The National Textbook Commission and the evaluation of mathematics textbooks between 1938 and 1969

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Telo, Ricardo Motta
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Schubring, Gert
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/42909
Resumo: This article analyzes the textbook policy established by the Decree-Law 1006/38, which created the National Textbook Commission and determined the conditions for production, importation and use of textbooks for all teaching subjects in the entire country, focusing on the evaluation of mathematics textbooks and the results of this work, materialized in the lists of approved books. Special attention is paid to the educator Euclides Roxo for his important contributions to the teaching of mathematics in Brazil. The pedagogical, technical and scientific aspects are the main factors responsible for the disapproval of mathematics textbooks during the evaluation process. Thus, for a book to be authorized, it could not contain failures involving these aspects.
id RBHE-1_d914a6a26160c86948487a7985bd0a69
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/42909
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling The National Textbook Commission and the evaluation of mathematics textbooks between 1938 and 1969La Comisión Nacional Del Libro Didáctico y la evaluación de los libros de matemáticas entre 1938 y 1969A Comissão Nacional do Livro Didático e a avaliação dos livros de matemática entre 1938 e 1969National Textbook CommissiontextbooksevaluationEuclides RoxoComisión Nacional del Libro Didácticolibros didácticosevaluaciónEuclides RoxoComissão Nacional do Livro Didáticolivros didáticosavaliaçãoEuclides RoxoThis article analyzes the textbook policy established by the Decree-Law 1006/38, which created the National Textbook Commission and determined the conditions for production, importation and use of textbooks for all teaching subjects in the entire country, focusing on the evaluation of mathematics textbooks and the results of this work, materialized in the lists of approved books. Special attention is paid to the educator Euclides Roxo for his important contributions to the teaching of mathematics in Brazil. The pedagogical, technical and scientific aspects are the main factors responsible for the disapproval of mathematics textbooks during the evaluation process. Thus, for a book to be authorized, it could not contain failures involving these aspects.Este artículo analiza la política del libro didáctico establecida por el Decreto-Ley nº 1006/38, que es responsable por crear la Comisión Nacional del Libro Didáctico y determinar las condiciones de producción, importación y utilización del libro didáctico en el país, el cual se centra en el proceso de evaluación de los libros de Matemáticas y el resultado de este trabajo, materializado en las listas de libros aprobados. Una atención especial es concedida al educador Euclides Roxo, por las importantes aportaciones para la enseñanza de Matemáticas en el país. Los aspectos pedagógicos, técnicos y científicos se revelan como los principales responsables por la reprobación de los libros de Matemáticas durante el proceso de evaluación. Así, para que un libro pudiera figurar entre los autorizados, no podría presentar muchas fallas involucrando estos aspectos.Este artigo analisa a política do livro didático, estabelecida pelo Decreto-Lei nº 1006/38, responsável por criar a Comissão Nacional do Livro Didático e determinar as condições de produção, importação e utilização do livro didático no país, focalizando o processo de avaliação dos livros de matemática e o resultado deste trabalho, materializado nas listas de livros aprovados. Uma atenção especial é concedida ao educador Euclides Roxo, pelas importantes contribuições para o ensino de matemática no país. Os aspectos pedagógicos, técnicos e científicos revelam-se como os principais responsáveis pela reprovação dos livros de matemática durante o processo de avaliação. Assim, para que um livro pudesse figurar entre os autorizados, não poderia apresentar muitas falhas envolvendo esses aspectos.RBHE2018-05-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/42909Revista Brasileira de História da Educação; Vol 18 (2018): Continuous article publishing; e014Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 18 (2018): Publicación continua de artículos; e014Revista Brasileira de História da Educação; v. 18 (2018): Publicação contínua; e0142238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/42909/751375137725Copyright (c) 2018 Ricardo Motta Telo, Gert Schubringhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessTelo, Ricardo MottaSchubring, Gert2022-02-22T21:37:27Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/42909Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T21:37:27Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv The National Textbook Commission and the evaluation of mathematics textbooks between 1938 and 1969
La Comisión Nacional Del Libro Didáctico y la evaluación de los libros de matemáticas entre 1938 y 1969
A Comissão Nacional do Livro Didático e a avaliação dos livros de matemática entre 1938 e 1969
title The National Textbook Commission and the evaluation of mathematics textbooks between 1938 and 1969
spellingShingle The National Textbook Commission and the evaluation of mathematics textbooks between 1938 and 1969
Telo, Ricardo Motta
National Textbook Commission
textbooks
evaluation
Euclides Roxo
Comisión Nacional del Libro Didáctico
libros didácticos
evaluación
Euclides Roxo
Comissão Nacional do Livro Didático
livros didáticos
avaliação
Euclides Roxo
title_short The National Textbook Commission and the evaluation of mathematics textbooks between 1938 and 1969
title_full The National Textbook Commission and the evaluation of mathematics textbooks between 1938 and 1969
title_fullStr The National Textbook Commission and the evaluation of mathematics textbooks between 1938 and 1969
title_full_unstemmed The National Textbook Commission and the evaluation of mathematics textbooks between 1938 and 1969
title_sort The National Textbook Commission and the evaluation of mathematics textbooks between 1938 and 1969
author Telo, Ricardo Motta
author_facet Telo, Ricardo Motta
Schubring, Gert
author_role author
author2 Schubring, Gert
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Telo, Ricardo Motta
Schubring, Gert
dc.subject.por.fl_str_mv National Textbook Commission
textbooks
evaluation
Euclides Roxo
Comisión Nacional del Libro Didáctico
libros didácticos
evaluación
Euclides Roxo
Comissão Nacional do Livro Didático
livros didáticos
avaliação
Euclides Roxo
topic National Textbook Commission
textbooks
evaluation
Euclides Roxo
Comisión Nacional del Libro Didáctico
libros didácticos
evaluación
Euclides Roxo
Comissão Nacional do Livro Didático
livros didáticos
avaliação
Euclides Roxo
description This article analyzes the textbook policy established by the Decree-Law 1006/38, which created the National Textbook Commission and determined the conditions for production, importation and use of textbooks for all teaching subjects in the entire country, focusing on the evaluation of mathematics textbooks and the results of this work, materialized in the lists of approved books. Special attention is paid to the educator Euclides Roxo for his important contributions to the teaching of mathematics in Brazil. The pedagogical, technical and scientific aspects are the main factors responsible for the disapproval of mathematics textbooks during the evaluation process. Thus, for a book to be authorized, it could not contain failures involving these aspects.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-05-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/42909
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/42909
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/42909/751375137725
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Ricardo Motta Telo, Gert Schubring
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Ricardo Motta Telo, Gert Schubring
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 18 (2018): Continuous article publishing; e014
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 18 (2018): Publicación continua de artículos; e014
Revista Brasileira de História da Educação; v. 18 (2018): Publicação contínua; e014
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126531747971072