The journal Amauta
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/54253 |
Resumo: | The article analyzes the journal Amauta (1926-1930), edited by the Peruvian thinker José Carlos Mariátegui, presenting his main contributions to the strengthening of the emancipatory educational processes in Latin America. The study was developed by qualitative methods of data collection, and technical procedures of bibliographic and documentary research. The results of the investigation point to the originality of Amauta's epistemological proposal, as well as his contributions to Latin American pedagogy, in a perspective that values cultural identity from the particular educational contexts. The analysis highlights the following aspects: education of indigenous people, educational theory, teaching and teachers' organizational action, educational organization, and student movement and university |
id |
RBHE-1_d9bc63740e615f360d9929e5da0b1622 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/54253 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The journal AmautaLa revista AmautaA revista AmautaMariáteguiemancipationlatin american pedagogyMariáteguiemancipaciónpedagogía latinoamericanaMariáteguiemancipaçãopedagogia latino-americanaThe article analyzes the journal Amauta (1926-1930), edited by the Peruvian thinker José Carlos Mariátegui, presenting his main contributions to the strengthening of the emancipatory educational processes in Latin America. The study was developed by qualitative methods of data collection, and technical procedures of bibliographic and documentary research. The results of the investigation point to the originality of Amauta's epistemological proposal, as well as his contributions to Latin American pedagogy, in a perspective that values cultural identity from the particular educational contexts. The analysis highlights the following aspects: education of indigenous people, educational theory, teaching and teachers' organizational action, educational organization, and student movement and universityEl artículo analiza la revista Amauta (1926-1930), editada por el pensador peruano José Carlos Mariátegui, presentando sus principales aportes al fortalecimiento de los procesos educativos emancipatorios en América Latina. El estudio fue desarrollado por métodos cualitativos de recolección de datos y tecnicas de investigación bibliográfica y documental. Los resultados de la investigación apuntan a la originalidad de la propuesta epistemológica de Amauta, así como a sus aportes a la pedagogía latinoamericana, en una perspectiva que valora la identidad cultural desde los propios espacios educativos. El análisis destaca los siguientes aspectos: educación de los pueblos indígenas; teoría educativa; enseñanza y acción organizativa de docentes; organización de la educación; y movimiento estudiantil y universidad.O artigo analisa a revista Amauta (1926-1930), editada pelo pensador peruano José Carlos Mariátegui, apresentando suas principais contribuições para o fortalecimento dos processos educacionais emancipatórios da América Latina. O estudo foi desenvolvido por métodos qualitativos de coleta de dados e técnicas de pesquisa bibliográfica e documental. Os resultados da investigação apontam a originalidade da proposta epistemológica de Amauta, assim como suas contribuições para a pedagogia latino-americana, numa perspectiva que valoriza a identidade cultural a partir dos próprios espaços educativos. A análise destaca os seguintes aspectos: educação dos indígenas; teoria educacional; docência e ação organizativa dos professores; organização da educação; e movimento estudantil e universidadeRBHE2021-01-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/5425310.4025/rbhe.v21.2021.e159Revista Brasileira de História da Educação; Vol 21 No 1 (2021): Publicação contínua; e159Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 21 Núm. 1 (2021): Publicação contínua; e159Revista Brasileira de História da Educação; v. 21 n. 1 (2021): Publicação contínua; e1592238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporenghttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/54253/751375151540https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/54253/751375151541Copyright (c) 2021 Kildo Adevair dos Santos, Dalila Andrade Oliveira, Danilo Romeu Streck (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Kildo Adevair dos Oliveira, Dalila AndradeStreck, Danilo Romeu 2022-03-01T22:17:12Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/54253Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-03-01T22:17:12Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The journal Amauta La revista Amauta A revista Amauta |
title |
The journal Amauta |
spellingShingle |
The journal Amauta Santos, Kildo Adevair dos Mariátegui emancipation latin american pedagogy Mariátegui emancipación pedagogía latinoamericana Mariátegui emancipação pedagogia latino-americana |
title_short |
The journal Amauta |
title_full |
The journal Amauta |
title_fullStr |
The journal Amauta |
title_full_unstemmed |
The journal Amauta |
title_sort |
The journal Amauta |
author |
Santos, Kildo Adevair dos |
author_facet |
Santos, Kildo Adevair dos Oliveira, Dalila Andrade Streck, Danilo Romeu |
author_role |
author |
author2 |
Oliveira, Dalila Andrade Streck, Danilo Romeu |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Kildo Adevair dos Oliveira, Dalila Andrade Streck, Danilo Romeu |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Mariátegui emancipation latin american pedagogy Mariátegui emancipación pedagogía latinoamericana Mariátegui emancipação pedagogia latino-americana |
topic |
Mariátegui emancipation latin american pedagogy Mariátegui emancipación pedagogía latinoamericana Mariátegui emancipação pedagogia latino-americana |
description |
The article analyzes the journal Amauta (1926-1930), edited by the Peruvian thinker José Carlos Mariátegui, presenting his main contributions to the strengthening of the emancipatory educational processes in Latin America. The study was developed by qualitative methods of data collection, and technical procedures of bibliographic and documentary research. The results of the investigation point to the originality of Amauta's epistemological proposal, as well as his contributions to Latin American pedagogy, in a perspective that values cultural identity from the particular educational contexts. The analysis highlights the following aspects: education of indigenous people, educational theory, teaching and teachers' organizational action, educational organization, and student movement and university |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-01-11 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/54253 10.4025/rbhe.v21.2021.e159 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/54253 |
identifier_str_mv |
10.4025/rbhe.v21.2021.e159 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/54253/751375151540 https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/54253/751375151541 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Kildo Adevair dos Santos, Dalila Andrade Oliveira, Danilo Romeu Streck (Autor) http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Kildo Adevair dos Santos, Dalila Andrade Oliveira, Danilo Romeu Streck (Autor) http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 21 No 1 (2021): Publicação contínua; e159 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 21 Núm. 1 (2021): Publicação contínua; e159 Revista Brasileira de História da Educação; v. 21 n. 1 (2021): Publicação contínua; e159 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126532431642624 |