Education under the marks of national developmentalism in Pará (1957-1961)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bencostta, Marcus Levy
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Melo, Clarice Nascimento de, Moraes, Adhilio Wictor Almeida de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/58292
Resumo: This article discusses the themes that stood out in the field of Brazilian education connected to the national-developmental project in the state of Pará. Aware of the rigors of historical research and the importance of the historiographic debate on the subject, we propose to analyze the sources, considering the discursive potential that they offer to our interpretative analysis. To this end, we will focus on the articles that were published in the newspaper A Província do Pará, between the years 1957 to 1961. Three important themes that were recurrent in the pages of this journal were analyzed: ‘quality of education’, ‘assessment of education’ and ‘expansion of education’. We conclude that the published notes on quality, expansion and assessment of education highlighted the importance of this issue for the debate that boosted actions in the context of education in Pará, which in the light of our analysis, made sense in the local development project.
id RBHE-1_a4f7ba860d42e9a50354771914e87e2b
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/58292
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling Education under the marks of national developmentalism in Pará (1957-1961)La educación según el marco del nacional-desarrollismo en Pará (1957-1961)O ensino no tempo do nacional-desenvolvimentismo no Pará (1957–1961)history of paraense educationeducational policiesschool practicespresshistoria de la educación paraensepolíticas educativasprácticas escolaresprensahistória da educação paraensepolíticas educacionaispráticas escolaresimprensaThis article discusses the themes that stood out in the field of Brazilian education connected to the national-developmental project in the state of Pará. Aware of the rigors of historical research and the importance of the historiographic debate on the subject, we propose to analyze the sources, considering the discursive potential that they offer to our interpretative analysis. To this end, we will focus on the articles that were published in the newspaper A Província do Pará, between the years 1957 to 1961. Three important themes that were recurrent in the pages of this journal were analyzed: ‘quality of education’, ‘assessment of education’ and ‘expansion of education’. We conclude that the published notes on quality, expansion and assessment of education highlighted the importance of this issue for the debate that boosted actions in the context of education in Pará, which in the light of our analysis, made sense in the local development project.Este artículo debate los temas que se destacaron en el campo de la educación brasileña vinculados al proyecto nacional-desarrollista en el estado de Pará. Conscientes de los rigores de la investigación histórica y de la importancia del debate historiográfico sobre el tema, nos proponemos analizar las fuentes, considerando el potencial discursivo que estas ofrecen a nuestro análisis interpretativo. Para ello, privilegiaremos los artículos que fueron publicados en el diario A Província do Pará, entre 1957 y 1961. Analizamos tres temas importantes que fueron recurrentes en las páginas de este periódico: ‘calidad de la educación’, ‘evaluación de la educación’ y ‘expansión de la educación’. Concluimos que las notas publicadas sobre calidad, expansión y evaluación de la educación resaltaron la importancia de este tema para el debate que impulsó las acciones en el contexto de la educación en Pará, que a la luz de nuestro análisis, tenía sentido en el proyecto desarrollista local.Este artigo debate as temáticas que se destacaram no campo da educação brasileira conectadas ao projeto nacional-desenvolvimentista no Estado do Pará. Cientes dos rigores da pesquisa histórica e da importância do debate historiográfico sobre o tema, propomos analisar as fontes, considerando o potencial discursivo que elas oferecem à nossa análise interpretativa. Para tanto, privilegiamos as matérias que foram publicadas no jornal A Província do Pará, entre os anos de 1957 a 1961.Concluímos que os três temas mais recorrentes foram: ‘qualidade do ensino’, ‘avaliação do ensino’ e ‘expansão do ensino’ revelam a importância que tiveram no debate e nas ações empreendidas no âmbito da educação, considerando o destaque que possuíram nas notícias do jornal, o que, à luz de nossas análises, fez sentido no projeto desenvolvimentista local.RBHE2021-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/5829210.4025/rbhe.v22.2022.e201Revista Brasileira de História da Educação; Vol 22 No 1 (2022): Publicação contínua; e201Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 22 Núm. 1 (2022): Publicação contínua; e201Revista Brasileira de História da Educação; v. 22 n. 1 (2022): Publicação contínua; e2012238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporenghttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/58292/751375153354https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/58292/751375153439Copyright (c) 2021 Marcus Levy Bencostta, Clarice Nascimento de Melo (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBencostta, Marcus LevyMelo, Clarice Nascimento de Moraes, Adhilio Wictor Almeida de 2022-07-21T13:52:59Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/58292Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-07-21T13:52:59Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv Education under the marks of national developmentalism in Pará (1957-1961)
La educación según el marco del nacional-desarrollismo en Pará (1957-1961)
O ensino no tempo do nacional-desenvolvimentismo no Pará (1957–1961)
title Education under the marks of national developmentalism in Pará (1957-1961)
spellingShingle Education under the marks of national developmentalism in Pará (1957-1961)
Bencostta, Marcus Levy
history of paraense education
educational policies
school practices
press
historia de la educación paraense
políticas educativas
prácticas escolares
prensa
história da educação paraense
políticas educacionais
práticas escolares
imprensa
title_short Education under the marks of national developmentalism in Pará (1957-1961)
title_full Education under the marks of national developmentalism in Pará (1957-1961)
title_fullStr Education under the marks of national developmentalism in Pará (1957-1961)
title_full_unstemmed Education under the marks of national developmentalism in Pará (1957-1961)
title_sort Education under the marks of national developmentalism in Pará (1957-1961)
author Bencostta, Marcus Levy
author_facet Bencostta, Marcus Levy
Melo, Clarice Nascimento de
Moraes, Adhilio Wictor Almeida de
author_role author
author2 Melo, Clarice Nascimento de
Moraes, Adhilio Wictor Almeida de
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bencostta, Marcus Levy
Melo, Clarice Nascimento de
Moraes, Adhilio Wictor Almeida de
dc.subject.por.fl_str_mv history of paraense education
educational policies
school practices
press
historia de la educación paraense
políticas educativas
prácticas escolares
prensa
história da educação paraense
políticas educacionais
práticas escolares
imprensa
topic history of paraense education
educational policies
school practices
press
historia de la educación paraense
políticas educativas
prácticas escolares
prensa
história da educação paraense
políticas educacionais
práticas escolares
imprensa
description This article discusses the themes that stood out in the field of Brazilian education connected to the national-developmental project in the state of Pará. Aware of the rigors of historical research and the importance of the historiographic debate on the subject, we propose to analyze the sources, considering the discursive potential that they offer to our interpretative analysis. To this end, we will focus on the articles that were published in the newspaper A Província do Pará, between the years 1957 to 1961. Three important themes that were recurrent in the pages of this journal were analyzed: ‘quality of education’, ‘assessment of education’ and ‘expansion of education’. We conclude that the published notes on quality, expansion and assessment of education highlighted the importance of this issue for the debate that boosted actions in the context of education in Pará, which in the light of our analysis, made sense in the local development project.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/58292
10.4025/rbhe.v22.2022.e201
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/58292
identifier_str_mv 10.4025/rbhe.v22.2022.e201
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/58292/751375153354
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/58292/751375153439
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Marcus Levy Bencostta, Clarice Nascimento de Melo (Autor)
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Marcus Levy Bencostta, Clarice Nascimento de Melo (Autor)
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 22 No 1 (2022): Publicação contínua; e201
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 22 Núm. 1 (2022): Publicação contínua; e201
Revista Brasileira de História da Educação; v. 22 n. 1 (2022): Publicação contínua; e201
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126532729438208