Brazilian History textbooks approaches about Brazil’s presence in the Latin American Southern Cone, in the nineteenth century

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mendes Salles, André
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Batista Neto, José
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/53957
Resumo: This search aims to identify and characterize the Brazilian’ History textbooks in relation to the Brazilian presence in the platinum region, in the second half of the nineteenth century. Thirteen textbooks from different temporalities, which comprehend a period from 1886 to 1999, were selected. The books selection observed the criteria of: having several editions, having been adopted by elementary schools network and the social-institutional position of the authors. The source analysis was done by the content analysis technique. It was possible to characterize 3 groups of authors with various concepts. Besides this, it was observed some permanencies on the narratives of the analyzed textbooks, such as the Brazilian Imperium guaranteeing the independency of Uruguay.
id RBHE-1_e1c1872b4e7da0f47d6f0d0800fa5400
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/53957
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling Brazilian History textbooks approaches about Brazil’s presence in the Latin American Southern Cone, in the nineteenth centuryEnfoques en libros de enseñanza de Historia del Brasil sobre la presencia brasileña en el Cono Sudamericano, en el siglo XIXAbordagens em livros didáticos de História do Brasil sobre a presença brasileira no Cone Sul Latino-Americano, no século XIXbrazilian imperialismPlatinum Americahistory textbooksimperialismo brasileñoAmérica Platinalibros de texto de historiaimperialismo brasileiroAmérica Platinalivros didáticos de históriaThis search aims to identify and characterize the Brazilian’ History textbooks in relation to the Brazilian presence in the platinum region, in the second half of the nineteenth century. Thirteen textbooks from different temporalities, which comprehend a period from 1886 to 1999, were selected. The books selection observed the criteria of: having several editions, having been adopted by elementary schools network and the social-institutional position of the authors. The source analysis was done by the content analysis technique. It was possible to characterize 3 groups of authors with various concepts. Besides this, it was observed some permanencies on the narratives of the analyzed textbooks, such as the Brazilian Imperium guaranteeing the independency of Uruguay.El objetivo de la investigación fue identificar y caracterizar enfoques en los libros de texto de Historia del Brasil en relación con la presencia brasileña en la región del plata, en la segunda mitad del siglo XIX. Se seleccionó un total de 13 libros de texto de diferentes períodos, comprendido entre 1886 y 1999. Se observó criterios tales como tener numerosas ediciones, haber sido adoptados por escuelas de educación básica y el lugar socioinstitucional de los autores. El análisis de las fuentes se realizó a través de la técnica de análisis de contenido. Pudimos caracterizar 3 conjuntos de autores con diferentes concepciones. Sin embargo, se observaron permanencias en las narrativas de los libros analizados, como la del Imperio brasileño como protector de la independencia de Uruguay.Constituiu objetivo da pesquisa em identificar e caracterizar abordagens em livros didáticos de História do Brasil em relação à presença brasileira na região platina, na segunda metade do século XIX. Foi selecionado um total de 13 livros didáticos de diferentes temporalidades, compreendendo o período de 1886 a 1999. A seleção dos livros observou critérios como possuir inúmeras edições, ter sido adotado por escolas das redes de ensino da educação básica e o lugar socioinstitucional dos autores. A análise das fontes se fez por meio da técnica da análise de conteúdo. Caracterizamos três conjuntos de autores com concepções diversas. Apesar disso, foram observadas permanências nas narrativas dos livros analisados, como a do Império brasileiro como garantidor da independência do Uruguai.RBHE2020-07-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/53957Revista Brasileira de História da Educação; Vol 20 No 1 (2020): Continuous publication; e122Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 20 Núm. 1 (2020): Publicación continua; e122Revista Brasileira de História da Educação; v. 20 n. 1 (2020): Publicação contínua; e1222238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporenghttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/53957/751375150386https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/53957/751375150579Copyright (c) 2020 André Mendes Salles, José Batista Neto (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMendes Salles, AndréBatista Neto, José2022-03-01T22:17:31Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/53957Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-03-01T22:17:31Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv Brazilian History textbooks approaches about Brazil’s presence in the Latin American Southern Cone, in the nineteenth century
Enfoques en libros de enseñanza de Historia del Brasil sobre la presencia brasileña en el Cono Sudamericano, en el siglo XIX
Abordagens em livros didáticos de História do Brasil sobre a presença brasileira no Cone Sul Latino-Americano, no século XIX
title Brazilian History textbooks approaches about Brazil’s presence in the Latin American Southern Cone, in the nineteenth century
spellingShingle Brazilian History textbooks approaches about Brazil’s presence in the Latin American Southern Cone, in the nineteenth century
Mendes Salles, André
brazilian imperialism
Platinum America
history textbooks
imperialismo brasileño
América Platina
libros de texto de historia
imperialismo brasileiro
América Platina
livros didáticos de história
title_short Brazilian History textbooks approaches about Brazil’s presence in the Latin American Southern Cone, in the nineteenth century
title_full Brazilian History textbooks approaches about Brazil’s presence in the Latin American Southern Cone, in the nineteenth century
title_fullStr Brazilian History textbooks approaches about Brazil’s presence in the Latin American Southern Cone, in the nineteenth century
title_full_unstemmed Brazilian History textbooks approaches about Brazil’s presence in the Latin American Southern Cone, in the nineteenth century
title_sort Brazilian History textbooks approaches about Brazil’s presence in the Latin American Southern Cone, in the nineteenth century
author Mendes Salles, André
author_facet Mendes Salles, André
Batista Neto, José
author_role author
author2 Batista Neto, José
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Mendes Salles, André
Batista Neto, José
dc.subject.por.fl_str_mv brazilian imperialism
Platinum America
history textbooks
imperialismo brasileño
América Platina
libros de texto de historia
imperialismo brasileiro
América Platina
livros didáticos de história
topic brazilian imperialism
Platinum America
history textbooks
imperialismo brasileño
América Platina
libros de texto de historia
imperialismo brasileiro
América Platina
livros didáticos de história
description This search aims to identify and characterize the Brazilian’ History textbooks in relation to the Brazilian presence in the platinum region, in the second half of the nineteenth century. Thirteen textbooks from different temporalities, which comprehend a period from 1886 to 1999, were selected. The books selection observed the criteria of: having several editions, having been adopted by elementary schools network and the social-institutional position of the authors. The source analysis was done by the content analysis technique. It was possible to characterize 3 groups of authors with various concepts. Besides this, it was observed some permanencies on the narratives of the analyzed textbooks, such as the Brazilian Imperium guaranteeing the independency of Uruguay.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-07-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/53957
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/53957
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/53957/751375150386
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/53957/751375150579
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 André Mendes Salles, José Batista Neto (Autor)
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 André Mendes Salles, José Batista Neto (Autor)
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 20 No 1 (2020): Continuous publication; e122
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 20 Núm. 1 (2020): Publicación continua; e122
Revista Brasileira de História da Educação; v. 20 n. 1 (2020): Publicação contínua; e122
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126532409622528