The student's reality as a pedagogical tradition in dispute in school geography (1920-2020)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cabral, Thiago Manhães
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Cecim, Jéssica Rodrigues da Silva, Straforini, Rafael
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/55930
Resumo: This article analyzes, based on didactic materials and selected curricular documents from the last 100 years (1920/2020), the pedagogical dimension of the student's reality as a primary element of geography teaching throughout its history. The student's reality is understood as a discursive element whose meaning is in dispute for different conceptions of teaching Geography. As a result of the article, it was demarcate four important moments of the discipline in Brazil: hegemonization of modern School Geography and the student's reality as part of the renewal of teaching; dimension of the real in the temporality of Social Studies; critical renewal based on theories of learning and the notion of totality for the apprehension of the real; the analysis of geographic principles in the context of the BNCC and reality according to the spatiality of the phenomenon. Thus, it is concluded that the sense of student's reality moves through the political and epistemological moments of School Geography.
id RBHE-1_c6747433c31fb0f96f7f758518b588c1
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/55930
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling The student's reality as a pedagogical tradition in dispute in school geography (1920-2020)La realidad del estudiante como una tradición pedagógica en disputa en la geografía escolar (1920-2020)A realidade do aluno como tradição pedagógica em disputa na geografia escolar (1920-2020)geography teachingsignifierhegemony-pedagogy relationshipepistemology of learningenseñanza de la geografíasignificanterelación hegemonía-pedagogíaepistemología del aprendizajeensino de geografiasignificanterelação hegemonia-pedagogiaepistemologia da aprendizagemThis article analyzes, based on didactic materials and selected curricular documents from the last 100 years (1920/2020), the pedagogical dimension of the student's reality as a primary element of geography teaching throughout its history. The student's reality is understood as a discursive element whose meaning is in dispute for different conceptions of teaching Geography. As a result of the article, it was demarcate four important moments of the discipline in Brazil: hegemonization of modern School Geography and the student's reality as part of the renewal of teaching; dimension of the real in the temporality of Social Studies; critical renewal based on theories of learning and the notion of totality for the apprehension of the real; the analysis of geographic principles in the context of the BNCC and reality according to the spatiality of the phenomenon. Thus, it is concluded that the sense of student's reality moves through the political and epistemological moments of School Geography.El artículo analiza, a partir de materiales didácticos y documentos curriculares seleccionados de los últimos 100 años (1920/2020), la dimensión pedagógica de la realidad del estudiante como elemento primario en la enseñanza de la geografía a lo largo de su historia. Entendemos la realidad del estudiante como un discurso cuyo significado está en disputa por diferentes concepciones de la enseñanza de la Geografía. Como consecuencia, demarcamos cuatro momentos destacados de la disciplina en el Brasil: la hegemonización de la Geografía Escolar moderna y la realidad del estudiante como parte de la renovación de la enseñanza; la dimensión de lo real en la temporalidad de los estudios sociales; la renovación crítica basada en las teorías del aprendizaje y la noción de totalidad para la aprehensión de lo real; el análisis de los principios geográficos en el contexto de la BNCC y la realidad según la espacialidad del fenómeno. Así, argumentamos que el sentido de la realidad del estudiante transita por los momentos políticos y epistemológicos de la Geografía Escolar.O artigo analisa, a partir de materiais didáticos e documentos curriculares selecionados dos últimos 100 anos (1920/2020), a dimensão pedagógica da realidade do aluno como elemento primaz do ensino de geografia ao longo de sua história. Entendemos a realidade do aluno como um discurso cujo sentido está em disputa por diferentes concepções de ensino de Geografia. Como resultado do artigo, demarcamos quatro momentos da disciplina no Brasil: hegemonização da geografia escolar moderna e a realidade do aluno como parte da renovação do ensino; dimensão do real na temporalidade dos estudos sociais; renovação crítica baseada nas teorias da aprendizagem e noção de totalidade para a apreensão do real; análise de princípios geográficos no contexto da BNCC e a realidade em função da espacialidade do fenômeno. Assim, concluímos que o sentido de realidade do aluno transita pelos momentos políticos e epistemológicos da geografia escolar.RBHE2021-06-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/55930Revista Brasileira de História da Educação; Vol 21 No 1 (2021): Publicação contínua; e184Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 21 Núm. 1 (2021): Publicação contínua; e184Revista Brasileira de História da Educação; v. 21 n. 1 (2021): Publicação contínua; e1842238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/55930/751375152324https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/55930/751375152457Copyright (c) 2021 Thiago Manhães Cabral, Jéssica Rodrigues da Silva Cecim, Rafael Straforini (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCabral, Thiago Manhães Cecim, Jéssica Rodrigues da SilvaStraforini, Rafael2022-02-22T21:28:37Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/55930Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T21:28:37Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv The student's reality as a pedagogical tradition in dispute in school geography (1920-2020)
La realidad del estudiante como una tradición pedagógica en disputa en la geografía escolar (1920-2020)
A realidade do aluno como tradição pedagógica em disputa na geografia escolar (1920-2020)
title The student's reality as a pedagogical tradition in dispute in school geography (1920-2020)
spellingShingle The student's reality as a pedagogical tradition in dispute in school geography (1920-2020)
Cabral, Thiago Manhães
geography teaching
signifier
hegemony-pedagogy relationship
epistemology of learning
enseñanza de la geografía
significante
relación hegemonía-pedagogía
epistemología del aprendizaje
ensino de geografia
significante
relação hegemonia-pedagogia
epistemologia da aprendizagem
title_short The student's reality as a pedagogical tradition in dispute in school geography (1920-2020)
title_full The student's reality as a pedagogical tradition in dispute in school geography (1920-2020)
title_fullStr The student's reality as a pedagogical tradition in dispute in school geography (1920-2020)
title_full_unstemmed The student's reality as a pedagogical tradition in dispute in school geography (1920-2020)
title_sort The student's reality as a pedagogical tradition in dispute in school geography (1920-2020)
author Cabral, Thiago Manhães
author_facet Cabral, Thiago Manhães
Cecim, Jéssica Rodrigues da Silva
Straforini, Rafael
author_role author
author2 Cecim, Jéssica Rodrigues da Silva
Straforini, Rafael
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cabral, Thiago Manhães
Cecim, Jéssica Rodrigues da Silva
Straforini, Rafael
dc.subject.por.fl_str_mv geography teaching
signifier
hegemony-pedagogy relationship
epistemology of learning
enseñanza de la geografía
significante
relación hegemonía-pedagogía
epistemología del aprendizaje
ensino de geografia
significante
relação hegemonia-pedagogia
epistemologia da aprendizagem
topic geography teaching
signifier
hegemony-pedagogy relationship
epistemology of learning
enseñanza de la geografía
significante
relación hegemonía-pedagogía
epistemología del aprendizaje
ensino de geografia
significante
relação hegemonia-pedagogia
epistemologia da aprendizagem
description This article analyzes, based on didactic materials and selected curricular documents from the last 100 years (1920/2020), the pedagogical dimension of the student's reality as a primary element of geography teaching throughout its history. The student's reality is understood as a discursive element whose meaning is in dispute for different conceptions of teaching Geography. As a result of the article, it was demarcate four important moments of the discipline in Brazil: hegemonization of modern School Geography and the student's reality as part of the renewal of teaching; dimension of the real in the temporality of Social Studies; critical renewal based on theories of learning and the notion of totality for the apprehension of the real; the analysis of geographic principles in the context of the BNCC and reality according to the spatiality of the phenomenon. Thus, it is concluded that the sense of student's reality moves through the political and epistemological moments of School Geography.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-06-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/55930
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/55930
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/55930/751375152324
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/55930/751375152457
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 21 No 1 (2021): Publicação contínua; e184
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 21 Núm. 1 (2021): Publicação contínua; e184
Revista Brasileira de História da Educação; v. 21 n. 1 (2021): Publicação contínua; e184
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126532678057984