The teaching of music in northeastern Brazil: a brief historical report and current challenges

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Zorzal, Ricieri Carlini
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Ferreira, Ana Neuza Araújo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40730
Resumo: Current paper provides a discussion on the history of the teaching of Music in Northeastern Brazil. Music teaching is discussedunder three main issues: economic growth of the major cities during the Brazilian Empire; the subservience of the teaching of music to politics in the early years of the Republic in state technological institutes; and the provision of Higher Education in music within the context of the each state. The methodology consists in documentary and bibliographic research, consultation of online information by educational institutions and through public officials by e-mail. Results point to additional laws setting out the commitments that educational managers should take to maintain music educational institutions and guidelines to expand and internalize the vacancies in music courses.
id RBHE-1_99d44017abc92a44d31adab571171a8e
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/40730
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling The teaching of music in northeastern Brazil: a brief historical report and current challengesLa enseñanza de música en el nordeste de Brasil: notas históricas y retos actualesO ensino de música no Nordeste brasileiro: notas históricas e desafios atuaismusic educationhistoryBrazilian NortheastlegislationEnseñanza de músicaHistoriaNordesteLegislaciónEducação MusicalHistóriaLegislaçãoNordestePolítica CulturalCurrent paper provides a discussion on the history of the teaching of Music in Northeastern Brazil. Music teaching is discussedunder three main issues: economic growth of the major cities during the Brazilian Empire; the subservience of the teaching of music to politics in the early years of the Republic in state technological institutes; and the provision of Higher Education in music within the context of the each state. The methodology consists in documentary and bibliographic research, consultation of online information by educational institutions and through public officials by e-mail. Results point to additional laws setting out the commitments that educational managers should take to maintain music educational institutions and guidelines to expand and internalize the vacancies in music courses.Este artículo presenta una reflexión histórica sobre la enseñanza de la música en el Nordeste brasileño, apoyada en tres ejes: el crecimiento económico de las principales ciudades de la región en Brasil Imperio; la sumisión política de la enseñanza de música en el surgimiento de la República en instituciones estatales de nivel técnico; y la oferta de cursos superiores de música en el contexto de cada estado de la región. La metodología consiste en investigaciones documentales y bibliográficas, consultas a las páginas virtuales de las instituciones y consultas por e-mail a los agentes públicos. Se concluye por la proposición de una legislación complementaria que establezca compromisos que sean asumidos por los gestores educacionales, respecto al mantenimiento, a la ampliación y a la interiorización de las instituciones de enseñanza de música.Apresenta-se neste artigo uma reflexão histórica sobre o ensino de música no Nordeste brasileiro, apoiada em três eixos: o crescimento econômico das principais cidades da região no Brasil Império; a subserviência política do ensino de música no alvorecer da República em instituições estaduais de nível técnico; a oferta de cursos superiores de música no contexto de cada estado da região. A metodologia consiste em pesquisas documentais e bibliográficas, consultas às páginas virtuais das instituições e consultas por e-mail a agentes públicos. Conclui-se pela proposição de uma legislação complementar que estabeleça compromissos a ser assumidos pelos gestores educacionais, no que diz respeito à manutenção, à ampliação e à interiorização das instituições de ensino de música.RBHE2016-09-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa Histórica; Pesquisa Documentalapplication/pdfapplication/ziphttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40730Revista Brasileira de História da Educação; Vol 16 No 4[43] (2016): Outubro/Dezembro; 155-189Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 16 Núm. 4[43] (2016): Outubro/Dezembro; 155-189Revista Brasileira de História da Educação; v. 16 n. 4[43] (2016): Outubro/Dezembro; 155-1892238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40730/pdf_153https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40730/751375146655Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessZorzal, Ricieri CarliniFerreira, Ana Neuza Araújo2022-02-22T22:17:42Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/40730Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:17:42Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv The teaching of music in northeastern Brazil: a brief historical report and current challenges
La enseñanza de música en el nordeste de Brasil: notas históricas y retos actuales
O ensino de música no Nordeste brasileiro: notas históricas e desafios atuais
title The teaching of music in northeastern Brazil: a brief historical report and current challenges
spellingShingle The teaching of music in northeastern Brazil: a brief historical report and current challenges
Zorzal, Ricieri Carlini
music education
history
Brazilian Northeast
legislation
Enseñanza de música
Historia
Nordeste
Legislación
Educação Musical
História
Legislação
Nordeste
Política Cultural
title_short The teaching of music in northeastern Brazil: a brief historical report and current challenges
title_full The teaching of music in northeastern Brazil: a brief historical report and current challenges
title_fullStr The teaching of music in northeastern Brazil: a brief historical report and current challenges
title_full_unstemmed The teaching of music in northeastern Brazil: a brief historical report and current challenges
title_sort The teaching of music in northeastern Brazil: a brief historical report and current challenges
author Zorzal, Ricieri Carlini
author_facet Zorzal, Ricieri Carlini
Ferreira, Ana Neuza Araújo
author_role author
author2 Ferreira, Ana Neuza Araújo
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Zorzal, Ricieri Carlini
Ferreira, Ana Neuza Araújo
dc.subject.por.fl_str_mv music education
history
Brazilian Northeast
legislation
Enseñanza de música
Historia
Nordeste
Legislación
Educação Musical
História
Legislação
Nordeste
Política Cultural
topic music education
history
Brazilian Northeast
legislation
Enseñanza de música
Historia
Nordeste
Legislación
Educação Musical
História
Legislação
Nordeste
Política Cultural
description Current paper provides a discussion on the history of the teaching of Music in Northeastern Brazil. Music teaching is discussedunder three main issues: economic growth of the major cities during the Brazilian Empire; the subservience of the teaching of music to politics in the early years of the Republic in state technological institutes; and the provision of Higher Education in music within the context of the each state. The methodology consists in documentary and bibliographic research, consultation of online information by educational institutions and through public officials by e-mail. Results point to additional laws setting out the commitments that educational managers should take to maintain music educational institutions and guidelines to expand and internalize the vacancies in music courses.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-09-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Pesquisa Histórica; Pesquisa Documental
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40730
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40730
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40730/pdf_153
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40730/751375146655
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/zip
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 16 No 4[43] (2016): Outubro/Dezembro; 155-189
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 16 Núm. 4[43] (2016): Outubro/Dezembro; 155-189
Revista Brasileira de História da Educação; v. 16 n. 4[43] (2016): Outubro/Dezembro; 155-189
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126531231023104