Leowigildo Martins de Mello e a organização da Escola Normal de Cuiabá

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Elizabeth Figueiredo de Sá Poubel e
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38675
Resumo: This study analyses the Normal School in Cuiabá, created and organized by a teacher from São Paulo, Leowigildo Martins de Mello, who was graduated by the Normal School “Caetano de Campos” and that moved to Mato Grosso at the request of the local Government, with the objective of structuring the public instruction in the State. Based on the analysis of the organizational and curricular structure of that institution, I tried to establish a comparison between the São Paulo scholar model, represented by Mello, and the form in which such model was incorporated taking into account the educational, social and economic reality of the State of Mato Grosso. 
id RBHE-1_c0af3a3a511ff449ff9f39e38102e947
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38675
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling Leowigildo Martins de Mello e a organização da Escola Normal de CuiabáLeowigildo Martins de Mello e a organização da Escola Normal de CuiabáHistoriographyEducationTeachers FormationMato GrossoNormal SchoolHistoriografiaEducaçãoFormação de ProfessoresMato GrossoEscola NormalThis study analyses the Normal School in Cuiabá, created and organized by a teacher from São Paulo, Leowigildo Martins de Mello, who was graduated by the Normal School “Caetano de Campos” and that moved to Mato Grosso at the request of the local Government, with the objective of structuring the public instruction in the State. Based on the analysis of the organizational and curricular structure of that institution, I tried to establish a comparison between the São Paulo scholar model, represented by Mello, and the form in which such model was incorporated taking into account the educational, social and economic reality of the State of Mato Grosso. O presente artigo trata da Escola Normal de Cuiabá, criada e organizada por um professor paulista, Leowigildo Martins de Mello, que se formou na Escola Normal Caetano de Campos e se deslocou para Mato Grosso atendendo à solicitação do governo, com a finalidade de reorganizar a instrução pública do estado. Através da análise da estrutura organizacional e curricular dessa instituição, buscou-se estabelecer confronto entre o modelo escolar paulista, representado por Mello, e a forma pela qual tal modelo foi incorporado, tendo em vista a realidade educacional, social e econômica do estado do Mato Grosso.  RBHE2012-02-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38675Revista Brasileira de História da Educação; Vol 4 No 1 [7] (2004): Janeiro/Junho; 189-214Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 4 Núm. 1 [7] (2004): Janeiro/Junho; 189-214Revista Brasileira de História da Educação; v. 4 n. 1 [7] (2004): Janeiro/Junho; 189-2142238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38675/20204Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Elizabeth Figueiredo de Sá Poubel e2022-02-22T22:19:52Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38675Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:19:52Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv Leowigildo Martins de Mello e a organização da Escola Normal de Cuiabá
Leowigildo Martins de Mello e a organização da Escola Normal de Cuiabá
title Leowigildo Martins de Mello e a organização da Escola Normal de Cuiabá
spellingShingle Leowigildo Martins de Mello e a organização da Escola Normal de Cuiabá
Silva, Elizabeth Figueiredo de Sá Poubel e
Historiography
Education
Teachers Formation
Mato Grosso
Normal School
Historiografia
Educação
Formação de Professores
Mato Grosso
Escola Normal
title_short Leowigildo Martins de Mello e a organização da Escola Normal de Cuiabá
title_full Leowigildo Martins de Mello e a organização da Escola Normal de Cuiabá
title_fullStr Leowigildo Martins de Mello e a organização da Escola Normal de Cuiabá
title_full_unstemmed Leowigildo Martins de Mello e a organização da Escola Normal de Cuiabá
title_sort Leowigildo Martins de Mello e a organização da Escola Normal de Cuiabá
author Silva, Elizabeth Figueiredo de Sá Poubel e
author_facet Silva, Elizabeth Figueiredo de Sá Poubel e
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Elizabeth Figueiredo de Sá Poubel e
dc.subject.por.fl_str_mv Historiography
Education
Teachers Formation
Mato Grosso
Normal School
Historiografia
Educação
Formação de Professores
Mato Grosso
Escola Normal
topic Historiography
Education
Teachers Formation
Mato Grosso
Normal School
Historiografia
Educação
Formação de Professores
Mato Grosso
Escola Normal
description This study analyses the Normal School in Cuiabá, created and organized by a teacher from São Paulo, Leowigildo Martins de Mello, who was graduated by the Normal School “Caetano de Campos” and that moved to Mato Grosso at the request of the local Government, with the objective of structuring the public instruction in the State. Based on the analysis of the organizational and curricular structure of that institution, I tried to establish a comparison between the São Paulo scholar model, represented by Mello, and the form in which such model was incorporated taking into account the educational, social and economic reality of the State of Mato Grosso. 
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-02-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38675
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38675
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38675/20204
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 4 No 1 [7] (2004): Janeiro/Junho; 189-214
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 4 Núm. 1 [7] (2004): Janeiro/Junho; 189-214
Revista Brasileira de História da Educação; v. 4 n. 1 [7] (2004): Janeiro/Junho; 189-214
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126530008383488