The Revista de Educação in João Punaro Bley’s government and the Physical Education schooling in the state of Espírito Santo, Brazil (1934-1937)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Schneider, Omar
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Bruschi, Marcela, Santos, Wagner dos, Ferreira Neto, Amarílio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38824
Resumo: In this study, we analyze the circulation process of pedagogical patterns in the thirties, which mold a new school culture in the lands of Espírito Santo state. The “Revista de Educação” (Journal of Education) was our main research source, a print produced in the city of Vitória within 1934 and 1937 as a way to externalize the educational policy of federal intervenor João Punaro Bley. It deals with the concept of struggles of representation (CHARTIER,1990) in order to analyze the investment made in that period for the constitution of Physical Education as a school subject. The research indicates that, in Bley’s reform, great emphasis was given to Physical Education, once it aimed to provide the fortification of the youth and make young people of that time capable for the expected industrialization to be developed in the state of Espírito Santo.
id RBHE-1_ace63493eee58457b1a4c7b28557397a
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38824
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling The Revista de Educação in João Punaro Bley’s government and the Physical Education schooling in the state of Espírito Santo, Brazil (1934-1937)A Revista de Educação no governo João Punaro Bley e a escolarização da Educação Física no Espírito Santo (1934-1937)Espírito Santo stateRevista de Educaçãophysical education historysanitary educationEspírito SantoRevista de EducaçãoHistória da Educação FísicaEducação SanitáriaHistória da EducaçãoIn this study, we analyze the circulation process of pedagogical patterns in the thirties, which mold a new school culture in the lands of Espírito Santo state. The “Revista de Educação” (Journal of Education) was our main research source, a print produced in the city of Vitória within 1934 and 1937 as a way to externalize the educational policy of federal intervenor João Punaro Bley. It deals with the concept of struggles of representation (CHARTIER,1990) in order to analyze the investment made in that period for the constitution of Physical Education as a school subject. The research indicates that, in Bley’s reform, great emphasis was given to Physical Education, once it aimed to provide the fortification of the youth and make young people of that time capable for the expected industrialization to be developed in the state of Espírito Santo.O estudo analisa o processo de circulação dos padrões pedagógicos, na década de 1930, que dão forma a uma nova cultura escolar em terras capixabas. Utiliza como fonte a Revista de Educação, impresso produzido na cidade de Vitória, entre 1934 e 1937, como meio de externar a política educacional do interventor federal João Punaro Bley. Opera com o conceito de lutas de representação (CHARTIER, 1990) para analisar o investimento, que é feito naquele período, para a constituição da Educação Física como disciplina escolar. Constata que, na reforma de Bley, à Educação Física é dada bastante evidência, pois tinha como objetivo proporcionar o fortalecimento da juventude e capacitá-la para para a industrialização que se esperava desenvolver em solo capixaba. RBHE2013-05-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa Históricaapplication/pdfapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documenthttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38824Revista Brasileira de História da Educação; Vol 13 No 1[31] (2013): Janeiro/Abril; 43-68Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 13 Núm. 1[31] (2013): Janeiro/Abril; 43-68Revista Brasileira de História da Educação; v. 13 n. 1[31] (2013): Janeiro/Abril; 43-682238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38824/20342https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38824/751375146171Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSchneider, OmarBruschi, MarcelaSantos, Wagner dosFerreira Neto, Amarílio2022-02-22T22:18:45Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38824Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:18:45Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv The Revista de Educação in João Punaro Bley’s government and the Physical Education schooling in the state of Espírito Santo, Brazil (1934-1937)
A Revista de Educação no governo João Punaro Bley e a escolarização da Educação Física no Espírito Santo (1934-1937)
title The Revista de Educação in João Punaro Bley’s government and the Physical Education schooling in the state of Espírito Santo, Brazil (1934-1937)
spellingShingle The Revista de Educação in João Punaro Bley’s government and the Physical Education schooling in the state of Espírito Santo, Brazil (1934-1937)
Schneider, Omar
Espírito Santo state
Revista de Educação
physical education history
sanitary education
Espírito Santo
Revista de Educação
História da Educação Física
Educação Sanitária
História da Educação
title_short The Revista de Educação in João Punaro Bley’s government and the Physical Education schooling in the state of Espírito Santo, Brazil (1934-1937)
title_full The Revista de Educação in João Punaro Bley’s government and the Physical Education schooling in the state of Espírito Santo, Brazil (1934-1937)
title_fullStr The Revista de Educação in João Punaro Bley’s government and the Physical Education schooling in the state of Espírito Santo, Brazil (1934-1937)
title_full_unstemmed The Revista de Educação in João Punaro Bley’s government and the Physical Education schooling in the state of Espírito Santo, Brazil (1934-1937)
title_sort The Revista de Educação in João Punaro Bley’s government and the Physical Education schooling in the state of Espírito Santo, Brazil (1934-1937)
author Schneider, Omar
author_facet Schneider, Omar
Bruschi, Marcela
Santos, Wagner dos
Ferreira Neto, Amarílio
author_role author
author2 Bruschi, Marcela
Santos, Wagner dos
Ferreira Neto, Amarílio
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Schneider, Omar
Bruschi, Marcela
Santos, Wagner dos
Ferreira Neto, Amarílio
dc.subject.por.fl_str_mv Espírito Santo state
Revista de Educação
physical education history
sanitary education
Espírito Santo
Revista de Educação
História da Educação Física
Educação Sanitária
História da Educação
topic Espírito Santo state
Revista de Educação
physical education history
sanitary education
Espírito Santo
Revista de Educação
História da Educação Física
Educação Sanitária
História da Educação
description In this study, we analyze the circulation process of pedagogical patterns in the thirties, which mold a new school culture in the lands of Espírito Santo state. The “Revista de Educação” (Journal of Education) was our main research source, a print produced in the city of Vitória within 1934 and 1937 as a way to externalize the educational policy of federal intervenor João Punaro Bley. It deals with the concept of struggles of representation (CHARTIER,1990) in order to analyze the investment made in that period for the constitution of Physical Education as a school subject. The research indicates that, in Bley’s reform, great emphasis was given to Physical Education, once it aimed to provide the fortification of the youth and make young people of that time capable for the expected industrialization to be developed in the state of Espírito Santo.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-05-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Pesquisa Histórica
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38824
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38824
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38824/20342
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38824/751375146171
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.document
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 13 No 1[31] (2013): Janeiro/Abril; 43-68
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 13 Núm. 1[31] (2013): Janeiro/Abril; 43-68
Revista Brasileira de História da Educação; v. 13 n. 1[31] (2013): Janeiro/Abril; 43-68
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126530737143808