Nanette and Boné Preto go to school: personal behavior and schooling in the 1930s
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38838 |
Resumo: | In this study, we analyze the presence of Nanette and Boné Preto in school using as main source the forms of the Ortofrenia and Mental Hygiene Section published by Arthur Ramos in the book A criança problema. Based on the ideas of Roberto da Matta, we investigated the ways school perceives children and some attitudes of Nanette and Boné Preto in school. In this article, we intend to apprehend some of the dimensions of the children and juvenile culture in the school environment. The concern with the issue of children’s school culture has arisen in the context of a confluence between history and anthropology studies. The discussion includes a concern with the history of social types and patterns of school behavior. Finally, the study draws attention to some of the dimensions of the Brazilian public education in the 1930s. |
id |
RBHE-1_9882a3c6f920d633d4ef81df441707be |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38838 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Nanette and Boné Preto go to school: personal behavior and schooling in the 1930sNanette y Boné Preto van a la escuela: conducta personal y escolarización en los años de 1930Nanette e Boné Preto vão à escola: conduta pessoal e escolarização nos anos de 1930History of the ChildrenPrimary SchoolSchool CulturePublic Education (1931-1939)AnthropologyHistoria del NiñoEscuela PrimariaCultura EscolarEducación Pública (1931-1939)AntropologíaHistória da CriançaEscola PrimáriaCultura EscolarEducação Pública (1931-1939)AntropologiaIn this study, we analyze the presence of Nanette and Boné Preto in school using as main source the forms of the Ortofrenia and Mental Hygiene Section published by Arthur Ramos in the book A criança problema. Based on the ideas of Roberto da Matta, we investigated the ways school perceives children and some attitudes of Nanette and Boné Preto in school. In this article, we intend to apprehend some of the dimensions of the children and juvenile culture in the school environment. The concern with the issue of children’s school culture has arisen in the context of a confluence between history and anthropology studies. The discussion includes a concern with the history of social types and patterns of school behavior. Finally, the study draws attention to some of the dimensions of the Brazilian public education in the 1930s.Este artículo analiza la presencia de Nanette y Boné Preto en la escuela, utilizando como fuente de datos las fichas de la Sección de Ortofrenia e Higiene Mental, publicadas por Arthur Ramos en el libro El niño problema. A partir de las ideas de Roberto Da Matta, han sido investigadas las formas en que la escuela percibe al niño y las peculiares actitudes asumidas por Nanette y Boné Preto en la escuela. El artículo intenta aprehender algunas de las dimensiones de la cultura infanto-juvenil allí existente. La preocupación con la cultura escolar del niño despuntó en el ámbito de una aproximación entre los estudios de Historia y Antropología. La discusión incluye una preocupación con la historia de los tipos sociales y la de los patrones de comportamiento escolares. Por último, destaca algunas de las dimensiones de la educación pública brasileña en los años de 1930.Este artigo analisa a presença de Nanette e Boné Preto na escola, tomando como fonte as fichas da Seção de Ortofrenia e Higiene Mental, publicadas por Arthur Ramos no livro A creança problema. A partir das ideias de Roberto Da Matta, foram investigadas as maneiras de a escola perceber a criança e determinadas atitudes de Nanette e Boné Preto na escola. O artigo intenta apreender algumas das dimensões da cultura infantojuvenil ali existente. A preocupação com a cultura escolar da criança despontou no âmbito de uma aproximação entre os estudos de História e Antropologia. A discussão inclui uma preocupação com a história dos tipos sociais e dos padrões de comportamento escolares. Por último, chama a atenção para algumas das dimensões da educação pública brasileira nos anos de 1930. RBHE2013-09-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38838Revista Brasileira de História da Educação; Vol 13 No 2[32] (2013): Maio/Agosto; 133-158Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 13 Núm. 2[32] (2013): Maio/Agosto; 133-158Revista Brasileira de História da Educação; v. 13 n. 2[32] (2013): Maio/Agosto; 133-1582238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38838/pdfCopyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessPaulilo, André Luiz2022-02-22T22:18:39Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38838Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:18:39Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Nanette and Boné Preto go to school: personal behavior and schooling in the 1930s Nanette y Boné Preto van a la escuela: conducta personal y escolarización en los años de 1930 Nanette e Boné Preto vão à escola: conduta pessoal e escolarização nos anos de 1930 |
title |
Nanette and Boné Preto go to school: personal behavior and schooling in the 1930s |
spellingShingle |
Nanette and Boné Preto go to school: personal behavior and schooling in the 1930s Paulilo, André Luiz History of the Children Primary School School Culture Public Education (1931-1939) Anthropology Historia del Niño Escuela Primaria Cultura Escolar Educación Pública (1931-1939) Antropología História da Criança Escola Primária Cultura Escolar Educação Pública (1931-1939) Antropologia |
title_short |
Nanette and Boné Preto go to school: personal behavior and schooling in the 1930s |
title_full |
Nanette and Boné Preto go to school: personal behavior and schooling in the 1930s |
title_fullStr |
Nanette and Boné Preto go to school: personal behavior and schooling in the 1930s |
title_full_unstemmed |
Nanette and Boné Preto go to school: personal behavior and schooling in the 1930s |
title_sort |
Nanette and Boné Preto go to school: personal behavior and schooling in the 1930s |
author |
Paulilo, André Luiz |
author_facet |
Paulilo, André Luiz |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Paulilo, André Luiz |
dc.subject.por.fl_str_mv |
History of the Children Primary School School Culture Public Education (1931-1939) Anthropology Historia del Niño Escuela Primaria Cultura Escolar Educación Pública (1931-1939) Antropología História da Criança Escola Primária Cultura Escolar Educação Pública (1931-1939) Antropologia |
topic |
History of the Children Primary School School Culture Public Education (1931-1939) Anthropology Historia del Niño Escuela Primaria Cultura Escolar Educación Pública (1931-1939) Antropología História da Criança Escola Primária Cultura Escolar Educação Pública (1931-1939) Antropologia |
description |
In this study, we analyze the presence of Nanette and Boné Preto in school using as main source the forms of the Ortofrenia and Mental Hygiene Section published by Arthur Ramos in the book A criança problema. Based on the ideas of Roberto da Matta, we investigated the ways school perceives children and some attitudes of Nanette and Boné Preto in school. In this article, we intend to apprehend some of the dimensions of the children and juvenile culture in the school environment. The concern with the issue of children’s school culture has arisen in the context of a confluence between history and anthropology studies. The discussion includes a concern with the history of social types and patterns of school behavior. Finally, the study draws attention to some of the dimensions of the Brazilian public education in the 1930s. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-09-03 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38838 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38838 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38838/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 13 No 2[32] (2013): Maio/Agosto; 133-158 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 13 Núm. 2[32] (2013): Maio/Agosto; 133-158 Revista Brasileira de História da Educação; v. 13 n. 2[32] (2013): Maio/Agosto; 133-158 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126530766503936 |