Bernardo Guimarães, social thinker
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38589 |
Resumo: | Bernardo Guimarães, literary work synthesizes more a disorganized and incoherent complex of themes, projects and visions of world that were part of the intellectual, political and cultural environments experienced by the author than an organized project. In this study, I will devote an effort aiming at elucidating how Bernardo Guimarães presents his narrators and characters establishing their routines and refl ecting about major and minor political and social concerns that surrounded him, such as violence, family relationships, slavery, indigenous and civility problematics and the relationships between the urban area and rural area. |
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Bernardo Guimarães, social thinkerBernardo Guimarães, pensador socialLiteratureXIX CenturyCivilityFamilySlaveryLiteraturaSéculo XIXCivilidadeFamíliaEscravidãoBernardo Guimarães, literary work synthesizes more a disorganized and incoherent complex of themes, projects and visions of world that were part of the intellectual, political and cultural environments experienced by the author than an organized project. In this study, I will devote an effort aiming at elucidating how Bernardo Guimarães presents his narrators and characters establishing their routines and refl ecting about major and minor political and social concerns that surrounded him, such as violence, family relationships, slavery, indigenous and civility problematics and the relationships between the urban area and rural area. A obra literária de Bernardo Guimarães sintetiza menos um projeto ordenado de quem as produziu e muito mais um conjunto muitas vezes desorganizado e desconexo de temas, de projetos e de visões de mundo que habitavam o ambiente intelectual, político e cultural vivido pelo autor. Neste texto vou empreender um esforço no sentido de elucidar as formas como Bernardo Guimarães põe seus narradores e personagens entretecendo o cotidiano e refl etindo sobre as grandes e pequenas preocupações políticas e sociais que o cercam, tais como a violência, as relações familiares, escravidão, a problemática indígena e da civilidade e as relações entre a cidade e o campo.RBHE2012-02-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38589Revista Brasileira de História da Educação; Vol 8 No 1 [16] (2008): Janeiro/Abril; 87-124Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 8 Núm. 1 [16] (2008): Janeiro/Abril; 87-124Revista Brasileira de História da Educação; v. 8 n. 1 [16] (2008): Janeiro/Abril; 87-1242238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38589/20120Copyright (c) 2017 RBHE - Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessFaria Filho, Luciano Mendes de2022-02-22T22:20:37Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38589Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:20:37Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
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