The alternative to progress: developmental nationalism, his intelectuals and educational planning in the 1960s in Brazil
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/44301 |
Resumo: | The beginning of developmentalism as a political project and its influences in our social and educational thinking brought together in the 1960s intellectuals committed and articulated with this ideology. In the set of political and social crisis, Celso Furtado, Darcy Ribeiro, Anísio Teixeira and Paulo Freire thought Brazil based on convergence of ideas that brought them closer to development-nationalism. Analysis of documentary sources identifies, in the narratives, the ideals of a national development project that highlights the National Plan and the Triennial Plan of Education. |
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The alternative to progress: developmental nationalism, his intelectuals and educational planning in the 1960s in BrazilLa alternativa para el progresso: el nacionalismo-desarrollista, sus intelectuales y la planificación educativa en los años 1960 en BrasilA alternativa para o progresso: o nacionalismo-desenvolvimentista, seus intelectuais e o planejamento educacional nos anos 1960 no Brasilintellectualsbrazilian social thought1960sintelectualidadpensamiento social brasileñoaños 1960intelectualidadepensamento social brasileiroanos 1960The beginning of developmentalism as a political project and its influences in our social and educational thinking brought together in the 1960s intellectuals committed and articulated with this ideology. In the set of political and social crisis, Celso Furtado, Darcy Ribeiro, Anísio Teixeira and Paulo Freire thought Brazil based on convergence of ideas that brought them closer to development-nationalism. Analysis of documentary sources identifies, in the narratives, the ideals of a national development project that highlights the National Plan and the Triennial Plan of Education. Los Orígenes Del desarrollismo como proyecto político y sus influencias en el pensamiento social y educacional aglutinaron en los años 1960 intelectuales comprometidos y articulados con este ideario. En un escenario de crisis política y social, Celso Furtado, Darcy Ribeiro, Anísio Teixeira y Paulo Freire pensaron a Brasil a partir de una convergencia de ideas que los acercaba al nacionalismo-desarrollista. Análisis de fuentes documentales identifica, en las narrativas, señales del ideario de un proyecto nacional de desarrollo que destaca el Plan Nacional y el Plan Trienal de Educación. As origens do desenvolvimentismo como projeto político e suas influências no pensamento social e educacional brasileiro aglutinaram na década de 1960 um grupo de intelectuais comprometidos com esse ideário articulados por instituições e pelo Estado. Num cenário de crise política e social, Celso Furtado, Darcy Ribeiro, Anísio Teixeira e Paulo Freire atuaram como aqueles que pensaram o Brasil com base em uma convergência de ideias que os aproximava do nacionalismo-desenvolvimentista. A análise das fontes documentais identifica nas narrativas os sinais do ideário de um projeto nacional de desenvolvimento, destacando a natureza do Plano Nacional de Educação, de 1962, e o Plano Trienal de Educação, de 1963. RBHE2019-04-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/44301Revista Brasileira de História da Educação; Vol 19 (2019): Publicação contínua; e057Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 19 (2019): Publicação contínua; e057Revista Brasileira de História da Educação; v. 19 (2019): Publicação contínua; e0572238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/44301/pdfCopyright (c) 2019 Lincoln de Araújo Santoshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Lincoln de Araújo2022-03-01T22:18:03Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/44301Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-03-01T22:18:03Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
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