A influência da pedagogia norte-americana na educação em Sergipe e na Bahia: reflexões iniciais
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38740 |
Resumo: | The Protestantism was able to acquire grounds from the 19th century, when European and North-American immigrants arrived, from missions of the so-called historical denominations – Methodists, Congregationals, Presbyterians and Baptists. As a strategy for penetration, Presbyterians tried to grasp the modus vivendi of Brazilian folk, from which point they develop a plan whose decisive factor would be education, used as the most important tool for the propagation of the ideals of a Christian Civilization molded from Protestantism. This study intends to analyze the manners how the educational project proposed by the Presbyterians has worked as a means for the propagation and consolidation of doctrinal principles. |
id |
RBHE-1_a6e7a50deb33ce070c75eb4801eacba8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38740 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
A influência da pedagogia norte-americana na educação em Sergipe e na Bahia: reflexões iniciaisPROTESTANTISMEDUCATIONPROTESTANTSERGIPEBAHIAProtestantismoEducaçãoProtestanteSergipeBahiaThe Protestantism was able to acquire grounds from the 19th century, when European and North-American immigrants arrived, from missions of the so-called historical denominations – Methodists, Congregationals, Presbyterians and Baptists. As a strategy for penetration, Presbyterians tried to grasp the modus vivendi of Brazilian folk, from which point they develop a plan whose decisive factor would be education, used as the most important tool for the propagation of the ideals of a Christian Civilization molded from Protestantism. This study intends to analyze the manners how the educational project proposed by the Presbyterians has worked as a means for the propagation and consolidation of doctrinal principles.O protestantismo conseguiu se estabelecer no Brasil a partir do século XIX, com a chegada de imigrantes europeus e norte-americanos, oriundo de missões das chamadas denominações históricas – metodistas, congregacionais, presbiterianos e batistas. A primeira estratégia de penetração dos presbiterianos – responsáveis pela implantação do protestantismo na Bahia e em Sergipe – foi compreender o modus vivendi do brasileiro e a partir daí estruturaram um plano de ação no qual a educação constituiu-se na principal estratégia de propaganda das idéias de uma civilização cristã com novos padrões intelectuais e morais, moldada na nova fé. Numa perspectiva historiográfica, este artigo procura analisar de que maneira o projeto educacional proposto por aquela denominação funcionou como veículo de propagação e consolidação dos seus princípios doutrinários. RBHE2012-02-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38740Revista Brasileira de História da Educação; Vol 1 No 2 [2] (2001): Julho/Dezembro; 9-26Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 1 Núm. 2 [2] (2001): Julho/Dezembro; 9-26Revista Brasileira de História da Educação; v. 1 n. 2 [2] (2001): Julho/Dezembro; 9-262238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38740/20269https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38740/20270Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessVilas-Bôas, Ester Fraga2022-02-22T22:19:18Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38740Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:19:18Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A influência da pedagogia norte-americana na educação em Sergipe e na Bahia: reflexões iniciais |
title |
A influência da pedagogia norte-americana na educação em Sergipe e na Bahia: reflexões iniciais |
spellingShingle |
A influência da pedagogia norte-americana na educação em Sergipe e na Bahia: reflexões iniciais Vilas-Bôas, Ester Fraga PROTESTANTISM EDUCATION PROTESTANT SERGIPE BAHIA Protestantismo Educação Protestante Sergipe Bahia |
title_short |
A influência da pedagogia norte-americana na educação em Sergipe e na Bahia: reflexões iniciais |
title_full |
A influência da pedagogia norte-americana na educação em Sergipe e na Bahia: reflexões iniciais |
title_fullStr |
A influência da pedagogia norte-americana na educação em Sergipe e na Bahia: reflexões iniciais |
title_full_unstemmed |
A influência da pedagogia norte-americana na educação em Sergipe e na Bahia: reflexões iniciais |
title_sort |
A influência da pedagogia norte-americana na educação em Sergipe e na Bahia: reflexões iniciais |
author |
Vilas-Bôas, Ester Fraga |
author_facet |
Vilas-Bôas, Ester Fraga |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Vilas-Bôas, Ester Fraga |
dc.subject.por.fl_str_mv |
PROTESTANTISM EDUCATION PROTESTANT SERGIPE BAHIA Protestantismo Educação Protestante Sergipe Bahia |
topic |
PROTESTANTISM EDUCATION PROTESTANT SERGIPE BAHIA Protestantismo Educação Protestante Sergipe Bahia |
description |
The Protestantism was able to acquire grounds from the 19th century, when European and North-American immigrants arrived, from missions of the so-called historical denominations – Methodists, Congregationals, Presbyterians and Baptists. As a strategy for penetration, Presbyterians tried to grasp the modus vivendi of Brazilian folk, from which point they develop a plan whose decisive factor would be education, used as the most important tool for the propagation of the ideals of a Christian Civilization molded from Protestantism. This study intends to analyze the manners how the educational project proposed by the Presbyterians has worked as a means for the propagation and consolidation of doctrinal principles. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-02-16 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38740 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38740 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38740/20269 https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38740/20270 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 1 No 2 [2] (2001): Julho/Dezembro; 9-26 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 1 Núm. 2 [2] (2001): Julho/Dezembro; 9-26 Revista Brasileira de História da Educação; v. 1 n. 2 [2] (2001): Julho/Dezembro; 9-26 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126530360705024 |