From established science to class room science, or how to take into account didactic activity in the history of science

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Belhoste, Bruno
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38763
Resumo: This paper deals with the relationship between science and education in historiography, questioning the separation between the two activities, and highlighting the role of education to scientific activity. First, it distinguishes the largely accepted needs of historical contextualization from the epistemological problem, related to the place of history education in the history of science. It defends that the history of science education is not foreign to the history of science. It criticizes Chevallard’s notion of didactic transposition for reinforcing the gap between scientific knowledge and teaching knowledge. Finally, it argues that the sciences are in permanent reconstruction and that scientific knowledge is not tied to socio-cultural contexts from which it emerged. 
id RBHE-1_d00423710f1f129aed6576f63c53e405
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38763
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling From established science to class room science, or how to take into account didactic activity in the history of scienceDas ciências instituídas às ciências ensinadas, ou como levar em conta a atividade didática na história das ciênciasHistoriography of ScienceScience EducationScientific PracticeDidactic TranspositionHistoriografia da CiênciaEducação CientíficaPrática CientíficaTransposição DidáticaThis paper deals with the relationship between science and education in historiography, questioning the separation between the two activities, and highlighting the role of education to scientific activity. First, it distinguishes the largely accepted needs of historical contextualization from the epistemological problem, related to the place of history education in the history of science. It defends that the history of science education is not foreign to the history of science. It criticizes Chevallard’s notion of didactic transposition for reinforcing the gap between scientific knowledge and teaching knowledge. Finally, it argues that the sciences are in permanent reconstruction and that scientific knowledge is not tied to socio-cultural contexts from which it emerged. O texto trata da relação entre ciência e educação na historiografia, problematizando a separação entre as duas atividades e realçando o papel da educação na atividade científica. Primeiramente, distingue a questão da contextualização histórica, que é amplamente aceita, da questão epistemológica, relacionada ao lugar da história da educação na história das ciências. Defende--se aqui a ideia de que a história da educação científica não é exterior à história das ciências. Critica-se a noção de transposição didática difundida por Chevallard, por reforçar a diferença entre conhecimento científico, de um lado, e, de outro lado, o conhecimento a ensinar ou ensinado. Por fim, argumenta que as ciências instituídas são palco de permanente reconstrução disciplinar e que os conhecimentos científicos não estão presos aos contextos sócio-culturais que permitiram seu surgimento.  RBHE2012-02-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38763Revista Brasileira de História da Educação; Vol 11 No 3 [27] (2011): Setembro/Dezembro; 47-61Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 11 Núm. 3 [27] (2011): Setembro/Dezembro; 47-61Revista Brasileira de História da Educação; v. 11 n. 3 [27] (2011): Setembro/Dezembro; 47-612238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38763/20293Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessBelhoste, Bruno2022-02-22T22:19:07Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38763Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:19:07Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv From established science to class room science, or how to take into account didactic activity in the history of science
Das ciências instituídas às ciências ensinadas, ou como levar em conta a atividade didática na história das ciências
title From established science to class room science, or how to take into account didactic activity in the history of science
spellingShingle From established science to class room science, or how to take into account didactic activity in the history of science
Belhoste, Bruno
Historiography of Science
Science Education
Scientific Practice
Didactic Transposition
Historiografia da Ciência
Educação Científica
Prática Científica
Transposição Didática
title_short From established science to class room science, or how to take into account didactic activity in the history of science
title_full From established science to class room science, or how to take into account didactic activity in the history of science
title_fullStr From established science to class room science, or how to take into account didactic activity in the history of science
title_full_unstemmed From established science to class room science, or how to take into account didactic activity in the history of science
title_sort From established science to class room science, or how to take into account didactic activity in the history of science
author Belhoste, Bruno
author_facet Belhoste, Bruno
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Belhoste, Bruno
dc.subject.por.fl_str_mv Historiography of Science
Science Education
Scientific Practice
Didactic Transposition
Historiografia da Ciência
Educação Científica
Prática Científica
Transposição Didática
topic Historiography of Science
Science Education
Scientific Practice
Didactic Transposition
Historiografia da Ciência
Educação Científica
Prática Científica
Transposição Didática
description This paper deals with the relationship between science and education in historiography, questioning the separation between the two activities, and highlighting the role of education to scientific activity. First, it distinguishes the largely accepted needs of historical contextualization from the epistemological problem, related to the place of history education in the history of science. It defends that the history of science education is not foreign to the history of science. It criticizes Chevallard’s notion of didactic transposition for reinforcing the gap between scientific knowledge and teaching knowledge. Finally, it argues that the sciences are in permanent reconstruction and that scientific knowledge is not tied to socio-cultural contexts from which it emerged. 
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-02-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38763
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38763
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38763/20293
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 11 No 3 [27] (2011): Setembro/Dezembro; 47-61
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 11 Núm. 3 [27] (2011): Setembro/Dezembro; 47-61
Revista Brasileira de História da Educação; v. 11 n. 3 [27] (2011): Setembro/Dezembro; 47-61
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126530396356608