The alternative to progress: developmental nationalism, his intelectuals and educational planning in the 1960s in Brazil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Lincoln de Araújo
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/44301
Resumo: The beginning of developmentalism as a political project and its influences in our social and educational thinking brought together in the 1960s intellectuals committed and articulated with this ideology. In the set of political and social crisis, Celso Furtado, Darcy Ribeiro, Anísio Teixeira and Paulo Freire thought Brazil based on convergence of ideas that brought them closer to development-nationalism. Analysis of documentary sources identifies, in the narratives, the ideals of a national development project that highlights the National Plan and the Triennial Plan of Education. 
id RBHE-1_c75cf8da600797652ba42e65a9e2bc62
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/44301
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling The alternative to progress: developmental nationalism, his intelectuals and educational planning in the 1960s in BrazilLa alternativa para el progresso: el nacionalismo-desarrollista, sus intelectuales y la planificación educativa en los años 1960 en BrasilA alternativa para o progresso: o nacionalismo-desenvolvimentista, seus intelectuais e o planejamento educacional nos anos 1960 no Brasilintellectualsbrazilian social thought1960sintelectualidadpensamiento social brasileñoaños 1960intelectualidadepensamento social brasileiroanos 1960The beginning of developmentalism as a political project and its influences in our social and educational thinking brought together in the 1960s intellectuals committed and articulated with this ideology. In the set of political and social crisis, Celso Furtado, Darcy Ribeiro, Anísio Teixeira and Paulo Freire thought Brazil based on convergence of ideas that brought them closer to development-nationalism. Analysis of documentary sources identifies, in the narratives, the ideals of a national development project that highlights the National Plan and the Triennial Plan of Education. Los Orígenes Del desarrollismo como proyecto político y sus influencias en el pensamiento social y educacional aglutinaron en los años 1960 intelectuales comprometidos y articulados con este ideario. En un escenario de crisis política y social, Celso Furtado, Darcy Ribeiro, Anísio Teixeira y Paulo Freire pensaron a Brasil a partir de una convergencia de ideas que los acercaba al nacionalismo-desarrollista. Análisis de fuentes documentales identifica, en las narrativas, señales del ideario de un proyecto nacional de desarrollo que destaca el Plan Nacional y el Plan Trienal de Educación. As origens do desenvolvimentismo como projeto político e suas influências no pensamento social e educacional brasileiro aglutinaram na década de 1960 um grupo de intelectuais comprometidos com esse ideário articulados por instituições e pelo Estado. Num cenário de crise política e social, Celso Furtado, Darcy Ribeiro, Anísio Teixeira e Paulo Freire atuaram como aqueles que pensaram o Brasil com base em uma convergência de ideias que os aproximava do nacionalismo-desenvolvimentista. A análise das fontes documentais identifica nas narrativas os sinais do ideário de um projeto nacional de desenvolvimento, destacando a natureza do Plano Nacional de Educação, de 1962, e o Plano Trienal de Educação, de 1963. RBHE2019-04-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/44301Revista Brasileira de História da Educação; Vol 19 (2019): Publicação contínua; e057Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 19 (2019): Publicação contínua; e057Revista Brasileira de História da Educação; v. 19 (2019): Publicação contínua; e0572238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/44301/pdfCopyright (c) 2019 Lincoln de Araújo Santoshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Lincoln de Araújo2022-03-01T22:18:03Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/44301Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-03-01T22:18:03Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv The alternative to progress: developmental nationalism, his intelectuals and educational planning in the 1960s in Brazil
La alternativa para el progresso: el nacionalismo-desarrollista, sus intelectuales y la planificación educativa en los años 1960 en Brasil
A alternativa para o progresso: o nacionalismo-desenvolvimentista, seus intelectuais e o planejamento educacional nos anos 1960 no Brasil
title The alternative to progress: developmental nationalism, his intelectuals and educational planning in the 1960s in Brazil
spellingShingle The alternative to progress: developmental nationalism, his intelectuals and educational planning in the 1960s in Brazil
Santos, Lincoln de Araújo
intellectuals
brazilian social thought
1960s
intelectualidad
pensamiento social brasileño
años 1960
intelectualidade
pensamento social brasileiro
anos 1960
title_short The alternative to progress: developmental nationalism, his intelectuals and educational planning in the 1960s in Brazil
title_full The alternative to progress: developmental nationalism, his intelectuals and educational planning in the 1960s in Brazil
title_fullStr The alternative to progress: developmental nationalism, his intelectuals and educational planning in the 1960s in Brazil
title_full_unstemmed The alternative to progress: developmental nationalism, his intelectuals and educational planning in the 1960s in Brazil
title_sort The alternative to progress: developmental nationalism, his intelectuals and educational planning in the 1960s in Brazil
author Santos, Lincoln de Araújo
author_facet Santos, Lincoln de Araújo
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Lincoln de Araújo
dc.subject.por.fl_str_mv intellectuals
brazilian social thought
1960s
intelectualidad
pensamiento social brasileño
años 1960
intelectualidade
pensamento social brasileiro
anos 1960
topic intellectuals
brazilian social thought
1960s
intelectualidad
pensamiento social brasileño
años 1960
intelectualidade
pensamento social brasileiro
anos 1960
description The beginning of developmentalism as a political project and its influences in our social and educational thinking brought together in the 1960s intellectuals committed and articulated with this ideology. In the set of political and social crisis, Celso Furtado, Darcy Ribeiro, Anísio Teixeira and Paulo Freire thought Brazil based on convergence of ideas that brought them closer to development-nationalism. Analysis of documentary sources identifies, in the narratives, the ideals of a national development project that highlights the National Plan and the Triennial Plan of Education. 
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-04-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/44301
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/44301
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/44301/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Lincoln de Araújo Santos
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Lincoln de Araújo Santos
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 19 (2019): Publicação contínua; e057
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 19 (2019): Publicação contínua; e057
Revista Brasileira de História da Educação; v. 19 (2019): Publicação contínua; e057
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126531822419968