Diderot e o sentido político da educação matemática
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38671 |
Resumo: | The historiography of pedagogical ideas presents Denis Diderot (1713-1784) as a thinker who struggles for scientific education, in opposition to literary education, as the basis of public instruction. In the Plan of an University, written by Diderot in an answer to the empress Catherine of Russia, mathematical knowledge plays a very important role. In this article, we discuss some of Diderot’s ideas about mathematical education and try to emphasize the connections between those ideas and the author’s political thinking. |
id |
RBHE-1_dc23d779c95599f3d891072646490542 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38671 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Diderot e o sentido político da educação matemáticaDiderot e o sentido político da educação matemáticaDiderotMathematicsMathematical EducationHistory of Pedagogical IdeasPublic InstructionDiderotMatemáticaEducação MatemáticaHistória das Idéias PedagógicasInstrução PúblicaThe historiography of pedagogical ideas presents Denis Diderot (1713-1784) as a thinker who struggles for scientific education, in opposition to literary education, as the basis of public instruction. In the Plan of an University, written by Diderot in an answer to the empress Catherine of Russia, mathematical knowledge plays a very important role. In this article, we discuss some of Diderot’s ideas about mathematical education and try to emphasize the connections between those ideas and the author’s political thinking. A historiografia das idéias pedagógicas destaca Denis Diderot (1713-1784) como um defensor do ensino científico, em oposição ao literário, como a base da educação. No Plano de uma universidade, proposto por Diderot a Catarina da Rússia, o conhecimento matemático tem uma posição privilegiada. Neste artigo, discutimos algumas idéias do enciclopedista sobre a educação matemática e procuramos colocar em evidência a ligação entre essas idéias e o pensamento político do autor. RBHE2012-02-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38671Revista Brasileira de História da Educação; Vol 4 No 1 [7] (2004): Janeiro/Junho; 75-108Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 4 Núm. 1 [7] (2004): Janeiro/Junho; 75-108Revista Brasileira de História da Educação; v. 4 n. 1 [7] (2004): Janeiro/Junho; 75-1082238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38671/20200Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessGomes, Maria Laura Magalhães2022-02-22T22:19:54Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38671Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:19:54Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Diderot e o sentido político da educação matemática Diderot e o sentido político da educação matemática |
title |
Diderot e o sentido político da educação matemática |
spellingShingle |
Diderot e o sentido político da educação matemática Gomes, Maria Laura Magalhães Diderot Mathematics Mathematical Education History of Pedagogical Ideas Public Instruction Diderot Matemática Educação Matemática História das Idéias Pedagógicas Instrução Pública |
title_short |
Diderot e o sentido político da educação matemática |
title_full |
Diderot e o sentido político da educação matemática |
title_fullStr |
Diderot e o sentido político da educação matemática |
title_full_unstemmed |
Diderot e o sentido político da educação matemática |
title_sort |
Diderot e o sentido político da educação matemática |
author |
Gomes, Maria Laura Magalhães |
author_facet |
Gomes, Maria Laura Magalhães |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gomes, Maria Laura Magalhães |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Diderot Mathematics Mathematical Education History of Pedagogical Ideas Public Instruction Diderot Matemática Educação Matemática História das Idéias Pedagógicas Instrução Pública |
topic |
Diderot Mathematics Mathematical Education History of Pedagogical Ideas Public Instruction Diderot Matemática Educação Matemática História das Idéias Pedagógicas Instrução Pública |
description |
The historiography of pedagogical ideas presents Denis Diderot (1713-1784) as a thinker who struggles for scientific education, in opposition to literary education, as the basis of public instruction. In the Plan of an University, written by Diderot in an answer to the empress Catherine of Russia, mathematical knowledge plays a very important role. In this article, we discuss some of Diderot’s ideas about mathematical education and try to emphasize the connections between those ideas and the author’s political thinking. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-02-14 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38671 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38671 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38671/20200 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 4 No 1 [7] (2004): Janeiro/Junho; 75-108 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 4 Núm. 1 [7] (2004): Janeiro/Junho; 75-108 Revista Brasileira de História da Educação; v. 4 n. 1 [7] (2004): Janeiro/Junho; 75-108 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126530002092032 |