The student's reality as a pedagogical tradition in dispute in school geography (1920-2020)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/55930 |
Resumo: | This article analyzes, based on didactic materials and selected curricular documents from the last 100 years (1920/2020), the pedagogical dimension of the student's reality as a primary element of geography teaching throughout its history. The student's reality is understood as a discursive element whose meaning is in dispute for different conceptions of teaching Geography. As a result of the article, it was demarcate four important moments of the discipline in Brazil: hegemonization of modern School Geography and the student's reality as part of the renewal of teaching; dimension of the real in the temporality of Social Studies; critical renewal based on theories of learning and the notion of totality for the apprehension of the real; the analysis of geographic principles in the context of the BNCC and reality according to the spatiality of the phenomenon. Thus, it is concluded that the sense of student's reality moves through the political and epistemological moments of School Geography. |
id |
RBHE-1_c6747433c31fb0f96f7f758518b588c1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/55930 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The student's reality as a pedagogical tradition in dispute in school geography (1920-2020)La realidad del estudiante como una tradición pedagógica en disputa en la geografía escolar (1920-2020)A realidade do aluno como tradição pedagógica em disputa na geografia escolar (1920-2020)geography teachingsignifierhegemony-pedagogy relationshipepistemology of learningenseñanza de la geografíasignificanterelación hegemonía-pedagogíaepistemología del aprendizajeensino de geografiasignificanterelação hegemonia-pedagogiaepistemologia da aprendizagemThis article analyzes, based on didactic materials and selected curricular documents from the last 100 years (1920/2020), the pedagogical dimension of the student's reality as a primary element of geography teaching throughout its history. The student's reality is understood as a discursive element whose meaning is in dispute for different conceptions of teaching Geography. As a result of the article, it was demarcate four important moments of the discipline in Brazil: hegemonization of modern School Geography and the student's reality as part of the renewal of teaching; dimension of the real in the temporality of Social Studies; critical renewal based on theories of learning and the notion of totality for the apprehension of the real; the analysis of geographic principles in the context of the BNCC and reality according to the spatiality of the phenomenon. Thus, it is concluded that the sense of student's reality moves through the political and epistemological moments of School Geography.El artículo analiza, a partir de materiales didácticos y documentos curriculares seleccionados de los últimos 100 años (1920/2020), la dimensión pedagógica de la realidad del estudiante como elemento primario en la enseñanza de la geografía a lo largo de su historia. Entendemos la realidad del estudiante como un discurso cuyo significado está en disputa por diferentes concepciones de la enseñanza de la Geografía. Como consecuencia, demarcamos cuatro momentos destacados de la disciplina en el Brasil: la hegemonización de la Geografía Escolar moderna y la realidad del estudiante como parte de la renovación de la enseñanza; la dimensión de lo real en la temporalidad de los estudios sociales; la renovación crítica basada en las teorías del aprendizaje y la noción de totalidad para la aprehensión de lo real; el análisis de los principios geográficos en el contexto de la BNCC y la realidad según la espacialidad del fenómeno. Así, argumentamos que el sentido de la realidad del estudiante transita por los momentos políticos y epistemológicos de la Geografía Escolar.O artigo analisa, a partir de materiais didáticos e documentos curriculares selecionados dos últimos 100 anos (1920/2020), a dimensão pedagógica da realidade do aluno como elemento primaz do ensino de geografia ao longo de sua história. Entendemos a realidade do aluno como um discurso cujo sentido está em disputa por diferentes concepções de ensino de Geografia. Como resultado do artigo, demarcamos quatro momentos da disciplina no Brasil: hegemonização da geografia escolar moderna e a realidade do aluno como parte da renovação do ensino; dimensão do real na temporalidade dos estudos sociais; renovação crítica baseada nas teorias da aprendizagem e noção de totalidade para a apreensão do real; análise de princípios geográficos no contexto da BNCC e a realidade em função da espacialidade do fenômeno. Assim, concluímos que o sentido de realidade do aluno transita pelos momentos políticos e epistemológicos da geografia escolar.RBHE2021-06-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/55930Revista Brasileira de História da Educação; Vol 21 No 1 (2021): Publicação contínua; e184Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 21 Núm. 1 (2021): Publicação contínua; e184Revista Brasileira de História da Educação; v. 21 n. 1 (2021): Publicação contínua; e1842238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/55930/751375152324https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/55930/751375152457Copyright (c) 2021 Thiago Manhães Cabral, Jéssica Rodrigues da Silva Cecim, Rafael Straforini (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCabral, Thiago Manhães Cecim, Jéssica Rodrigues da SilvaStraforini, Rafael2022-02-22T21:28:37Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/55930Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T21:28:37Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The student's reality as a pedagogical tradition in dispute in school geography (1920-2020) La realidad del estudiante como una tradición pedagógica en disputa en la geografía escolar (1920-2020) A realidade do aluno como tradição pedagógica em disputa na geografia escolar (1920-2020) |
title |
The student's reality as a pedagogical tradition in dispute in school geography (1920-2020) |
spellingShingle |
The student's reality as a pedagogical tradition in dispute in school geography (1920-2020) Cabral, Thiago Manhães geography teaching signifier hegemony-pedagogy relationship epistemology of learning enseñanza de la geografía significante relación hegemonía-pedagogía epistemología del aprendizaje ensino de geografia significante relação hegemonia-pedagogia epistemologia da aprendizagem |
title_short |
The student's reality as a pedagogical tradition in dispute in school geography (1920-2020) |
title_full |
The student's reality as a pedagogical tradition in dispute in school geography (1920-2020) |
title_fullStr |
The student's reality as a pedagogical tradition in dispute in school geography (1920-2020) |
title_full_unstemmed |
The student's reality as a pedagogical tradition in dispute in school geography (1920-2020) |
title_sort |
The student's reality as a pedagogical tradition in dispute in school geography (1920-2020) |
author |
Cabral, Thiago Manhães |
author_facet |
Cabral, Thiago Manhães Cecim, Jéssica Rodrigues da Silva Straforini, Rafael |
author_role |
author |
author2 |
Cecim, Jéssica Rodrigues da Silva Straforini, Rafael |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cabral, Thiago Manhães Cecim, Jéssica Rodrigues da Silva Straforini, Rafael |
dc.subject.por.fl_str_mv |
geography teaching signifier hegemony-pedagogy relationship epistemology of learning enseñanza de la geografía significante relación hegemonía-pedagogía epistemología del aprendizaje ensino de geografia significante relação hegemonia-pedagogia epistemologia da aprendizagem |
topic |
geography teaching signifier hegemony-pedagogy relationship epistemology of learning enseñanza de la geografía significante relación hegemonía-pedagogía epistemología del aprendizaje ensino de geografia significante relação hegemonia-pedagogia epistemologia da aprendizagem |
description |
This article analyzes, based on didactic materials and selected curricular documents from the last 100 years (1920/2020), the pedagogical dimension of the student's reality as a primary element of geography teaching throughout its history. The student's reality is understood as a discursive element whose meaning is in dispute for different conceptions of teaching Geography. As a result of the article, it was demarcate four important moments of the discipline in Brazil: hegemonization of modern School Geography and the student's reality as part of the renewal of teaching; dimension of the real in the temporality of Social Studies; critical renewal based on theories of learning and the notion of totality for the apprehension of the real; the analysis of geographic principles in the context of the BNCC and reality according to the spatiality of the phenomenon. Thus, it is concluded that the sense of student's reality moves through the political and epistemological moments of School Geography. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-06-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/55930 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/55930 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/55930/751375152324 https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/55930/751375152457 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 21 No 1 (2021): Publicação contínua; e184 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 21 Núm. 1 (2021): Publicação contínua; e184 Revista Brasileira de História da Educação; v. 21 n. 1 (2021): Publicação contínua; e184 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126532678057984 |