Material culture and epistemological reflection for renewing the History of Education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rodrigues, Manuel Ferreira
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/42976
Resumo: In this article, after characterizing the extraordinary changes that took place in the 1970s and 1990s in various domains, with emphasis on the domination of digital technologies of communication and information, which contributed to the new 'historicity regime', I try to establish direct and indirect connections between the ideology of present, the memory, the history and the heritage, seeking to show the effects of these profound transformations on the fields of school culture, understood as a category of analysis and field of investigation and renewal of the history of education. In the wake of many studies published in the last decades, marked by a theoretical and methodological openness to other disciplinary areas, I propose to deepen this theoretical discussion in the light of the (contra) proposals presented by João Maria André, in an evocation of the six proposals for the next millennium, formulated by Italo Calvino.
id RBHE-1_c933b72c6de6da0971d64d237a7bb61b
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/42976
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling Material culture and epistemological reflection for renewing the History of EducationCultura material y reflexión epistemológica para renovación de la Historia de la EducaciónCultura material e reflexão epistemológica para renovação da História da Educaçãopresentismcultural heritageeducational heritagehistoryHistory of Educationpresentismopatrimonio culturalpatrimonio educativohistoriahistoria de la educaciónpresentismopatrimónio culturalpatrimónio educativohistóriahistória da educaçãoIn this article, after characterizing the extraordinary changes that took place in the 1970s and 1990s in various domains, with emphasis on the domination of digital technologies of communication and information, which contributed to the new 'historicity regime', I try to establish direct and indirect connections between the ideology of present, the memory, the history and the heritage, seeking to show the effects of these profound transformations on the fields of school culture, understood as a category of analysis and field of investigation and renewal of the history of education. In the wake of many studies published in the last decades, marked by a theoretical and methodological openness to other disciplinary areas, I propose to deepen this theoretical discussion in the light of the (contra) proposals presented by João Maria André, in an evocation of the six proposals for the next millennium, formulated by Italo Calvino.En este artículo, tras caracterizar los extraordinarios cambios ocurridos a partir de los años 1970-1990 en diversos dominios, con destaque para la dominación de las tecnologías digitales de la comunicación y de la información, que contribuyeron fuertemente para el nuevo 'régimen de historicidad', procuro establecer conexiones, directas e indirectas, entre la ideología del presente, la memoria, la historia yel patrimonio, intentando mostrar los efectos de estas profundas transformaciones en los dominios de la cultura escolar, entendida como categoría de análisisy campo de investigacióny renovación de la historia de la educación. Con base en muchos estudios publicados en las últimas décadas, marcados por una apertura teórica y metodológica a otras áreas disciplinares, propongo una profundización de esta discusióna la luz de las (contra)propuestaspresentadas por João Maria André, enuna recuperación de las seis propuestas para el próximo milenio, formuladas por Italo Calvino.Neste artigo, depois de caracterizar as extraordinárias mudanças operadas a partir dos anos 1970-1990 em diversos domínios, com destaque para a dominação das tecnologias digitais da comunicação e da informação, que contribuíram fortemente para o novo 'regime de historicidade', procuro estabelecer conexões, diretas e indiretas, entre a ideologia do presente, a memória, a história e o património, tentando mostrar os efeitos dessas profundas transformações nos domínios da cultura escolar, entendida como categoria de análise e campo de investigação e renovação da história da educação. Na senda de muitos estudos publicados nas últimas décadas, marcados por uma abertura teórica e metodológica a outras áreas disciplinares, proponho um aprofundamento dessa discussão à luz das (contra) propostas apresentadas por João Maria André, numa evocação das seis propostas para o próximo milénio, formuladas por Italo Calvino.RBHE2018-12-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/42976Revista Brasileira de História da Educação; Vol 18 (2018): Continuous article publishing; e044Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 18 (2018): Publicación continua de artículos; e044Revista Brasileira de História da Educação; v. 18 (2018): Publicação contínua; e0442238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/42976/pdfCopyright (c) 2018 Manuel Ferreira Rodrigueshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRodrigues, Manuel Ferreira2022-02-22T21:38:25Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/42976Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T21:38:25Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv Material culture and epistemological reflection for renewing the History of Education
Cultura material y reflexión epistemológica para renovación de la Historia de la Educación
Cultura material e reflexão epistemológica para renovação da História da Educação
title Material culture and epistemological reflection for renewing the History of Education
spellingShingle Material culture and epistemological reflection for renewing the History of Education
Rodrigues, Manuel Ferreira
presentism
cultural heritage
educational heritage
history
History of Education
presentismo
patrimonio cultural
patrimonio educativo
historia
historia de la educación
presentismo
património cultural
património educativo
história
história da educação
title_short Material culture and epistemological reflection for renewing the History of Education
title_full Material culture and epistemological reflection for renewing the History of Education
title_fullStr Material culture and epistemological reflection for renewing the History of Education
title_full_unstemmed Material culture and epistemological reflection for renewing the History of Education
title_sort Material culture and epistemological reflection for renewing the History of Education
author Rodrigues, Manuel Ferreira
author_facet Rodrigues, Manuel Ferreira
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rodrigues, Manuel Ferreira
dc.subject.por.fl_str_mv presentism
cultural heritage
educational heritage
history
History of Education
presentismo
patrimonio cultural
patrimonio educativo
historia
historia de la educación
presentismo
património cultural
património educativo
história
história da educação
topic presentism
cultural heritage
educational heritage
history
History of Education
presentismo
patrimonio cultural
patrimonio educativo
historia
historia de la educación
presentismo
património cultural
património educativo
história
história da educação
description In this article, after characterizing the extraordinary changes that took place in the 1970s and 1990s in various domains, with emphasis on the domination of digital technologies of communication and information, which contributed to the new 'historicity regime', I try to establish direct and indirect connections between the ideology of present, the memory, the history and the heritage, seeking to show the effects of these profound transformations on the fields of school culture, understood as a category of analysis and field of investigation and renewal of the history of education. In the wake of many studies published in the last decades, marked by a theoretical and methodological openness to other disciplinary areas, I propose to deepen this theoretical discussion in the light of the (contra) proposals presented by João Maria André, in an evocation of the six proposals for the next millennium, formulated by Italo Calvino.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-12-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/42976
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/42976
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/42976/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Manuel Ferreira Rodrigues
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Manuel Ferreira Rodrigues
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 18 (2018): Continuous article publishing; e044
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 18 (2018): Publicación continua de artículos; e044
Revista Brasileira de História da Educação; v. 18 (2018): Publicação contínua; e044
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126531777331200