Linguistic contextualism: historical context, theoretical assumptions and contributions to the history of education writing

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vieira, Carlos Eduardo
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38432
Resumo: The origins of linguistic contextualism (LC)are found in the writing of the history of political thought, although it was disseminated and became one of the most important references for debating issues related to intellectual history. Skinner and Pocock are among its main formulators and thus the sources emphasized in this study are these historian’s methodological works. The analysis is divided into tree parts. The first identifies the emergence of the intellectual project of LC. The second explores the logical architecture of the theory,while the third emphasizes the focus of LC in the review of the functioning of language and the question of the role of the individual in history.The conclusions discuss the potential of this proposition for the writing of the history of education.
id RBHE-1_a041b45c909bc6b4878eaba0fcd7068d
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38432
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling Linguistic contextualism: historical context, theoretical assumptions and contributions to the history of education writingContextualismo lingüístico: contexto histórico, supuestos teóricos y contribuciones a la escritura de la historia de la educaciónContextualismo linguístico: contexto histórico, pressupostos teóricos e contribuições para a escrita da história da educaçãointellectual historyHistory of EducationLinguistic contextualismSkinnerPocockhistoria intelectualHistoria de la Educacióncontextualismo lingüísticoSkinnerPocockhistória intelectualHistória da Educaçãocontextualismo linguísticoSkinnerPocockHistória da EducaçãoHistória IntelectualTeoria da HistóriaThe origins of linguistic contextualism (LC)are found in the writing of the history of political thought, although it was disseminated and became one of the most important references for debating issues related to intellectual history. Skinner and Pocock are among its main formulators and thus the sources emphasized in this study are these historian’s methodological works. The analysis is divided into tree parts. The first identifies the emergence of the intellectual project of LC. The second explores the logical architecture of the theory,while the third emphasizes the focus of LC in the review of the functioning of language and the question of the role of the individual in history.The conclusions discuss the potential of this proposition for the writing of the history of education.Los orígenes del contextualismo linguístico (CL) se encuentran en la escritura de la historia del pensamiento político, a pesar de que se difundió y se convirtió en una de las referencias más importantes para debatir temas relacionados con la historia intelectual. Skinner y Pocock se encuentran entre sus principales formuladores y, por lo tanto, las fuentes destacadas en este estudio son obras metodológicas de estos historiadores. Dividiremos el análisis en tres partes. La primera pretende identificar la emergencia del proyecto intelectual de CL, la segunda explora la arquitectura lógica de la teoría, mientras que la tercera explora el enfoque del CL en el examen del funcionamiento del lenguaje y la cuestión del papel del individuo en la historia. En las conclusiones trataremos sobre el potencial de esta proposición para la escritura de la historia de la educación.O contextualismo linguístico (CL), cujas origens estão na escrita da história do pensamento político, disseminou-se e se tornou uma das mais importantes referências também no debate de questões atinentes à história intelectual. Considerando que os historiadores Skinner e Pocock estão entre os seus principais formuladores, suas obras de caráter metodológicoforam definidas como fontes deste estudo. A análise está dividida em trêspartes. Na primeira, procura-se identificar a emergência do projeto intelectual do CL; na segunda, explora-se a arquitetura lógica da teoria e, na terceira, analisa-se o foco do CL no exame do funcionamento da linguagem e na questão do protagonismo do sujeito na história. Nas conclusões, aborda-seo potencial dessa proposição para a escrita da história da educação.RBHE2017-07-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTeoria da Históriaapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38432Revista Brasileira de História da Educação; Vol 17 No 3[46] (2017): Julho/Setembro; 31 - 55Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 17 Núm. 3[46] (2017): Julho/Setembro; 31 - 55Revista Brasileira de História da Educação; v. 17 n. 3[46] (2017): Julho/Setembro; 31 - 552238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38432/pdfCopyright (c) 2017 RBHE - Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessVieira, Carlos Eduardo2022-02-22T22:17:37Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38432Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:17:37Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv Linguistic contextualism: historical context, theoretical assumptions and contributions to the history of education writing
Contextualismo lingüístico: contexto histórico, supuestos teóricos y contribuciones a la escritura de la historia de la educación
Contextualismo linguístico: contexto histórico, pressupostos teóricos e contribuições para a escrita da história da educação
title Linguistic contextualism: historical context, theoretical assumptions and contributions to the history of education writing
spellingShingle Linguistic contextualism: historical context, theoretical assumptions and contributions to the history of education writing
Vieira, Carlos Eduardo
intellectual history
History of Education
Linguistic contextualism
Skinner
Pocock
historia intelectual
Historia de la Educación
contextualismo lingüístico
Skinner
Pocock
história intelectual
História da Educação
contextualismo linguístico
Skinner
Pocock
História da Educação
História Intelectual
Teoria da História
title_short Linguistic contextualism: historical context, theoretical assumptions and contributions to the history of education writing
title_full Linguistic contextualism: historical context, theoretical assumptions and contributions to the history of education writing
title_fullStr Linguistic contextualism: historical context, theoretical assumptions and contributions to the history of education writing
title_full_unstemmed Linguistic contextualism: historical context, theoretical assumptions and contributions to the history of education writing
title_sort Linguistic contextualism: historical context, theoretical assumptions and contributions to the history of education writing
author Vieira, Carlos Eduardo
author_facet Vieira, Carlos Eduardo
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Vieira, Carlos Eduardo
dc.subject.por.fl_str_mv intellectual history
History of Education
Linguistic contextualism
Skinner
Pocock
historia intelectual
Historia de la Educación
contextualismo lingüístico
Skinner
Pocock
história intelectual
História da Educação
contextualismo linguístico
Skinner
Pocock
História da Educação
História Intelectual
Teoria da História
topic intellectual history
History of Education
Linguistic contextualism
Skinner
Pocock
historia intelectual
Historia de la Educación
contextualismo lingüístico
Skinner
Pocock
história intelectual
História da Educação
contextualismo linguístico
Skinner
Pocock
História da Educação
História Intelectual
Teoria da História
description The origins of linguistic contextualism (LC)are found in the writing of the history of political thought, although it was disseminated and became one of the most important references for debating issues related to intellectual history. Skinner and Pocock are among its main formulators and thus the sources emphasized in this study are these historian’s methodological works. The analysis is divided into tree parts. The first identifies the emergence of the intellectual project of LC. The second explores the logical architecture of the theory,while the third emphasizes the focus of LC in the review of the functioning of language and the question of the role of the individual in history.The conclusions discuss the potential of this proposition for the writing of the history of education.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-07-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Teoria da História
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38432
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38432
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38432/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 RBHE - Revista Brasileira de História da Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 RBHE - Revista Brasileira de História da Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 17 No 3[46] (2017): Julho/Setembro; 31 - 55
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 17 Núm. 3[46] (2017): Julho/Setembro; 31 - 55
Revista Brasileira de História da Educação; v. 17 n. 3[46] (2017): Julho/Setembro; 31 - 55
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126529401257984