The establishment of the formal education in Angola (XV-XX Centuries
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38924 |
Resumo: | This paper addresses the many moments that provided theimplantation of the formal education model in Angola. Throughliterature research and archives, we try to trace the key momentsthat characterized this such long process. For this purpose, wehad to trace back, from the date of the Portuguese arrival in thatterritory until the end of its governance at the last quarter of thetwentieth century. We try to analyze the different policies andeducational reforms during this period, namely, the missionariesexperience, the Jesuits role, Pombal reform and the variousamendments made since the establishment of the PortugueseRepublic in 1910, the period of the military dictatorship, andlater the Estado Novo education policy. |
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The establishment of the formal education in Angola (XV-XX CenturiesLa implantación de la Educación Formal en Angola (Siglos XV-XX)A implantação do modelo formal de ensino em Angola (Séculos XV-XX)Formal educationAngolaEducational policyEducación formalAngolaPolítica educativaThis paper addresses the many moments that provided theimplantation of the formal education model in Angola. Throughliterature research and archives, we try to trace the key momentsthat characterized this such long process. For this purpose, wehad to trace back, from the date of the Portuguese arrival in thatterritory until the end of its governance at the last quarter of thetwentieth century. We try to analyze the different policies andeducational reforms during this period, namely, the missionariesexperience, the Jesuits role, Pombal reform and the variousamendments made since the establishment of the PortugueseRepublic in 1910, the period of the military dictatorship, andlater the Estado Novo education policy.Esta reflexión se refiere a los muchos momentos que hanpropiciado la implementación de un modelo de enseñanzaformal en Angola. A través de la consulta de bibliografía, yfuentes documentales procedentes de archivo, se ha procuradolocalizar los momentos claves que han caracterizado este largoproceso. Para ello, regresamos nuestra investigación al siglo XV,fecha de la llegada de los portugueses a aquel territorio hasta elfinal de su gobierno. Planteamos, así, las diferentes políticas yreformas educativas llevadas a cabo durante dicho período, asaber, la enseñanza de los misioneros; el papel de los jesuitas; laReforma de Pombal y las diversas modificaciones introducidasdesde la implantación de la República portuguesa en 1910, elperíodo de la Dictadura Militar; y, posteriormente el EstadoNovo.A presente reflexão aborda os diversos momentos que proporcionaram a implantação de um modelo de ensino formal em Angola. Mediante pesquisa bibliográfica e consulta de arquivo, procuramos traçar os principais momentos que caraterizaram este longo processo. Para o efeito, recuamos a nossa pesquisa ao século XV, data de chegada dos portugueses àquele território até o fim da sua governação. Abordamos, assim, as diferentes políticas e reformas educativas ao longo desse período, nomeadamente, o ensino dos missionários, o papel dos jesuítas, a Reforma Pombalina e as diversas alterações introduzidas desde a implantação da República portuguesa em 1910, o período da Ditadura Militar e posteriormente o Estado Novo.RBHE2015-05-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documenthttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38924Revista Brasileira de História da Educação; Vol 15 No 2[38] (2015): Maio/Agosto; 55 - 80Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 15 Núm. 2[38] (2015): Maio/Agosto; 55 - 80Revista Brasileira de História da Educação; v. 15 n. 2[38] (2015): Maio/Agosto; 55 - 802238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38924/pdf_61https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38924/751375146180Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Sílvia2022-02-22T22:18:10Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38924Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:18:10Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
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