The journal Amauta

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Kildo Adevair dos
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Oliveira, Dalila Andrade, Streck, Danilo Romeu
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/54253
Resumo: The article analyzes the journal Amauta (1926-1930), edited by the Peruvian thinker José Carlos Mariátegui, presenting his main contributions to the strengthening of the emancipatory educational processes in Latin America. The study was developed by qualitative methods of data collection, and technical procedures of bibliographic and documentary research. The results of the investigation point to the originality of Amauta's epistemological proposal, as well as his contributions to Latin American pedagogy, in a perspective that values cultural identity from the particular educational contexts. The analysis highlights the following aspects: education of indigenous people, educational theory, teaching and teachers' organizational action, educational organization, and student movement and university
id RBHE-1_d9bc63740e615f360d9929e5da0b1622
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/54253
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling The journal AmautaLa revista AmautaA revista AmautaMariáteguiemancipationlatin american pedagogyMariáteguiemancipaciónpedagogía latinoamericanaMariáteguiemancipaçãopedagogia latino-americanaThe article analyzes the journal Amauta (1926-1930), edited by the Peruvian thinker José Carlos Mariátegui, presenting his main contributions to the strengthening of the emancipatory educational processes in Latin America. The study was developed by qualitative methods of data collection, and technical procedures of bibliographic and documentary research. The results of the investigation point to the originality of Amauta's epistemological proposal, as well as his contributions to Latin American pedagogy, in a perspective that values cultural identity from the particular educational contexts. The analysis highlights the following aspects: education of indigenous people, educational theory, teaching and teachers' organizational action, educational organization, and student movement and universityEl artículo analiza la revista Amauta (1926-1930), editada por el pensador peruano José Carlos Mariátegui, presentando sus principales aportes al fortalecimiento de los procesos educativos emancipatorios en América Latina. El estudio fue desarrollado por métodos cualitativos de recolección de datos y tecnicas de investigación bibliográfica y documental. Los resultados de la investigación apuntan a la originalidad de la propuesta epistemológica de Amauta, así como a sus aportes a la pedagogía latinoamericana, en una perspectiva que valora la identidad cultural desde los propios espacios educativos. El análisis destaca los siguientes aspectos: educación de los pueblos indígenas; teoría educativa; enseñanza y acción organizativa de docentes; organización de la educación; y movimiento estudiantil y universidad.O artigo analisa a revista Amauta (1926-1930), editada pelo pensador peruano José Carlos Mariátegui, apresentando suas principais contribuições para o fortalecimento dos processos educacionais emancipatórios da América Latina. O estudo foi desenvolvido por métodos qualitativos de coleta de dados e técnicas de pesquisa bibliográfica e documental. Os resultados da investigação apontam a originalidade da proposta epistemológica de Amauta, assim como suas contribuições para a pedagogia latino-americana, numa perspectiva que valoriza a identidade cultural a partir dos próprios espaços educativos. A análise destaca os seguintes aspectos: educação dos indígenas; teoria educacional; docência e ação organizativa dos professores; organização da educação; e movimento estudantil e universidadeRBHE2021-01-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/5425310.4025/rbhe.v21.2021.e159Revista Brasileira de História da Educação; Vol 21 No 1 (2021): Publicação contínua; e159Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 21 Núm. 1 (2021): Publicação contínua; e159Revista Brasileira de História da Educação; v. 21 n. 1 (2021): Publicação contínua; e1592238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporenghttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/54253/751375151540https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/54253/751375151541Copyright (c) 2021 Kildo Adevair dos Santos, Dalila Andrade Oliveira, Danilo Romeu Streck (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Kildo Adevair dos Oliveira, Dalila AndradeStreck, Danilo Romeu 2022-03-01T22:17:12Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/54253Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-03-01T22:17:12Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv The journal Amauta
La revista Amauta
A revista Amauta
title The journal Amauta
spellingShingle The journal Amauta
Santos, Kildo Adevair dos
Mariátegui
emancipation
latin american pedagogy
Mariátegui
emancipación
pedagogía latinoamericana
Mariátegui
emancipação
pedagogia latino-americana
title_short The journal Amauta
title_full The journal Amauta
title_fullStr The journal Amauta
title_full_unstemmed The journal Amauta
title_sort The journal Amauta
author Santos, Kildo Adevair dos
author_facet Santos, Kildo Adevair dos
Oliveira, Dalila Andrade
Streck, Danilo Romeu
author_role author
author2 Oliveira, Dalila Andrade
Streck, Danilo Romeu
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Kildo Adevair dos
Oliveira, Dalila Andrade
Streck, Danilo Romeu
dc.subject.por.fl_str_mv Mariátegui
emancipation
latin american pedagogy
Mariátegui
emancipación
pedagogía latinoamericana
Mariátegui
emancipação
pedagogia latino-americana
topic Mariátegui
emancipation
latin american pedagogy
Mariátegui
emancipación
pedagogía latinoamericana
Mariátegui
emancipação
pedagogia latino-americana
description The article analyzes the journal Amauta (1926-1930), edited by the Peruvian thinker José Carlos Mariátegui, presenting his main contributions to the strengthening of the emancipatory educational processes in Latin America. The study was developed by qualitative methods of data collection, and technical procedures of bibliographic and documentary research. The results of the investigation point to the originality of Amauta's epistemological proposal, as well as his contributions to Latin American pedagogy, in a perspective that values cultural identity from the particular educational contexts. The analysis highlights the following aspects: education of indigenous people, educational theory, teaching and teachers' organizational action, educational organization, and student movement and university
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-01-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/54253
10.4025/rbhe.v21.2021.e159
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/54253
identifier_str_mv 10.4025/rbhe.v21.2021.e159
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/54253/751375151540
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/54253/751375151541
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Kildo Adevair dos Santos, Dalila Andrade Oliveira, Danilo Romeu Streck (Autor)
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Kildo Adevair dos Santos, Dalila Andrade Oliveira, Danilo Romeu Streck (Autor)
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 21 No 1 (2021): Publicação contínua; e159
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 21 Núm. 1 (2021): Publicação contínua; e159
Revista Brasileira de História da Educação; v. 21 n. 1 (2021): Publicação contínua; e159
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126532431642624