Being Stella: a study about the woman’s role and female education in Juiz de Fora city in the beginning of the 20th century

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferreira, Ana Luiza de Oliveira Duarte
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40817
Resumo: This article deals with the analysis of available sources that were got from Stella Matutina School Library, referring to the first years of the institution in Juiz de Fora – Minas Gerais State. It concentrates itself to have relationship between the local historical conjuncture, and the Brazilian historical conjuncture in the beginning of the 20th century as well as the social part, appropriate and practiced by women and men at that time. The purpose is to present as the normalistas as nun-teacher like social elements integrated into a religious educational process that wasn’t based only in archaics values and practices. The purpose is present these women to take parte in an active interest, inside the limits of their possibilities, the conception’s modernization of education in vogue. 
id RBHE-1_a3952878bf556afb0cf14f84afb1ed70
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/40817
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling Being Stella: a study about the woman’s role and female education in Juiz de Fora city in the beginning of the 20th centurySer Stella: um estudo sobre o papel da mulher e da educação feminina na Juiz de Fora do início do século XXRegional HistoryWomen’s HistoryHistory of EducationHistória RegionalHistória das MulheresHistória da EducaçãoThis article deals with the analysis of available sources that were got from Stella Matutina School Library, referring to the first years of the institution in Juiz de Fora – Minas Gerais State. It concentrates itself to have relationship between the local historical conjuncture, and the Brazilian historical conjuncture in the beginning of the 20th century as well as the social part, appropriate and practiced by women and men at that time. The purpose is to present as the normalistas as nun-teacher like social elements integrated into a religious educational process that wasn’t based only in archaics values and practices. The purpose is present these women to take parte in an active interest, inside the limits of their possibilities, the conception’s modernization of education in vogue. O presente artigo dedica-se à análise de fontes disponíveis na Biblioteca do Colégio Stella Matutina, referentes aos primeiros anos de funcionamento da instituição em Juiz de Fora (MG). Concentra-se em estabelecer relações entre a conjuntura histórica local, e a conjuntura histórica brasileira, no início do século XX; assim como entre o papel social cabível a e exercido pelas mulheres e pelos homens do dito período. A intenção é apresentar tanto as normalistas como as irmãs-professoras como elementos sociais integrados num processo educacional religioso que não esteve baseado apenas em princípios e práticas arcaicas. É apresentá-las como personagens que participaram ativamente, dentro dos limites de suas possibilidades, da modernização das concepções de ensino então em voga. RBHE2012-02-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40817Revista Brasileira de História da Educação; Vol 8 No 3 [18] (2008): Setembro/Dezembro; 137-171Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 8 Núm. 3 [18] (2008): Setembro/Dezembro; 137-171Revista Brasileira de História da Educação; v. 8 n. 3 [18] (2008): Setembro/Dezembro; 137-1712238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40817/21291Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessFerreira, Ana Luiza de Oliveira Duarte2022-02-22T22:20:46Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/40817Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:20:46Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv Being Stella: a study about the woman’s role and female education in Juiz de Fora city in the beginning of the 20th century
Ser Stella: um estudo sobre o papel da mulher e da educação feminina na Juiz de Fora do início do século XX
title Being Stella: a study about the woman’s role and female education in Juiz de Fora city in the beginning of the 20th century
spellingShingle Being Stella: a study about the woman’s role and female education in Juiz de Fora city in the beginning of the 20th century
Ferreira, Ana Luiza de Oliveira Duarte
Regional History
Women’s History
History of Education
História Regional
História das Mulheres
História da Educação
title_short Being Stella: a study about the woman’s role and female education in Juiz de Fora city in the beginning of the 20th century
title_full Being Stella: a study about the woman’s role and female education in Juiz de Fora city in the beginning of the 20th century
title_fullStr Being Stella: a study about the woman’s role and female education in Juiz de Fora city in the beginning of the 20th century
title_full_unstemmed Being Stella: a study about the woman’s role and female education in Juiz de Fora city in the beginning of the 20th century
title_sort Being Stella: a study about the woman’s role and female education in Juiz de Fora city in the beginning of the 20th century
author Ferreira, Ana Luiza de Oliveira Duarte
author_facet Ferreira, Ana Luiza de Oliveira Duarte
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferreira, Ana Luiza de Oliveira Duarte
dc.subject.por.fl_str_mv Regional History
Women’s History
History of Education
História Regional
História das Mulheres
História da Educação
topic Regional History
Women’s History
History of Education
História Regional
História das Mulheres
História da Educação
description This article deals with the analysis of available sources that were got from Stella Matutina School Library, referring to the first years of the institution in Juiz de Fora – Minas Gerais State. It concentrates itself to have relationship between the local historical conjuncture, and the Brazilian historical conjuncture in the beginning of the 20th century as well as the social part, appropriate and practiced by women and men at that time. The purpose is to present as the normalistas as nun-teacher like social elements integrated into a religious educational process that wasn’t based only in archaics values and practices. The purpose is present these women to take parte in an active interest, inside the limits of their possibilities, the conception’s modernization of education in vogue. 
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-02-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40817
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40817
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40817/21291
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 8 No 3 [18] (2008): Setembro/Dezembro; 137-171
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 8 Núm. 3 [18] (2008): Setembro/Dezembro; 137-171
Revista Brasileira de História da Educação; v. 8 n. 3 [18] (2008): Setembro/Dezembro; 137-171
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126531687153664