Relations between history and literature: Cora Coralina’s work and the education and processes of schooling issues at the end of the nineteenth century and beginning of twentieth

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Peres, Eliane Teresinha
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Borges, Francieli
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38923
Resumo: This paper examines the interconnections among history,literature and modes of teaching and learning from the work ofpoet Cora Coralina (1889-1985). The writer, from Goiânia,Brazil, in numerous poems and short stories, refers toeducational spaces she attended to, educational materials used atschool, school practices, to teachers, how she learned to read andwrite, and the influence of these memories in her life. With thatinterpretative key, it is possible to observe some aspects of howstudents were taught in the countryside of Brazil in thenineteenth and twentieth centuries. In more specific terms, it isintended to contribute to the History of Education and Schoolingin the mentioned period, as well as, to studies that combinehistory and literature.
id RBHE-1_c321986fc13e591a6182c428e9b2271d
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38923
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling Relations between history and literature: Cora Coralina’s work and the education and processes of schooling issues at the end of the nineteenth century and beginning of twentiethRelaciones entre historia y literatura: la obra de Cora Coralina y las cuestiones de la enseñanza y de los procesos de escolarización en el final del siglo XIX y principio del siglo XXRelações entre história e literatura: a obra de Cora Coralina e as questões do ensino e dos processos de escolarização no final do século XIX e início do século XXCora CoralinaHistory of EducationSchoolingNineteenth and Twentieth centuriesCora CoralinaHistoria de la EducaciónEscolarización. Siglos XIX y XXCora CoralinaHistória da EducaçãoEscolarizaçãoSéculos XIX e XX.This paper examines the interconnections among history,literature and modes of teaching and learning from the work ofpoet Cora Coralina (1889-1985). The writer, from Goiânia,Brazil, in numerous poems and short stories, refers toeducational spaces she attended to, educational materials used atschool, school practices, to teachers, how she learned to read andwrite, and the influence of these memories in her life. With thatinterpretative key, it is possible to observe some aspects of howstudents were taught in the countryside of Brazil in thenineteenth and twentieth centuries. In more specific terms, it isintended to contribute to the History of Education and Schoolingin the mentioned period, as well as, to studies that combinehistory and literature.Este artículo hace un análisis de las interconexiones entre lahistoria, la literatura y los modos de enseñanza y aprendizaje apartir de la obra de la poeta Cora Coralina (1889–1985). Laescritora goiana, en innúmeros poemas y cuentos, hacereferencia a los espacios educacionales que frecuentó, a losmateriales pedagógicos utilizados en la escuela, a las prácticasescolares, a los profesores y profesoras, a cómo aprendió a leer yescribir, y a la influencia, en su vida, de esas memorias. Conbase en esta interpretación, es posible observar algunos aspectossobre cómo se enseñaba en el interior de Brasil en los siglos XIXy XX. En términos más específicos, se pretende, así, contribuircon la Historia de la Educación y de la Escolarización en dichoperíodo, así como con los estudios que articulan la historia y laliteratura.Este artigo analisa as interconexões entre a história, a literatura e os modos de ensino e aprendizagem a partir da obra da poeta Cora Coralina (1889-1985). A escritora goiana, em inúmeros poemas e contos, faz referência aos espaços educacionais que frequentou, aos materiais pedagógicos utilizados na escola, a práticas escolares, aos professores e professoras, como aprendeu a ler e a escrever e a influência, em sua vida, dessas memórias. Com essa chave interpretativa, é possível observar alguns aspectos do modo como se ensinava no interior do Brasil nos séculos XIX e XX. Em termos mais específicos, pretende-se, assim, contribuir com a História da Educação e da Escolarização no período em questão, bem como com os estudos que articulam a história e a literatura.RBHE2015-06-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38923Revista Brasileira de História da Educação; Vol 15 No 2[38] (2015): Maio/Agosto; 23 - 54Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 15 Núm. 2[38] (2015): Maio/Agosto; 23 - 54Revista Brasileira de História da Educação; v. 15 n. 2[38] (2015): Maio/Agosto; 23 - 542238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38923/pdf_66Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessPeres, Eliane TeresinhaBorges, Francieli2022-02-22T22:18:08Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38923Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:18:08Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv Relations between history and literature: Cora Coralina’s work and the education and processes of schooling issues at the end of the nineteenth century and beginning of twentieth
Relaciones entre historia y literatura: la obra de Cora Coralina y las cuestiones de la enseñanza y de los procesos de escolarización en el final del siglo XIX y principio del siglo XX
Relações entre história e literatura: a obra de Cora Coralina e as questões do ensino e dos processos de escolarização no final do século XIX e início do século XX
title Relations between history and literature: Cora Coralina’s work and the education and processes of schooling issues at the end of the nineteenth century and beginning of twentieth
spellingShingle Relations between history and literature: Cora Coralina’s work and the education and processes of schooling issues at the end of the nineteenth century and beginning of twentieth
Peres, Eliane Teresinha
Cora Coralina
History of Education
Schooling
Nineteenth and Twentieth centuries
Cora Coralina
Historia de la Educación
Escolarización. Siglos XIX y XX
Cora Coralina
História da Educação
Escolarização
Séculos XIX e XX.
title_short Relations between history and literature: Cora Coralina’s work and the education and processes of schooling issues at the end of the nineteenth century and beginning of twentieth
title_full Relations between history and literature: Cora Coralina’s work and the education and processes of schooling issues at the end of the nineteenth century and beginning of twentieth
title_fullStr Relations between history and literature: Cora Coralina’s work and the education and processes of schooling issues at the end of the nineteenth century and beginning of twentieth
title_full_unstemmed Relations between history and literature: Cora Coralina’s work and the education and processes of schooling issues at the end of the nineteenth century and beginning of twentieth
title_sort Relations between history and literature: Cora Coralina’s work and the education and processes of schooling issues at the end of the nineteenth century and beginning of twentieth
author Peres, Eliane Teresinha
author_facet Peres, Eliane Teresinha
Borges, Francieli
author_role author
author2 Borges, Francieli
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Peres, Eliane Teresinha
Borges, Francieli
dc.subject.por.fl_str_mv Cora Coralina
History of Education
Schooling
Nineteenth and Twentieth centuries
Cora Coralina
Historia de la Educación
Escolarización. Siglos XIX y XX
Cora Coralina
História da Educação
Escolarização
Séculos XIX e XX.
topic Cora Coralina
History of Education
Schooling
Nineteenth and Twentieth centuries
Cora Coralina
Historia de la Educación
Escolarización. Siglos XIX y XX
Cora Coralina
História da Educação
Escolarização
Séculos XIX e XX.
description This paper examines the interconnections among history,literature and modes of teaching and learning from the work ofpoet Cora Coralina (1889-1985). The writer, from Goiânia,Brazil, in numerous poems and short stories, refers toeducational spaces she attended to, educational materials used atschool, school practices, to teachers, how she learned to read andwrite, and the influence of these memories in her life. With thatinterpretative key, it is possible to observe some aspects of howstudents were taught in the countryside of Brazil in thenineteenth and twentieth centuries. In more specific terms, it isintended to contribute to the History of Education and Schoolingin the mentioned period, as well as, to studies that combinehistory and literature.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-06-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38923
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38923
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38923/pdf_66
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 15 No 2[38] (2015): Maio/Agosto; 23 - 54
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 15 Núm. 2[38] (2015): Maio/Agosto; 23 - 54
Revista Brasileira de História da Educação; v. 15 n. 2[38] (2015): Maio/Agosto; 23 - 54
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126530893381632