Educação Hoje: a magazine for High School in Brazil in the 1960s

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Revah, Daniel
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Toledo, Maria Rita de Almeida
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40768
Resumo: This study aims to analyze the reading model and teacher training contained in Educação Hoje, published by Brasiliense (1969 - 1971). The magazine supported the circulation of some educational practices carried by experimental High Schools organized between 1950 and 1970. The analysis is carried out in the perspective of the cultural history, with emphasis on the description and analysis of editorial formula. Also, it was analyzed the first article, in the inaugural issue, especially its relationship between editorial formula of the whole publication and the principles expressed in its editorial, but also taking it as an example of a source of High School pedagogical practices promoted by this publication, in the most repressive period of military dictatorship.
id RBHE-1_d19f6ac70427d62fe2eaa2b0a95b1cd7
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/40768
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling Educação Hoje: a magazine for High School in Brazil in the 1960sEducação Hoje: una revista para la enseñanza secundaria en Brasil en la década de 1960"Educação Hoje": uma revista para o ensino secundário no Brasil da década de 1960Revista educacionalfórmula editorialenseñanza secundariainnovación pedagógicamodelos de lectura y formación docente.Periódico educacionalfórmula editorialensino secundárioinovação pedagógicamodelos de leitura e formação docente.PeriódicoThis study aims to analyze the reading model and teacher training contained in Educação Hoje, published by Brasiliense (1969 - 1971). The magazine supported the circulation of some educational practices carried by experimental High Schools organized between 1950 and 1970. The analysis is carried out in the perspective of the cultural history, with emphasis on the description and analysis of editorial formula. Also, it was analyzed the first article, in the inaugural issue, especially its relationship between editorial formula of the whole publication and the principles expressed in its editorial, but also taking it as an example of a source of High School pedagogical practices promoted by this publication, in the most repressive period of military dictatorship.El objetivo de este artículo es analizar el modelo de lectura y formación docente de la revista Educação Hoje, publicada por la editora Brasiliense, entre 1969 y 1971. La revista fue el soporte de circulación de las prácticas de las escuelas secundarias experimentales, organizadas entre 1950 y 1970. En el análisis se adopta la perspectiva de la historia cultural, enfatizando la descripción y el análisis de la fórmula editorial. También es analizado el artículo que abre el primer número, destacando su relación con los principios presentes en el editorial inaugural y en la fórmula editorial, pero también tomándolo como ejemplo de una vertiente de la pedagogización del secundario que esa publicación promueve y que es cohibida por la abrupta interrupción de sus ediciones, en el período más represivo de la dictadura militar.Neste artigo objetiva-se analisar o modelo de leitura e formação docente, contido na revista EDUCAÇÃO HOJE, publicada pela editora Brasiliense, entre 1969 e 1971. O periódico foi suporte da circulação das práticas das escolas secundárias experimentais, organizadas entre 1950 e 1970. Na análise adota-se a perspectiva da história cultural, enfatizando-se a descrição e análise da fórmula editorial. Analisa-se também o artigo que abre o primeiro número, destacando-se a sua relação com os princípios presentes no editorial inaugural e na fórmula editorial do periódico, mas também tomando-o como exemplo de uma vertente da pedagogização do secundário que essa publicação promove e que é coibida pela abrupta interrupção de suas edições, no período mais repressivo da ditadura militar.RBHE2016-03-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa Históricaapplication/pdfapplication/mswordhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40768Revista Brasileira de História da Educação; Vol 16 No 1[40] (2016): Janeiro/Março; 51 - 78Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 16 Núm. 1[40] (2016): Janeiro/Março; 51 - 78Revista Brasileira de História da Educação; v. 16 n. 1[40] (2016): Janeiro/Março; 51 - 782238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40768/pdf_91https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40768/751375146660Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessRevah, DanielToledo, Maria Rita de Almeida2022-02-22T22:17:56Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/40768Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:17:56Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv Educação Hoje: a magazine for High School in Brazil in the 1960s
Educação Hoje: una revista para la enseñanza secundaria en Brasil en la década de 1960
"Educação Hoje": uma revista para o ensino secundário no Brasil da década de 1960
title Educação Hoje: a magazine for High School in Brazil in the 1960s
spellingShingle Educação Hoje: a magazine for High School in Brazil in the 1960s
Revah, Daniel
Revista educacional
fórmula editorial
enseñanza secundaria
innovación pedagógica
modelos de lectura y formación docente.
Periódico educacional
fórmula editorial
ensino secundário
inovação pedagógica
modelos de leitura e formação docente.
Periódico
title_short Educação Hoje: a magazine for High School in Brazil in the 1960s
title_full Educação Hoje: a magazine for High School in Brazil in the 1960s
title_fullStr Educação Hoje: a magazine for High School in Brazil in the 1960s
title_full_unstemmed Educação Hoje: a magazine for High School in Brazil in the 1960s
title_sort Educação Hoje: a magazine for High School in Brazil in the 1960s
author Revah, Daniel
author_facet Revah, Daniel
Toledo, Maria Rita de Almeida
author_role author
author2 Toledo, Maria Rita de Almeida
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Revah, Daniel
Toledo, Maria Rita de Almeida
dc.subject.por.fl_str_mv Revista educacional
fórmula editorial
enseñanza secundaria
innovación pedagógica
modelos de lectura y formación docente.
Periódico educacional
fórmula editorial
ensino secundário
inovação pedagógica
modelos de leitura e formação docente.
Periódico
topic Revista educacional
fórmula editorial
enseñanza secundaria
innovación pedagógica
modelos de lectura y formación docente.
Periódico educacional
fórmula editorial
ensino secundário
inovação pedagógica
modelos de leitura e formação docente.
Periódico
description This study aims to analyze the reading model and teacher training contained in Educação Hoje, published by Brasiliense (1969 - 1971). The magazine supported the circulation of some educational practices carried by experimental High Schools organized between 1950 and 1970. The analysis is carried out in the perspective of the cultural history, with emphasis on the description and analysis of editorial formula. Also, it was analyzed the first article, in the inaugural issue, especially its relationship between editorial formula of the whole publication and the principles expressed in its editorial, but also taking it as an example of a source of High School pedagogical practices promoted by this publication, in the most repressive period of military dictatorship.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-03-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Pesquisa Histórica
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40768
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40768
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40768/pdf_91
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40768/751375146660
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/msword
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 16 No 1[40] (2016): Janeiro/Março; 51 - 78
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 16 Núm. 1[40] (2016): Janeiro/Março; 51 - 78
Revista Brasileira de História da Educação; v. 16 n. 1[40] (2016): Janeiro/Março; 51 - 78
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126531308617728