Being Stella: a study about the woman’s role and female education in Juiz de Fora city in the beginning of the 20th century
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40817 |
Resumo: | This article deals with the analysis of available sources that were got from Stella Matutina School Library, referring to the first years of the institution in Juiz de Fora – Minas Gerais State. It concentrates itself to have relationship between the local historical conjuncture, and the Brazilian historical conjuncture in the beginning of the 20th century as well as the social part, appropriate and practiced by women and men at that time. The purpose is to present as the normalistas as nun-teacher like social elements integrated into a religious educational process that wasn’t based only in archaics values and practices. The purpose is present these women to take parte in an active interest, inside the limits of their possibilities, the conception’s modernization of education in vogue. |
id |
RBHE-1_a3952878bf556afb0cf14f84afb1ed70 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/40817 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Being Stella: a study about the woman’s role and female education in Juiz de Fora city in the beginning of the 20th centurySer Stella: um estudo sobre o papel da mulher e da educação feminina na Juiz de Fora do início do século XXRegional HistoryWomen’s HistoryHistory of EducationHistória RegionalHistória das MulheresHistória da EducaçãoThis article deals with the analysis of available sources that were got from Stella Matutina School Library, referring to the first years of the institution in Juiz de Fora – Minas Gerais State. It concentrates itself to have relationship between the local historical conjuncture, and the Brazilian historical conjuncture in the beginning of the 20th century as well as the social part, appropriate and practiced by women and men at that time. The purpose is to present as the normalistas as nun-teacher like social elements integrated into a religious educational process that wasn’t based only in archaics values and practices. The purpose is present these women to take parte in an active interest, inside the limits of their possibilities, the conception’s modernization of education in vogue. O presente artigo dedica-se à análise de fontes disponíveis na Biblioteca do Colégio Stella Matutina, referentes aos primeiros anos de funcionamento da instituição em Juiz de Fora (MG). Concentra-se em estabelecer relações entre a conjuntura histórica local, e a conjuntura histórica brasileira, no início do século XX; assim como entre o papel social cabível a e exercido pelas mulheres e pelos homens do dito período. A intenção é apresentar tanto as normalistas como as irmãs-professoras como elementos sociais integrados num processo educacional religioso que não esteve baseado apenas em princípios e práticas arcaicas. É apresentá-las como personagens que participaram ativamente, dentro dos limites de suas possibilidades, da modernização das concepções de ensino então em voga. RBHE2012-02-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40817Revista Brasileira de História da Educação; Vol 8 No 3 [18] (2008): Setembro/Dezembro; 137-171Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 8 Núm. 3 [18] (2008): Setembro/Dezembro; 137-171Revista Brasileira de História da Educação; v. 8 n. 3 [18] (2008): Setembro/Dezembro; 137-1712238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40817/21291Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessFerreira, Ana Luiza de Oliveira Duarte2022-02-22T22:20:46Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/40817Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:20:46Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Being Stella: a study about the woman’s role and female education in Juiz de Fora city in the beginning of the 20th century Ser Stella: um estudo sobre o papel da mulher e da educação feminina na Juiz de Fora do início do século XX |
title |
Being Stella: a study about the woman’s role and female education in Juiz de Fora city in the beginning of the 20th century |
spellingShingle |
Being Stella: a study about the woman’s role and female education in Juiz de Fora city in the beginning of the 20th century Ferreira, Ana Luiza de Oliveira Duarte Regional History Women’s History History of Education História Regional História das Mulheres História da Educação |
title_short |
Being Stella: a study about the woman’s role and female education in Juiz de Fora city in the beginning of the 20th century |
title_full |
Being Stella: a study about the woman’s role and female education in Juiz de Fora city in the beginning of the 20th century |
title_fullStr |
Being Stella: a study about the woman’s role and female education in Juiz de Fora city in the beginning of the 20th century |
title_full_unstemmed |
Being Stella: a study about the woman’s role and female education in Juiz de Fora city in the beginning of the 20th century |
title_sort |
Being Stella: a study about the woman’s role and female education in Juiz de Fora city in the beginning of the 20th century |
author |
Ferreira, Ana Luiza de Oliveira Duarte |
author_facet |
Ferreira, Ana Luiza de Oliveira Duarte |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ferreira, Ana Luiza de Oliveira Duarte |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Regional History Women’s History History of Education História Regional História das Mulheres História da Educação |
topic |
Regional History Women’s History History of Education História Regional História das Mulheres História da Educação |
description |
This article deals with the analysis of available sources that were got from Stella Matutina School Library, referring to the first years of the institution in Juiz de Fora – Minas Gerais State. It concentrates itself to have relationship between the local historical conjuncture, and the Brazilian historical conjuncture in the beginning of the 20th century as well as the social part, appropriate and practiced by women and men at that time. The purpose is to present as the normalistas as nun-teacher like social elements integrated into a religious educational process that wasn’t based only in archaics values and practices. The purpose is present these women to take parte in an active interest, inside the limits of their possibilities, the conception’s modernization of education in vogue. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-02-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40817 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40817 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40817/21291 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 8 No 3 [18] (2008): Setembro/Dezembro; 137-171 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 8 Núm. 3 [18] (2008): Setembro/Dezembro; 137-171 Revista Brasileira de História da Educação; v. 8 n. 3 [18] (2008): Setembro/Dezembro; 137-171 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126531687153664 |