dc.subject.por.fl_str_mv History of the Children
Primary School
School Culture
Public Education (1931-1939)
Anthropology
Historia del Niño
Escuela Primaria
Cultura Escolar
Educación Pública (1931-1939)
Antropología
História da Criança
Escola Primária
Cultura Escolar
Educação Pública (1931-1939)
Antropologia
topic History of the Children
Primary School
School Culture
Public Education (1931-1939)
Anthropology
Historia del Niño
Escuela Primaria
Cultura Escolar
Educación Pública (1931-1939)
Antropología
História da Criança
Escola Primária
Cultura Escolar
Educação Pública (1931-1939)
Antropologia
description In this study, we analyze the presence of Nanette and Boné Preto in school using as main source the forms of the Ortofrenia and Mental Hygiene Section published by Arthur Ramos in the book A criança problema. Based on the ideas of Roberto da Matta, we investigated the ways school perceives children and some attitudes of Nanette and Boné Preto in school. In this article, we intend to apprehend some of the dimensions of the children and juvenile culture in the school environment. The concern with the issue of children’s school culture has arisen in the context of a confluence between history and anthropology studies. The discussion includes a concern with the history of social types and patterns of school behavior. Finally, the study draws attention to some of the dimensions of the Brazilian public education in the 1930s.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-09-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38838
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38838
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38838/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 13 No 2[32] (2013): Maio/Agosto; 133-158
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 13 Núm. 2[32] (2013): Maio/Agosto; 133-158
Revista Brasileira de História da Educação; v. 13 n. 2[32] (2013): Maio/Agosto; 133-158
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126530766503936