Comics and education: a complex relationship
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38918 |
Resumo: | The purpose of this paper is to develop a literature search in order to explain the principal historic facts that permeate the emergence and development of comic books (comics), in Brazil and in the world, proposing to cross this information with specific periods in the history of Brazilian education in order to understand how it was the relationship between them. The analysis results show that, despite having followed the world at its birth, the development of comic books in Brazil occurred late in relation to Europe, with regard to the arrival of the comics to the academic and school environment, with more significant initiatives, mainly related to public policies, only in the 90s and 2000. |
id |
RBHE-1_b0e5348b74b4225e932ea955be850544 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38918 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Comics and education: a complex relationshipEl cómic y la educación: una relación complejaQuadrinhos e educação: uma relação complexaComicsEducationHistoryMediaSchool.CómicEducaciónHistoriaMedios de comunicaciónEscuelaQuadrinhoseducaçãohistóriamídiaescolaHistória em Quadrinhos e EducaçãoThe purpose of this paper is to develop a literature search in order to explain the principal historic facts that permeate the emergence and development of comic books (comics), in Brazil and in the world, proposing to cross this information with specific periods in the history of Brazilian education in order to understand how it was the relationship between them. The analysis results show that, despite having followed the world at its birth, the development of comic books in Brazil occurred late in relation to Europe, with regard to the arrival of the comics to the academic and school environment, with more significant initiatives, mainly related to public policies, only in the 90s and 2000.El propósito de este artículo es desarrollar una literatura explicando los principales hechos históricos que participan de la aparición y desarrollo de los cómics, en Brasil y en el mundo, proponiendo cruzar estas informaciones con periodos específicos de la historia de la educación brasileña, con el fin de entender cómo ocurrió la relación entre ellos. Los resultados del análisis muestran que, a pesar de haber acompañado el mundo, en su nacimiento, el desarrollo de los cómics en Brasil sucedió tardíamente, en relación a Europa, en cuanto a la llegada de los cómics al ambiente académico y escolar, con iniciativas más importantes, especialmente las relacionadas a las políticas públicas, sólo en los años 90 y 2000.O objetivo deste artigo é desenvolver uma pesquisa bibliográfica, explicitando os principais fatos históricos que permeiam o surgimento e desenvolvimento das histórias em quadrinhos (HQ), no Brasil e no mundo, propondo um cruzamento dessas informações com períodos específicos da história da educação brasileira, a fim de compreender como se deu o relacionamento entre ambos. Os resultados da análise revelam que, apesar de ter acompanhado o mundo, em seu nascimento, o desenvolvimento das HQ no Brasil se deu tardiamente em relação à Europa, no que se refere à chegada dos quadrinhos ao ambiente acadêmico e escolar, com iniciativas mais significativas, principalmente relacionadas às políticas públicas, apenas nos anos 1990 e 2000.RBHE2015-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionRevisão de Literaturaapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38918Revista Brasileira de História da Educação; Vol 15 No 1[37] (2015): Janeiro/Abril; 301-334Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 15 Núm. 1[37] (2015): Janeiro/Abril; 301-334Revista Brasileira de História da Educação; v. 15 n. 1[37] (2015): Janeiro/Abril; 301-3342238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38918/pdf_59Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSetubal, Flávia Meneguelli RibeiroRebouças, Moema Lúcia Martins2022-02-22T22:18:11Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38918Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:18:11Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Comics and education: a complex relationship El cómic y la educación: una relación compleja Quadrinhos e educação: uma relação complexa |
title |
Comics and education: a complex relationship |
spellingShingle |
Comics and education: a complex relationship Setubal, Flávia Meneguelli Ribeiro Comics Education History Media School. Cómic Educación Historia Medios de comunicación Escuela Quadrinhos educação história mídia escola História em Quadrinhos e Educação |
title_short |
Comics and education: a complex relationship |
title_full |
Comics and education: a complex relationship |
title_fullStr |
Comics and education: a complex relationship |
title_full_unstemmed |
Comics and education: a complex relationship |
title_sort |
Comics and education: a complex relationship |
author |
Setubal, Flávia Meneguelli Ribeiro |
author_facet |
Setubal, Flávia Meneguelli Ribeiro Rebouças, Moema Lúcia Martins |
author_role |
author |
author2 |
Rebouças, Moema Lúcia Martins |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Setubal, Flávia Meneguelli Ribeiro Rebouças, Moema Lúcia Martins |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Comics Education History Media School. Cómic Educación Historia Medios de comunicación Escuela Quadrinhos educação história mídia escola História em Quadrinhos e Educação |
topic |
Comics Education History Media School. Cómic Educación Historia Medios de comunicación Escuela Quadrinhos educação história mídia escola História em Quadrinhos e Educação |
description |
The purpose of this paper is to develop a literature search in order to explain the principal historic facts that permeate the emergence and development of comic books (comics), in Brazil and in the world, proposing to cross this information with specific periods in the history of Brazilian education in order to understand how it was the relationship between them. The analysis results show that, despite having followed the world at its birth, the development of comic books in Brazil occurred late in relation to Europe, with regard to the arrival of the comics to the academic and school environment, with more significant initiatives, mainly related to public policies, only in the 90s and 2000. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-01-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Revisão de Literatura |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38918 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38918 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38918/pdf_59 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 15 No 1[37] (2015): Janeiro/Abril; 301-334 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 15 Núm. 1[37] (2015): Janeiro/Abril; 301-334 Revista Brasileira de História da Educação; v. 15 n. 1[37] (2015): Janeiro/Abril; 301-334 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126530887090176 |