A Vitória Colegial records of school achievements in the 1950’s
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38534 |
Resumo: | This paper is about the educational newsletter A Vitória Colegial, published by Colégio Santo Inácio along the 1950s. The section I aims to point the dialectic relationship between history of education, sociology and history. The section II discusses the extent to which the newsletter was tuned with and able to depict the cultural environment of that decade. The last section aims to highlight editorial and writing strategies employed by the newsletter to reinforce the belief of the school’s pattern of excellence in regard to both school and private life. |
id |
RBHE-1_a1750f7eef403838f2c2ab810b3f4149 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38534 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
A Vitória Colegial records of school achievements in the 1950’sA Vitória Colegial: registros de sucesso escolar nos anos 1950A Vitória Colegialhistória da educaçãohistorysociologycultural eliteA Vitória ColegialHistória da EducaçãoSociologiaHistóriaElite CulturalThis paper is about the educational newsletter A Vitória Colegial, published by Colégio Santo Inácio along the 1950s. The section I aims to point the dialectic relationship between history of education, sociology and history. The section II discusses the extent to which the newsletter was tuned with and able to depict the cultural environment of that decade. The last section aims to highlight editorial and writing strategies employed by the newsletter to reinforce the belief of the school’s pattern of excellence in regard to both school and private life.Este trabalho toma como fonte de análise a revista A Vitória Colegial, publicada pelo Colégio Santo Inácio nos anos de 1950. Ele é dividido em três partes: na primeira, faz uma reflexão sobre um possível diálogo entre a história da educação, a sociologia e a história; na segunda, mostra como o “clima” cultural daquele momento se encontra presente no impresso, indicando a sua atualidade e conexão com os acontecimentos da época. Na última parte, tem como foco a materialidade da revista, suas estratégias editoriais e de escrita, para salientar que objetivava reforçar a crença no sucesso e na excelência da vida, tanto escolar quanto familiar, de seus leitores. RBHE2012-01-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38534Revista Brasileira de História da Educação; Vol 10 No 2 [23] (2010): Maio/Agosto; 197-223Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 10 Núm. 2 [23] (2010): Maio/Agosto; 197-223Revista Brasileira de História da Educação; v. 10 n. 2 [23] (2010): Maio/Agosto; 197-2232238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38534/20065Copyright (c) 2017 RBHE - Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessChaves, Miriam Waidenfeld2022-02-22T22:21:13Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38534Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:21:13Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A Vitória Colegial records of school achievements in the 1950’s A Vitória Colegial: registros de sucesso escolar nos anos 1950 |
title |
A Vitória Colegial records of school achievements in the 1950’s |
spellingShingle |
A Vitória Colegial records of school achievements in the 1950’s Chaves, Miriam Waidenfeld A Vitória Colegial história da educação history sociology cultural elite A Vitória Colegial História da Educação Sociologia História Elite Cultural |
title_short |
A Vitória Colegial records of school achievements in the 1950’s |
title_full |
A Vitória Colegial records of school achievements in the 1950’s |
title_fullStr |
A Vitória Colegial records of school achievements in the 1950’s |
title_full_unstemmed |
A Vitória Colegial records of school achievements in the 1950’s |
title_sort |
A Vitória Colegial records of school achievements in the 1950’s |
author |
Chaves, Miriam Waidenfeld |
author_facet |
Chaves, Miriam Waidenfeld |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Chaves, Miriam Waidenfeld |
dc.subject.por.fl_str_mv |
A Vitória Colegial história da educação history sociology cultural elite A Vitória Colegial História da Educação Sociologia História Elite Cultural |
topic |
A Vitória Colegial história da educação history sociology cultural elite A Vitória Colegial História da Educação Sociologia História Elite Cultural |
description |
This paper is about the educational newsletter A Vitória Colegial, published by Colégio Santo Inácio along the 1950s. The section I aims to point the dialectic relationship between history of education, sociology and history. The section II discusses the extent to which the newsletter was tuned with and able to depict the cultural environment of that decade. The last section aims to highlight editorial and writing strategies employed by the newsletter to reinforce the belief of the school’s pattern of excellence in regard to both school and private life. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-01-10 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38534 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38534 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38534/20065 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 RBHE - Revista Brasileira de História da Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 RBHE - Revista Brasileira de História da Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 10 No 2 [23] (2010): Maio/Agosto; 197-223 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 10 Núm. 2 [23] (2010): Maio/Agosto; 197-223 Revista Brasileira de História da Educação; v. 10 n. 2 [23] (2010): Maio/Agosto; 197-223 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126529494581248 |