Brazilian History textbooks approaches about Brazil’s presence in the Latin American Southern Cone, in the nineteenth century
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/53957 |
Resumo: | This search aims to identify and characterize the Brazilian’ History textbooks in relation to the Brazilian presence in the platinum region, in the second half of the nineteenth century. Thirteen textbooks from different temporalities, which comprehend a period from 1886 to 1999, were selected. The books selection observed the criteria of: having several editions, having been adopted by elementary schools network and the social-institutional position of the authors. The source analysis was done by the content analysis technique. It was possible to characterize 3 groups of authors with various concepts. Besides this, it was observed some permanencies on the narratives of the analyzed textbooks, such as the Brazilian Imperium guaranteeing the independency of Uruguay. |
id |
RBHE-1_e1c1872b4e7da0f47d6f0d0800fa5400 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/53957 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Brazilian History textbooks approaches about Brazil’s presence in the Latin American Southern Cone, in the nineteenth centuryEnfoques en libros de enseñanza de Historia del Brasil sobre la presencia brasileña en el Cono Sudamericano, en el siglo XIXAbordagens em livros didáticos de História do Brasil sobre a presença brasileira no Cone Sul Latino-Americano, no século XIXbrazilian imperialismPlatinum Americahistory textbooksimperialismo brasileñoAmérica Platinalibros de texto de historiaimperialismo brasileiroAmérica Platinalivros didáticos de históriaThis search aims to identify and characterize the Brazilian’ History textbooks in relation to the Brazilian presence in the platinum region, in the second half of the nineteenth century. Thirteen textbooks from different temporalities, which comprehend a period from 1886 to 1999, were selected. The books selection observed the criteria of: having several editions, having been adopted by elementary schools network and the social-institutional position of the authors. The source analysis was done by the content analysis technique. It was possible to characterize 3 groups of authors with various concepts. Besides this, it was observed some permanencies on the narratives of the analyzed textbooks, such as the Brazilian Imperium guaranteeing the independency of Uruguay.El objetivo de la investigación fue identificar y caracterizar enfoques en los libros de texto de Historia del Brasil en relación con la presencia brasileña en la región del plata, en la segunda mitad del siglo XIX. Se seleccionó un total de 13 libros de texto de diferentes períodos, comprendido entre 1886 y 1999. Se observó criterios tales como tener numerosas ediciones, haber sido adoptados por escuelas de educación básica y el lugar socioinstitucional de los autores. El análisis de las fuentes se realizó a través de la técnica de análisis de contenido. Pudimos caracterizar 3 conjuntos de autores con diferentes concepciones. Sin embargo, se observaron permanencias en las narrativas de los libros analizados, como la del Imperio brasileño como protector de la independencia de Uruguay.Constituiu objetivo da pesquisa em identificar e caracterizar abordagens em livros didáticos de História do Brasil em relação à presença brasileira na região platina, na segunda metade do século XIX. Foi selecionado um total de 13 livros didáticos de diferentes temporalidades, compreendendo o período de 1886 a 1999. A seleção dos livros observou critérios como possuir inúmeras edições, ter sido adotado por escolas das redes de ensino da educação básica e o lugar socioinstitucional dos autores. A análise das fontes se fez por meio da técnica da análise de conteúdo. Caracterizamos três conjuntos de autores com concepções diversas. Apesar disso, foram observadas permanências nas narrativas dos livros analisados, como a do Império brasileiro como garantidor da independência do Uruguai.RBHE2020-07-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/53957Revista Brasileira de História da Educação; Vol 20 No 1 (2020): Continuous publication; e122Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 20 Núm. 1 (2020): Publicación continua; e122Revista Brasileira de História da Educação; v. 20 n. 1 (2020): Publicação contínua; e1222238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporenghttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/53957/751375150386https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/53957/751375150579Copyright (c) 2020 André Mendes Salles, José Batista Neto (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMendes Salles, AndréBatista Neto, José2022-03-01T22:17:31Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/53957Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-03-01T22:17:31Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Brazilian History textbooks approaches about Brazil’s presence in the Latin American Southern Cone, in the nineteenth century Enfoques en libros de enseñanza de Historia del Brasil sobre la presencia brasileña en el Cono Sudamericano, en el siglo XIX Abordagens em livros didáticos de História do Brasil sobre a presença brasileira no Cone Sul Latino-Americano, no século XIX |
title |
Brazilian History textbooks approaches about Brazil’s presence in the Latin American Southern Cone, in the nineteenth century |
spellingShingle |
Brazilian History textbooks approaches about Brazil’s presence in the Latin American Southern Cone, in the nineteenth century Mendes Salles, André brazilian imperialism Platinum America history textbooks imperialismo brasileño América Platina libros de texto de historia imperialismo brasileiro América Platina livros didáticos de história |
title_short |
Brazilian History textbooks approaches about Brazil’s presence in the Latin American Southern Cone, in the nineteenth century |
title_full |
Brazilian History textbooks approaches about Brazil’s presence in the Latin American Southern Cone, in the nineteenth century |
title_fullStr |
Brazilian History textbooks approaches about Brazil’s presence in the Latin American Southern Cone, in the nineteenth century |
title_full_unstemmed |
Brazilian History textbooks approaches about Brazil’s presence in the Latin American Southern Cone, in the nineteenth century |
title_sort |
Brazilian History textbooks approaches about Brazil’s presence in the Latin American Southern Cone, in the nineteenth century |
author |
Mendes Salles, André |
author_facet |
Mendes Salles, André Batista Neto, José |
author_role |
author |
author2 |
Batista Neto, José |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Mendes Salles, André Batista Neto, José |
dc.subject.por.fl_str_mv |
brazilian imperialism Platinum America history textbooks imperialismo brasileño América Platina libros de texto de historia imperialismo brasileiro América Platina livros didáticos de história |
topic |
brazilian imperialism Platinum America history textbooks imperialismo brasileño América Platina libros de texto de historia imperialismo brasileiro América Platina livros didáticos de história |
description |
This search aims to identify and characterize the Brazilian’ History textbooks in relation to the Brazilian presence in the platinum region, in the second half of the nineteenth century. Thirteen textbooks from different temporalities, which comprehend a period from 1886 to 1999, were selected. The books selection observed the criteria of: having several editions, having been adopted by elementary schools network and the social-institutional position of the authors. The source analysis was done by the content analysis technique. It was possible to characterize 3 groups of authors with various concepts. Besides this, it was observed some permanencies on the narratives of the analyzed textbooks, such as the Brazilian Imperium guaranteeing the independency of Uruguay. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-07-24 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/53957 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/53957 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/53957/751375150386 https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/53957/751375150579 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 André Mendes Salles, José Batista Neto (Autor) http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 André Mendes Salles, José Batista Neto (Autor) http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 20 No 1 (2020): Continuous publication; e122 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 20 Núm. 1 (2020): Publicación continua; e122 Revista Brasileira de História da Educação; v. 20 n. 1 (2020): Publicação contínua; e122 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126532409622528 |