Night school "O Exemplo"
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/61623 |
Resumo: | The article analyzes the night school project defended between 1902 and 1904 by O Exemplo to identify strategies to implement the political project of that black newspaper and articulations between education and emancipation in the construction of political struggles in the post-abolition. Specifically, the article focused on criticism of the republican project that was being implemented, the connections between black and working-class agendas, afro-diasporic dialogues, and female participation. It uses the perspective of social history and O Exemplo is the main source of analysis. The night school did not materialize, but its project and discussion record the agency of black workers in the construction of the popular education and its historical valorization in the projects of black emancipation. |
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Night school "O Exemplo"Escuela nocturna "O Exemplo"Escola Noturna "O Exemplo"popular educationblack projectsracismFirst Republiceducación popularproyectos negrosracismoPrimera Repúblicaeducação popularprojetos negrosracismoPrimeira RepúblicaThe article analyzes the night school project defended between 1902 and 1904 by O Exemplo to identify strategies to implement the political project of that black newspaper and articulations between education and emancipation in the construction of political struggles in the post-abolition. Specifically, the article focused on criticism of the republican project that was being implemented, the connections between black and working-class agendas, afro-diasporic dialogues, and female participation. It uses the perspective of social history and O Exemplo is the main source of analysis. The night school did not materialize, but its project and discussion record the agency of black workers in the construction of the popular education and its historical valorization in the projects of black emancipation.El artículo analiza el proyecto de escuela nocturna defendido entre 1902 y 1904 por O Exemplo para identificar estrategias de implementación del proyecto político del mencionado periódico negro y articulaciones entre educación y emancipación en la construcción de luchas políticas en el período post-abolición. Específicamente, aborda las críticas al proyecto republicano que se estaba implementando, las conexiones entre las agendas negras y obreras, los diálogos afrodiaspóricos y la participación femenina. Utiliza la perspectiva de la historia social y O Exemplo es la principal fuente de análisis. La escuela nocturna no se concretó, pero su proyecto y debate registran la agencia de los trabajadores negros en la construcción de la educación popular y su valor histórico en los proyectos de emancipación negraO artigo analisa o projeto de escola noturna defendido entre 1902 e 1904 pelo O Exemplo para identificar estratégias de efetivação do projeto político do referido jornal da imprensa negra e articulações entre educação e emancipação na construção de lutas políticas no pós-abolição. Especificamente, aborda as críticas ao projeto republicano em implementação, as conexões entre as agendas negras e operárias, os diálogos afrodiaspóricos e a participação feminina. Utiliza a perspectiva da história social, e O Exemplo é a principal fonte de análise. A escola noturna não se materializou, mas seu projeto e debate registram a agência de trabalhadores negros na construção da educação popular e sua valorização histórica nos projetos de emancipação negraRBHE2022-07-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/6162310.4025/rbhe.v22.2022.e217Revista Brasileira de História da Educação; Vol 22 No 1 (2022): Publicação contínua; e217Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 22 Núm. 1 (2022): Publicação contínua; e217Revista Brasileira de História da Educação; v. 22 n. 1 (2022): Publicação contínua; e2172238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/61623/751375154438Copyright (c) 2022 Melina Perussatto (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPerussatto, Melina2022-10-13T16:41:32Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/61623Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-10-13T16:41:32Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
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