Education under the marks of national developmentalism in Pará (1957-1961)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/58292 |
Resumo: | This article discusses the themes that stood out in the field of Brazilian education connected to the national-developmental project in the state of Pará. Aware of the rigors of historical research and the importance of the historiographic debate on the subject, we propose to analyze the sources, considering the discursive potential that they offer to our interpretative analysis. To this end, we will focus on the articles that were published in the newspaper A Província do Pará, between the years 1957 to 1961. Three important themes that were recurrent in the pages of this journal were analyzed: ‘quality of education’, ‘assessment of education’ and ‘expansion of education’. We conclude that the published notes on quality, expansion and assessment of education highlighted the importance of this issue for the debate that boosted actions in the context of education in Pará, which in the light of our analysis, made sense in the local development project. |
id |
RBHE-1_a4f7ba860d42e9a50354771914e87e2b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/58292 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Education under the marks of national developmentalism in Pará (1957-1961)La educación según el marco del nacional-desarrollismo en Pará (1957-1961)O ensino no tempo do nacional-desenvolvimentismo no Pará (1957–1961)history of paraense educationeducational policiesschool practicespresshistoria de la educación paraensepolíticas educativasprácticas escolaresprensahistória da educação paraensepolíticas educacionaispráticas escolaresimprensaThis article discusses the themes that stood out in the field of Brazilian education connected to the national-developmental project in the state of Pará. Aware of the rigors of historical research and the importance of the historiographic debate on the subject, we propose to analyze the sources, considering the discursive potential that they offer to our interpretative analysis. To this end, we will focus on the articles that were published in the newspaper A Província do Pará, between the years 1957 to 1961. Three important themes that were recurrent in the pages of this journal were analyzed: ‘quality of education’, ‘assessment of education’ and ‘expansion of education’. We conclude that the published notes on quality, expansion and assessment of education highlighted the importance of this issue for the debate that boosted actions in the context of education in Pará, which in the light of our analysis, made sense in the local development project.Este artículo debate los temas que se destacaron en el campo de la educación brasileña vinculados al proyecto nacional-desarrollista en el estado de Pará. Conscientes de los rigores de la investigación histórica y de la importancia del debate historiográfico sobre el tema, nos proponemos analizar las fuentes, considerando el potencial discursivo que estas ofrecen a nuestro análisis interpretativo. Para ello, privilegiaremos los artículos que fueron publicados en el diario A Província do Pará, entre 1957 y 1961. Analizamos tres temas importantes que fueron recurrentes en las páginas de este periódico: ‘calidad de la educación’, ‘evaluación de la educación’ y ‘expansión de la educación’. Concluimos que las notas publicadas sobre calidad, expansión y evaluación de la educación resaltaron la importancia de este tema para el debate que impulsó las acciones en el contexto de la educación en Pará, que a la luz de nuestro análisis, tenía sentido en el proyecto desarrollista local.Este artigo debate as temáticas que se destacaram no campo da educação brasileira conectadas ao projeto nacional-desenvolvimentista no Estado do Pará. Cientes dos rigores da pesquisa histórica e da importância do debate historiográfico sobre o tema, propomos analisar as fontes, considerando o potencial discursivo que elas oferecem à nossa análise interpretativa. Para tanto, privilegiamos as matérias que foram publicadas no jornal A Província do Pará, entre os anos de 1957 a 1961.Concluímos que os três temas mais recorrentes foram: ‘qualidade do ensino’, ‘avaliação do ensino’ e ‘expansão do ensino’ revelam a importância que tiveram no debate e nas ações empreendidas no âmbito da educação, considerando o destaque que possuíram nas notícias do jornal, o que, à luz de nossas análises, fez sentido no projeto desenvolvimentista local.RBHE2021-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/5829210.4025/rbhe.v22.2022.e201Revista Brasileira de História da Educação; Vol 22 No 1 (2022): Publicação contínua; e201Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 22 Núm. 1 (2022): Publicação contínua; e201Revista Brasileira de História da Educação; v. 22 n. 1 (2022): Publicação contínua; e2012238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporenghttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/58292/751375153354https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/58292/751375153439Copyright (c) 2021 Marcus Levy Bencostta, Clarice Nascimento de Melo (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBencostta, Marcus LevyMelo, Clarice Nascimento de Moraes, Adhilio Wictor Almeida de 2022-07-21T13:52:59Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/58292Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-07-21T13:52:59Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Education under the marks of national developmentalism in Pará (1957-1961) La educación según el marco del nacional-desarrollismo en Pará (1957-1961) O ensino no tempo do nacional-desenvolvimentismo no Pará (1957–1961) |
title |
Education under the marks of national developmentalism in Pará (1957-1961) |
spellingShingle |
Education under the marks of national developmentalism in Pará (1957-1961) Bencostta, Marcus Levy history of paraense education educational policies school practices press historia de la educación paraense políticas educativas prácticas escolares prensa história da educação paraense políticas educacionais práticas escolares imprensa |
title_short |
Education under the marks of national developmentalism in Pará (1957-1961) |
title_full |
Education under the marks of national developmentalism in Pará (1957-1961) |
title_fullStr |
Education under the marks of national developmentalism in Pará (1957-1961) |
title_full_unstemmed |
Education under the marks of national developmentalism in Pará (1957-1961) |
title_sort |
Education under the marks of national developmentalism in Pará (1957-1961) |
author |
Bencostta, Marcus Levy |
author_facet |
Bencostta, Marcus Levy Melo, Clarice Nascimento de Moraes, Adhilio Wictor Almeida de |
author_role |
author |
author2 |
Melo, Clarice Nascimento de Moraes, Adhilio Wictor Almeida de |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bencostta, Marcus Levy Melo, Clarice Nascimento de Moraes, Adhilio Wictor Almeida de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
history of paraense education educational policies school practices press historia de la educación paraense políticas educativas prácticas escolares prensa história da educação paraense políticas educacionais práticas escolares imprensa |
topic |
history of paraense education educational policies school practices press historia de la educación paraense políticas educativas prácticas escolares prensa história da educação paraense políticas educacionais práticas escolares imprensa |
description |
This article discusses the themes that stood out in the field of Brazilian education connected to the national-developmental project in the state of Pará. Aware of the rigors of historical research and the importance of the historiographic debate on the subject, we propose to analyze the sources, considering the discursive potential that they offer to our interpretative analysis. To this end, we will focus on the articles that were published in the newspaper A Província do Pará, between the years 1957 to 1961. Three important themes that were recurrent in the pages of this journal were analyzed: ‘quality of education’, ‘assessment of education’ and ‘expansion of education’. We conclude that the published notes on quality, expansion and assessment of education highlighted the importance of this issue for the debate that boosted actions in the context of education in Pará, which in the light of our analysis, made sense in the local development project. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/58292 10.4025/rbhe.v22.2022.e201 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/58292 |
identifier_str_mv |
10.4025/rbhe.v22.2022.e201 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/58292/751375153354 https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/58292/751375153439 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Marcus Levy Bencostta, Clarice Nascimento de Melo (Autor) http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Marcus Levy Bencostta, Clarice Nascimento de Melo (Autor) http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 22 No 1 (2022): Publicação contínua; e201 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 22 Núm. 1 (2022): Publicação contínua; e201 Revista Brasileira de História da Educação; v. 22 n. 1 (2022): Publicação contínua; e201 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126532729438208 |