Diderot e o sentido político da educação matemática

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gomes, Maria Laura Magalhães
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38671
Resumo: The historiography of pedagogical ideas presents Denis Diderot (1713-1784) as a thinker who struggles for scientific education, in opposition to literary education, as the basis of public instruction. In the Plan of  an University, written by Diderot in an answer to the empress Catherine of Russia, mathematical knowledge plays a very important role. In this article, we discuss some of Diderot’s ideas about mathematical education and try to emphasize the connections between those ideas and the author’s political thinking. 
id RBHE-1_dc23d779c95599f3d891072646490542
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38671
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling Diderot e o sentido político da educação matemáticaDiderot e o sentido político da educação matemáticaDiderotMathematicsMathematical EducationHistory of Pedagogical IdeasPublic InstructionDiderotMatemáticaEducação MatemáticaHistória das Idéias PedagógicasInstrução PúblicaThe historiography of pedagogical ideas presents Denis Diderot (1713-1784) as a thinker who struggles for scientific education, in opposition to literary education, as the basis of public instruction. In the Plan of  an University, written by Diderot in an answer to the empress Catherine of Russia, mathematical knowledge plays a very important role. In this article, we discuss some of Diderot’s ideas about mathematical education and try to emphasize the connections between those ideas and the author’s political thinking. A historiografia das idéias pedagógicas destaca Denis Diderot (1713-1784) como um defensor do ensino científico, em oposição ao literário, como a base da educação. No Plano de uma universidade, proposto por Diderot a Catarina da Rússia, o conhecimento matemático tem uma posição privilegiada. Neste artigo, discutimos algumas idéias do enciclopedista sobre a educação matemática e procuramos colocar em evidência a ligação entre essas idéias e o pensamento político do autor.  RBHE2012-02-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38671Revista Brasileira de História da Educação; Vol 4 No 1 [7] (2004): Janeiro/Junho; 75-108Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 4 Núm. 1 [7] (2004): Janeiro/Junho; 75-108Revista Brasileira de História da Educação; v. 4 n. 1 [7] (2004): Janeiro/Junho; 75-1082238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38671/20200Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessGomes, Maria Laura Magalhães2022-02-22T22:19:54Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38671Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:19:54Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv Diderot e o sentido político da educação matemática
Diderot e o sentido político da educação matemática
title Diderot e o sentido político da educação matemática
spellingShingle Diderot e o sentido político da educação matemática
Gomes, Maria Laura Magalhães
Diderot
Mathematics
Mathematical Education
History of Pedagogical Ideas
Public Instruction
Diderot
Matemática
Educação Matemática
História das Idéias Pedagógicas
Instrução Pública
title_short Diderot e o sentido político da educação matemática
title_full Diderot e o sentido político da educação matemática
title_fullStr Diderot e o sentido político da educação matemática
title_full_unstemmed Diderot e o sentido político da educação matemática
title_sort Diderot e o sentido político da educação matemática
author Gomes, Maria Laura Magalhães
author_facet Gomes, Maria Laura Magalhães
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gomes, Maria Laura Magalhães
dc.subject.por.fl_str_mv Diderot
Mathematics
Mathematical Education
History of Pedagogical Ideas
Public Instruction
Diderot
Matemática
Educação Matemática
História das Idéias Pedagógicas
Instrução Pública
topic Diderot
Mathematics
Mathematical Education
History of Pedagogical Ideas
Public Instruction
Diderot
Matemática
Educação Matemática
História das Idéias Pedagógicas
Instrução Pública
description The historiography of pedagogical ideas presents Denis Diderot (1713-1784) as a thinker who struggles for scientific education, in opposition to literary education, as the basis of public instruction. In the Plan of  an University, written by Diderot in an answer to the empress Catherine of Russia, mathematical knowledge plays a very important role. In this article, we discuss some of Diderot’s ideas about mathematical education and try to emphasize the connections between those ideas and the author’s political thinking. 
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-02-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38671
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38671
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38671/20200
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 4 No 1 [7] (2004): Janeiro/Junho; 75-108
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 4 Núm. 1 [7] (2004): Janeiro/Junho; 75-108
Revista Brasileira de História da Educação; v. 4 n. 1 [7] (2004): Janeiro/Junho; 75-108
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126530002092032