Leowigildo Martins de Mello e a organização da Escola Normal de Cuiabá
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38675 |
Resumo: | This study analyses the Normal School in Cuiabá, created and organized by a teacher from São Paulo, Leowigildo Martins de Mello, who was graduated by the Normal School “Caetano de Campos” and that moved to Mato Grosso at the request of the local Government, with the objective of structuring the public instruction in the State. Based on the analysis of the organizational and curricular structure of that institution, I tried to establish a comparison between the São Paulo scholar model, represented by Mello, and the form in which such model was incorporated taking into account the educational, social and economic reality of the State of Mato Grosso. |
id |
RBHE-1_c0af3a3a511ff449ff9f39e38102e947 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38675 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Leowigildo Martins de Mello e a organização da Escola Normal de CuiabáLeowigildo Martins de Mello e a organização da Escola Normal de CuiabáHistoriographyEducationTeachers FormationMato GrossoNormal SchoolHistoriografiaEducaçãoFormação de ProfessoresMato GrossoEscola NormalThis study analyses the Normal School in Cuiabá, created and organized by a teacher from São Paulo, Leowigildo Martins de Mello, who was graduated by the Normal School “Caetano de Campos” and that moved to Mato Grosso at the request of the local Government, with the objective of structuring the public instruction in the State. Based on the analysis of the organizational and curricular structure of that institution, I tried to establish a comparison between the São Paulo scholar model, represented by Mello, and the form in which such model was incorporated taking into account the educational, social and economic reality of the State of Mato Grosso. O presente artigo trata da Escola Normal de Cuiabá, criada e organizada por um professor paulista, Leowigildo Martins de Mello, que se formou na Escola Normal Caetano de Campos e se deslocou para Mato Grosso atendendo à solicitação do governo, com a finalidade de reorganizar a instrução pública do estado. Através da análise da estrutura organizacional e curricular dessa instituição, buscou-se estabelecer confronto entre o modelo escolar paulista, representado por Mello, e a forma pela qual tal modelo foi incorporado, tendo em vista a realidade educacional, social e econômica do estado do Mato Grosso. RBHE2012-02-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38675Revista Brasileira de História da Educação; Vol 4 No 1 [7] (2004): Janeiro/Junho; 189-214Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 4 Núm. 1 [7] (2004): Janeiro/Junho; 189-214Revista Brasileira de História da Educação; v. 4 n. 1 [7] (2004): Janeiro/Junho; 189-2142238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38675/20204Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Elizabeth Figueiredo de Sá Poubel e2022-02-22T22:19:52Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38675Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:19:52Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Leowigildo Martins de Mello e a organização da Escola Normal de Cuiabá Leowigildo Martins de Mello e a organização da Escola Normal de Cuiabá |
title |
Leowigildo Martins de Mello e a organização da Escola Normal de Cuiabá |
spellingShingle |
Leowigildo Martins de Mello e a organização da Escola Normal de Cuiabá Silva, Elizabeth Figueiredo de Sá Poubel e Historiography Education Teachers Formation Mato Grosso Normal School Historiografia Educação Formação de Professores Mato Grosso Escola Normal |
title_short |
Leowigildo Martins de Mello e a organização da Escola Normal de Cuiabá |
title_full |
Leowigildo Martins de Mello e a organização da Escola Normal de Cuiabá |
title_fullStr |
Leowigildo Martins de Mello e a organização da Escola Normal de Cuiabá |
title_full_unstemmed |
Leowigildo Martins de Mello e a organização da Escola Normal de Cuiabá |
title_sort |
Leowigildo Martins de Mello e a organização da Escola Normal de Cuiabá |
author |
Silva, Elizabeth Figueiredo de Sá Poubel e |
author_facet |
Silva, Elizabeth Figueiredo de Sá Poubel e |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Elizabeth Figueiredo de Sá Poubel e |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Historiography Education Teachers Formation Mato Grosso Normal School Historiografia Educação Formação de Professores Mato Grosso Escola Normal |
topic |
Historiography Education Teachers Formation Mato Grosso Normal School Historiografia Educação Formação de Professores Mato Grosso Escola Normal |
description |
This study analyses the Normal School in Cuiabá, created and organized by a teacher from São Paulo, Leowigildo Martins de Mello, who was graduated by the Normal School “Caetano de Campos” and that moved to Mato Grosso at the request of the local Government, with the objective of structuring the public instruction in the State. Based on the analysis of the organizational and curricular structure of that institution, I tried to establish a comparison between the São Paulo scholar model, represented by Mello, and the form in which such model was incorporated taking into account the educational, social and economic reality of the State of Mato Grosso. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-02-14 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38675 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38675 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38675/20204 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 4 No 1 [7] (2004): Janeiro/Junho; 189-214 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 4 Núm. 1 [7] (2004): Janeiro/Junho; 189-214 Revista Brasileira de História da Educação; v. 4 n. 1 [7] (2004): Janeiro/Junho; 189-214 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126530008383488 |