Night school "O Exemplo"

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Perussatto, Melina
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/61623
Resumo: The article analyzes the night school project defended between 1902 and 1904 by O Exemplo to identify strategies to implement the political project of that black newspaper and articulations between education and emancipation in the construction of political struggles in the post-abolition. Specifically, the article focused on criticism of the republican project that was being implemented, the connections between black and working-class agendas, afro-diasporic dialogues, and female participation. It uses the perspective of social history and O Exemplo is the main source of analysis. The night school did not materialize, but its project and discussion record the agency of black workers in the construction of the popular education and its historical valorization in the projects of black emancipation.
id RBHE-1_c238cc9799042b0f4957d2221e5e7d92
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/61623
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling Night school "O Exemplo"Escuela nocturna "O Exemplo"Escola Noturna "O Exemplo"popular educationblack projectsracismFirst Republiceducación popularproyectos negrosracismoPrimera Repúblicaeducação popularprojetos negrosracismoPrimeira RepúblicaThe article analyzes the night school project defended between 1902 and 1904 by O Exemplo to identify strategies to implement the political project of that black newspaper and articulations between education and emancipation in the construction of political struggles in the post-abolition. Specifically, the article focused on criticism of the republican project that was being implemented, the connections between black and working-class agendas, afro-diasporic dialogues, and female participation. It uses the perspective of social history and O Exemplo is the main source of analysis. The night school did not materialize, but its project and discussion record the agency of black workers in the construction of the popular education and its historical valorization in the projects of black emancipation.El artículo analiza el proyecto de escuela nocturna defendido entre 1902 y 1904 por O Exemplo para identificar estrategias de implementación del proyecto político del mencionado periódico negro y articulaciones entre educación y emancipación en la construcción de luchas políticas en el período post-abolición. Específicamente, aborda las críticas al proyecto republicano que se estaba implementando, las conexiones entre las agendas negras y obreras, los diálogos afrodiaspóricos y la participación femenina. Utiliza la perspectiva de la historia social y O Exemplo es la principal fuente de análisis. La escuela nocturna no se concretó, pero su proyecto y debate registran la agencia de los trabajadores negros en la construcción de la educación popular y su valor histórico en los proyectos de emancipación negraO artigo analisa o projeto de escola noturna defendido entre 1902 e 1904 pelo O Exemplo para identificar estratégias de efetivação do projeto político do referido jornal da imprensa negra e articulações entre educação e emancipação na construção de lutas políticas no pós-abolição. Especificamente, aborda as críticas ao projeto republicano em implementação, as conexões entre as agendas negras e operárias, os diálogos afrodiaspóricos e a participação feminina. Utiliza a perspectiva da história social, e O Exemplo é a principal fonte de análise. A escola noturna não se materializou, mas seu projeto e debate registram a agência de trabalhadores negros na construção da educação popular e sua valorização histórica nos projetos de emancipação negraRBHE2022-07-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/6162310.4025/rbhe.v22.2022.e217Revista Brasileira de História da Educação; Vol 22 No 1 (2022): Publicação contínua; e217Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 22 Núm. 1 (2022): Publicação contínua; e217Revista Brasileira de História da Educação; v. 22 n. 1 (2022): Publicação contínua; e2172238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/61623/751375154438Copyright (c) 2022 Melina Perussatto (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPerussatto, Melina2022-10-13T16:41:32Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/61623Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-10-13T16:41:32Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv Night school "O Exemplo"
Escuela nocturna "O Exemplo"
Escola Noturna "O Exemplo"
title Night school "O Exemplo"
spellingShingle Night school "O Exemplo"
Perussatto, Melina
popular education
black projects
racism
First Republic
educación popular
proyectos negros
racismo
Primera República
educação popular
projetos negros
racismo
Primeira República
title_short Night school "O Exemplo"
title_full Night school "O Exemplo"
title_fullStr Night school "O Exemplo"
title_full_unstemmed Night school "O Exemplo"
title_sort Night school "O Exemplo"
author Perussatto, Melina
author_facet Perussatto, Melina
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Perussatto, Melina
dc.subject.por.fl_str_mv popular education
black projects
racism
First Republic
educación popular
proyectos negros
racismo
Primera República
educação popular
projetos negros
racismo
Primeira República
topic popular education
black projects
racism
First Republic
educación popular
proyectos negros
racismo
Primera República
educação popular
projetos negros
racismo
Primeira República
description The article analyzes the night school project defended between 1902 and 1904 by O Exemplo to identify strategies to implement the political project of that black newspaper and articulations between education and emancipation in the construction of political struggles in the post-abolition. Specifically, the article focused on criticism of the republican project that was being implemented, the connections between black and working-class agendas, afro-diasporic dialogues, and female participation. It uses the perspective of social history and O Exemplo is the main source of analysis. The night school did not materialize, but its project and discussion record the agency of black workers in the construction of the popular education and its historical valorization in the projects of black emancipation.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-07-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/61623
10.4025/rbhe.v22.2022.e217
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/61623
identifier_str_mv 10.4025/rbhe.v22.2022.e217
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/61623/751375154438
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Melina Perussatto (Autor)
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Melina Perussatto (Autor)
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 22 No 1 (2022): Publicação contínua; e217
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 22 Núm. 1 (2022): Publicação contínua; e217
Revista Brasileira de História da Educação; v. 22 n. 1 (2022): Publicação contínua; e217
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126532813324288