From established science to class room science, or how to take into account didactic activity in the history of science
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38763 |
Resumo: | This paper deals with the relationship between science and education in historiography, questioning the separation between the two activities, and highlighting the role of education to scientific activity. First, it distinguishes the largely accepted needs of historical contextualization from the epistemological problem, related to the place of history education in the history of science. It defends that the history of science education is not foreign to the history of science. It criticizes Chevallard’s notion of didactic transposition for reinforcing the gap between scientific knowledge and teaching knowledge. Finally, it argues that the sciences are in permanent reconstruction and that scientific knowledge is not tied to socio-cultural contexts from which it emerged. |
id |
RBHE-1_d00423710f1f129aed6576f63c53e405 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38763 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
From established science to class room science, or how to take into account didactic activity in the history of scienceDas ciências instituídas às ciências ensinadas, ou como levar em conta a atividade didática na história das ciênciasHistoriography of ScienceScience EducationScientific PracticeDidactic TranspositionHistoriografia da CiênciaEducação CientíficaPrática CientíficaTransposição DidáticaThis paper deals with the relationship between science and education in historiography, questioning the separation between the two activities, and highlighting the role of education to scientific activity. First, it distinguishes the largely accepted needs of historical contextualization from the epistemological problem, related to the place of history education in the history of science. It defends that the history of science education is not foreign to the history of science. It criticizes Chevallard’s notion of didactic transposition for reinforcing the gap between scientific knowledge and teaching knowledge. Finally, it argues that the sciences are in permanent reconstruction and that scientific knowledge is not tied to socio-cultural contexts from which it emerged. O texto trata da relação entre ciência e educação na historiografia, problematizando a separação entre as duas atividades e realçando o papel da educação na atividade científica. Primeiramente, distingue a questão da contextualização histórica, que é amplamente aceita, da questão epistemológica, relacionada ao lugar da história da educação na história das ciências. Defende--se aqui a ideia de que a história da educação científica não é exterior à história das ciências. Critica-se a noção de transposição didática difundida por Chevallard, por reforçar a diferença entre conhecimento científico, de um lado, e, de outro lado, o conhecimento a ensinar ou ensinado. Por fim, argumenta que as ciências instituídas são palco de permanente reconstrução disciplinar e que os conhecimentos científicos não estão presos aos contextos sócio-culturais que permitiram seu surgimento. RBHE2012-02-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38763Revista Brasileira de História da Educação; Vol 11 No 3 [27] (2011): Setembro/Dezembro; 47-61Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 11 Núm. 3 [27] (2011): Setembro/Dezembro; 47-61Revista Brasileira de História da Educação; v. 11 n. 3 [27] (2011): Setembro/Dezembro; 47-612238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38763/20293Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessBelhoste, Bruno2022-02-22T22:19:07Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38763Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:19:07Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
From established science to class room science, or how to take into account didactic activity in the history of science Das ciências instituídas às ciências ensinadas, ou como levar em conta a atividade didática na história das ciências |
title |
From established science to class room science, or how to take into account didactic activity in the history of science |
spellingShingle |
From established science to class room science, or how to take into account didactic activity in the history of science Belhoste, Bruno Historiography of Science Science Education Scientific Practice Didactic Transposition Historiografia da Ciência Educação Científica Prática Científica Transposição Didática |
title_short |
From established science to class room science, or how to take into account didactic activity in the history of science |
title_full |
From established science to class room science, or how to take into account didactic activity in the history of science |
title_fullStr |
From established science to class room science, or how to take into account didactic activity in the history of science |
title_full_unstemmed |
From established science to class room science, or how to take into account didactic activity in the history of science |
title_sort |
From established science to class room science, or how to take into account didactic activity in the history of science |
author |
Belhoste, Bruno |
author_facet |
Belhoste, Bruno |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Belhoste, Bruno |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Historiography of Science Science Education Scientific Practice Didactic Transposition Historiografia da Ciência Educação Científica Prática Científica Transposição Didática |
topic |
Historiography of Science Science Education Scientific Practice Didactic Transposition Historiografia da Ciência Educação Científica Prática Científica Transposição Didática |
description |
This paper deals with the relationship between science and education in historiography, questioning the separation between the two activities, and highlighting the role of education to scientific activity. First, it distinguishes the largely accepted needs of historical contextualization from the epistemological problem, related to the place of history education in the history of science. It defends that the history of science education is not foreign to the history of science. It criticizes Chevallard’s notion of didactic transposition for reinforcing the gap between scientific knowledge and teaching knowledge. Finally, it argues that the sciences are in permanent reconstruction and that scientific knowledge is not tied to socio-cultural contexts from which it emerged. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-02-23 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38763 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38763 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38763/20293 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 11 No 3 [27] (2011): Setembro/Dezembro; 47-61 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 11 Núm. 3 [27] (2011): Setembro/Dezembro; 47-61 Revista Brasileira de História da Educação; v. 11 n. 3 [27] (2011): Setembro/Dezembro; 47-61 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126530396356608 |