The Brazilian university in the Reform Francisco Campos of the 1931
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38581 |
Resumo: | The Brazilian superior education has as the one of structural landmarks of regulation Statute of the Brazilian universities of 1931, promulgated in the management of the minister of the Education and the Public Health Francisco Campos. Two others decree-law were promulgated: the creation of the National Advice of Education and the Organization of the University of the Rio de Janeiro. The objective of this article is to clarify the conception of the university in the decree-law and the Campos’ text, with the Exposition of reasons. The documents had been structuralized with the aim of to not establish ruptures, delaying the implantation of the model conceived. There is no homogeneous conception of university term in them, but if they find the subjects, the problems and the quandaries that were associated to the posterior quarrel on the models of university. |
id |
RBHE-1_b1917ed8a070092bc1d112a11f91d543 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38581 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The Brazilian university in the Reform Francisco Campos of the 1931A universidade brasileira na Reforma Francisco Campos de 1931Statute of the Brazilian UniversityThe Tniversity ReformFrancisco CamposHistory of the Brazilian UniversityModels of UniversityEstatuto das Universidades BrasileirasReforma UniversitáriaFrancisco CamposHistória da Universidade BrasileiraModelos de UniversidadeThe Brazilian superior education has as the one of structural landmarks of regulation Statute of the Brazilian universities of 1931, promulgated in the management of the minister of the Education and the Public Health Francisco Campos. Two others decree-law were promulgated: the creation of the National Advice of Education and the Organization of the University of the Rio de Janeiro. The objective of this article is to clarify the conception of the university in the decree-law and the Campos’ text, with the Exposition of reasons. The documents had been structuralized with the aim of to not establish ruptures, delaying the implantation of the model conceived. There is no homogeneous conception of university term in them, but if they find the subjects, the problems and the quandaries that were associated to the posterior quarrel on the models of university. A educação superior brasileira tem como um dos marcos estruturais de regulação o Estatuto as universidades brasileiras de 1931, promulgado na gestão do ministro da Educação e da Saúde Pública Francisco Campos. Junto foram baixados mais dois decretos-lei: o da criação do Conselho Nacional de Educação e o da Organização da Universidade do Rio de Janeiro. O objetivo deste artigo consiste em explicitar a concepção de universidade presente nos decretos-lei e no texto de Campos, no qual é apresentada a Exposição de motivos. Os documentos foram estruturados de forma que não estabelecessem rupturas. Postergando a implantação do modelo concebido, nesta documentação não há uma concepção homogênea de universidade, mas encontram-se os temas, os problemas e os dilemas que permearam a discussão posterior sobre os modelos de universidade. RBHE2012-02-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38581Revista Brasileira de História da Educação; Vol 8 No 2 [17] (2008): Dossiê: Concepções de universidade e de educação superior no Brasil nos anos de 1920 e 1930 | Maio/Agosto; 141-160Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 8 Núm. 2 [17] (2008): Dossiê: Concepções de universidade e de educação superior no Brasil nos anos de 1920 e 1930 | Maio/Agosto; 141-160Revista Brasileira de História da Educação; v. 8 n. 2 [17] (2008): Dossiê: Concepções de universidade e de educação superior no Brasil nos anos de 1920 e 1930 | Maio/Agosto; 141-1602238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38581/20112Copyright (c) 2017 RBHE - Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessRothen, José Carlos2022-02-22T22:20:41Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38581Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:20:41Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The Brazilian university in the Reform Francisco Campos of the 1931 A universidade brasileira na Reforma Francisco Campos de 1931 |
title |
The Brazilian university in the Reform Francisco Campos of the 1931 |
spellingShingle |
The Brazilian university in the Reform Francisco Campos of the 1931 Rothen, José Carlos Statute of the Brazilian University The Tniversity Reform Francisco Campos History of the Brazilian University Models of University Estatuto das Universidades Brasileiras Reforma Universitária Francisco Campos História da Universidade Brasileira Modelos de Universidade |
title_short |
The Brazilian university in the Reform Francisco Campos of the 1931 |
title_full |
The Brazilian university in the Reform Francisco Campos of the 1931 |
title_fullStr |
The Brazilian university in the Reform Francisco Campos of the 1931 |
title_full_unstemmed |
The Brazilian university in the Reform Francisco Campos of the 1931 |
title_sort |
The Brazilian university in the Reform Francisco Campos of the 1931 |
author |
Rothen, José Carlos |
author_facet |
Rothen, José Carlos |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rothen, José Carlos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Statute of the Brazilian University The Tniversity Reform Francisco Campos History of the Brazilian University Models of University Estatuto das Universidades Brasileiras Reforma Universitária Francisco Campos História da Universidade Brasileira Modelos de Universidade |
topic |
Statute of the Brazilian University The Tniversity Reform Francisco Campos History of the Brazilian University Models of University Estatuto das Universidades Brasileiras Reforma Universitária Francisco Campos História da Universidade Brasileira Modelos de Universidade |
description |
The Brazilian superior education has as the one of structural landmarks of regulation Statute of the Brazilian universities of 1931, promulgated in the management of the minister of the Education and the Public Health Francisco Campos. Two others decree-law were promulgated: the creation of the National Advice of Education and the Organization of the University of the Rio de Janeiro. The objective of this article is to clarify the conception of the university in the decree-law and the Campos’ text, with the Exposition of reasons. The documents had been structuralized with the aim of to not establish ruptures, delaying the implantation of the model conceived. There is no homogeneous conception of university term in them, but if they find the subjects, the problems and the quandaries that were associated to the posterior quarrel on the models of university. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-02-07 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38581 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38581 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38581/20112 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 RBHE - Revista Brasileira de História da Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 RBHE - Revista Brasileira de História da Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 8 No 2 [17] (2008): Dossiê: Concepções de universidade e de educação superior no Brasil nos anos de 1920 e 1930 | Maio/Agosto; 141-160 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 8 Núm. 2 [17] (2008): Dossiê: Concepções de universidade e de educação superior no Brasil nos anos de 1920 e 1930 | Maio/Agosto; 141-160 Revista Brasileira de História da Educação; v. 8 n. 2 [17] (2008): Dossiê: Concepções de universidade e de educação superior no Brasil nos anos de 1920 e 1930 | Maio/Agosto; 141-160 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126529557495808 |