Comics and education: a complex relationship

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Setubal, Flávia Meneguelli Ribeiro
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Rebouças, Moema Lúcia Martins
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38918
Resumo: The purpose of this paper is to develop a literature search in order to explain the principal historic facts that permeate the emergence and development of comic books (comics), in Brazil and in the world, proposing to cross this information with specific periods in the history of Brazilian education in order to understand how it was the relationship between them. The analysis results show that, despite having followed the world at its birth, the development of comic books in Brazil occurred late in relation to Europe, with regard to the arrival of the comics to the academic and school environment, with more significant initiatives, mainly related to public policies, only in the 90s and 2000.
id RBHE-1_b0e5348b74b4225e932ea955be850544
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38918
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling Comics and education: a complex relationshipEl cómic y la educación: una relación complejaQuadrinhos e educação: uma relação complexaComicsEducationHistoryMediaSchool.CómicEducaciónHistoriaMedios de comunicaciónEscuelaQuadrinhoseducaçãohistóriamídiaescolaHistória em Quadrinhos e EducaçãoThe purpose of this paper is to develop a literature search in order to explain the principal historic facts that permeate the emergence and development of comic books (comics), in Brazil and in the world, proposing to cross this information with specific periods in the history of Brazilian education in order to understand how it was the relationship between them. The analysis results show that, despite having followed the world at its birth, the development of comic books in Brazil occurred late in relation to Europe, with regard to the arrival of the comics to the academic and school environment, with more significant initiatives, mainly related to public policies, only in the 90s and 2000.El propósito de este artículo es desarrollar una literatura explicando los principales hechos históricos que participan de la aparición y desarrollo de los cómics, en Brasil y en el mundo, proponiendo cruzar estas informaciones con periodos específicos de la historia de la educación brasileña, con el fin de entender cómo ocurrió la relación entre ellos. Los resultados del análisis muestran que, a pesar de haber acompañado el mundo, en su nacimiento, el desarrollo de los cómics en Brasil sucedió tardíamente, en relación a Europa, en cuanto a la llegada de los cómics al ambiente académico y escolar, con iniciativas más importantes, especialmente las relacionadas a las políticas públicas, sólo en los años 90 y 2000.O objetivo deste artigo é desenvolver uma pesquisa bibliográfica, explicitando os principais fatos históricos que permeiam o surgimento e desenvolvimento das histórias em quadrinhos (HQ), no Brasil e no mundo, propondo um cruzamento dessas informações com períodos específicos da história da educação brasileira, a fim de compreender como se deu o relacionamento entre ambos. Os resultados da análise revelam que, apesar de ter acompanhado o mundo, em seu nascimento, o desenvolvimento das HQ no Brasil se deu tardiamente em relação à Europa, no que se refere à chegada dos quadrinhos ao ambiente acadêmico e escolar, com iniciativas mais significativas, principalmente relacionadas às políticas públicas, apenas nos anos 1990 e 2000.RBHE2015-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionRevisão de Literaturaapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38918Revista Brasileira de História da Educação; Vol 15 No 1[37] (2015): Janeiro/Abril; 301-334Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 15 Núm. 1[37] (2015): Janeiro/Abril; 301-334Revista Brasileira de História da Educação; v. 15 n. 1[37] (2015): Janeiro/Abril; 301-3342238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38918/pdf_59Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSetubal, Flávia Meneguelli RibeiroRebouças, Moema Lúcia Martins2022-02-22T22:18:11Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38918Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:18:11Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv Comics and education: a complex relationship
El cómic y la educación: una relación compleja
Quadrinhos e educação: uma relação complexa
title Comics and education: a complex relationship
spellingShingle Comics and education: a complex relationship
Setubal, Flávia Meneguelli Ribeiro
Comics
Education
History
Media
School.
Cómic
Educación
Historia
Medios de comunicación
Escuela
Quadrinhos
educação
história
mídia
escola
História em Quadrinhos e Educação
title_short Comics and education: a complex relationship
title_full Comics and education: a complex relationship
title_fullStr Comics and education: a complex relationship
title_full_unstemmed Comics and education: a complex relationship
title_sort Comics and education: a complex relationship
author Setubal, Flávia Meneguelli Ribeiro
author_facet Setubal, Flávia Meneguelli Ribeiro
Rebouças, Moema Lúcia Martins
author_role author
author2 Rebouças, Moema Lúcia Martins
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Setubal, Flávia Meneguelli Ribeiro
Rebouças, Moema Lúcia Martins
dc.subject.por.fl_str_mv Comics
Education
History
Media
School.
Cómic
Educación
Historia
Medios de comunicación
Escuela
Quadrinhos
educação
história
mídia
escola
História em Quadrinhos e Educação
topic Comics
Education
History
Media
School.
Cómic
Educación
Historia
Medios de comunicación
Escuela
Quadrinhos
educação
história
mídia
escola
História em Quadrinhos e Educação
description The purpose of this paper is to develop a literature search in order to explain the principal historic facts that permeate the emergence and development of comic books (comics), in Brazil and in the world, proposing to cross this information with specific periods in the history of Brazilian education in order to understand how it was the relationship between them. The analysis results show that, despite having followed the world at its birth, the development of comic books in Brazil occurred late in relation to Europe, with regard to the arrival of the comics to the academic and school environment, with more significant initiatives, mainly related to public policies, only in the 90s and 2000.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Revisão de Literatura
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38918
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38918
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38918/pdf_59
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 15 No 1[37] (2015): Janeiro/Abril; 301-334
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 15 Núm. 1[37] (2015): Janeiro/Abril; 301-334
Revista Brasileira de História da Educação; v. 15 n. 1[37] (2015): Janeiro/Abril; 301-334
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126530887090176