The Psychology in the programs of the School of the Federal District and its accession to the eugenic and hygienic designs first Brazilian republic

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Valentim, Renata Patricia Forain de
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Pereira, Bábara Albuquerque, Leite, Rafael Felipe Pires
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40770
Resumo: On the transformations of Brazilian society between the late nineteenth and early twentieth century, psychology is brought by education as a scientific base, supporting the measurement of cognitive functions and training teachers to be agents of social progress. This study proposes to understand the presence of psychology in the programs of the School of the Federal Districtand the terms and limits of its accession to the eugenic and hygienic projects founded in the first Brazilian republican phase. In the interpretation of the results was used Bakhtin category of dialogical. In this case, break dialogues in relation to the vertical discourse of the monarchy, but paradoxically related to the establishment of new forms of social subordination.
id RBHE-1_e30a745de528356cac1d5aa792affd5c
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/40770
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling The Psychology in the programs of the School of the Federal District and its accession to the eugenic and hygienic designs first Brazilian republicLa Psicología en los programas de la Escuela Regular del Distrito Federal y su adhesión a los proyectos eugenésicos e higiénicos de la Primera República brasileñaA Psicologia nos programas da Escola Normal do Distrito Federal e sua adesão aos projetos eugênicos e higiênicos da Primeira República brasileiraLearning programsNormal School of the Federal District. hygienismeugeniadialogyProgramas de enseñanzaEscuela Regular del Distrito FederalhigienismoeugenesiadialogíaProgramas de ensinoEscola Normal do Distrito FederalhigienismoeugeniadialogiaHistória da EducaçãoOn the transformations of Brazilian society between the late nineteenth and early twentieth century, psychology is brought by education as a scientific base, supporting the measurement of cognitive functions and training teachers to be agents of social progress. This study proposes to understand the presence of psychology in the programs of the School of the Federal Districtand the terms and limits of its accession to the eugenic and hygienic projects founded in the first Brazilian republican phase. In the interpretation of the results was used Bakhtin category of dialogical. In this case, break dialogues in relation to the vertical discourse of the monarchy, but paradoxically related to the establishment of new forms of social subordination.En las transformaciones de la sociedad brasileña entre fines del siglo XIX y principio del XX, la psicología es presentada por la Educación como base científica que contribuiría con la medición de las funciones cognitivas y la formación de profesores para ser agentes del progreso social. La propuesta de este estudio es analizar la presencia de la Psicología en los programas de la Escuela Regular del Distrito Federal - Brasil y también los términos y límites de su adhesión a los proyectos eugenésicos e higiénicos difundidos en la primera fase republicana brasileña. En la interpretación de los datos, se utilizó la categoría bakhtiniana de dialogicidad, con base en la cual identificamos que los programas establecen diálogos de ruptura con el discurso verticalizado de la monarquía, pero, paradójicamente, de apoyo al establecimiento de nuevas formas de subordinación social.Nas transformações da sociedade brasileira entre o final do século XIX e início do XX, a Psicologia é apresentada pela Educação como uma base científica que subsidiaria a medição das funções cognitivas e a formação de professores para serem agentes do progresso social. A proposta deste estudo é analisar a presença da Psicologia nos programas da Escola Normal do Distrito Federal e também os termos e limites de sua adesão aos projetos eugênicos e higiênicos difundidos na primeira fase republicana brasileira. Na interpretação dos dados, foi utilizada a categoria bakhtiniana de dialogicidade, com base na qual identificamos que os programas estabelecem diálogos de ruptura com o discurso verticalizado da monarquia, porém, paradoxalmente, de apoio ao estabelecimento de novas formas de subordinação social.RBHE2016-03-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa Históricaapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40770Revista Brasileira de História da Educação; Vol 16 No 1[40] (2016): Janeiro/Março; 111 - 132/ 133 - 154Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 16 Núm. 1[40] (2016): Janeiro/Março; 111 - 132/ 133 - 154Revista Brasileira de História da Educação; v. 16 n. 1[40] (2016): Janeiro/Março; 111 - 132/ 133 - 1542238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40770/pdf_93https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40770/pdf_94Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessValentim, Renata Patricia Forain dePereira, Bábara AlbuquerqueLeite, Rafael Felipe Pires2022-02-22T22:17:56Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/40770Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:17:56Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv The Psychology in the programs of the School of the Federal District and its accession to the eugenic and hygienic designs first Brazilian republic
La Psicología en los programas de la Escuela Regular del Distrito Federal y su adhesión a los proyectos eugenésicos e higiénicos de la Primera República brasileña
A Psicologia nos programas da Escola Normal do Distrito Federal e sua adesão aos projetos eugênicos e higiênicos da Primeira República brasileira
title The Psychology in the programs of the School of the Federal District and its accession to the eugenic and hygienic designs first Brazilian republic
spellingShingle The Psychology in the programs of the School of the Federal District and its accession to the eugenic and hygienic designs first Brazilian republic
Valentim, Renata Patricia Forain de
Learning programs
Normal School of the Federal District. hygienism
eugenia
dialogy
Programas de enseñanza
Escuela Regular del Distrito Federal
higienismo
eugenesia
dialogía
Programas de ensino
Escola Normal do Distrito Federal
higienismo
eugenia
dialogia
História da Educação
title_short The Psychology in the programs of the School of the Federal District and its accession to the eugenic and hygienic designs first Brazilian republic
title_full The Psychology in the programs of the School of the Federal District and its accession to the eugenic and hygienic designs first Brazilian republic
title_fullStr The Psychology in the programs of the School of the Federal District and its accession to the eugenic and hygienic designs first Brazilian republic
title_full_unstemmed The Psychology in the programs of the School of the Federal District and its accession to the eugenic and hygienic designs first Brazilian republic
title_sort The Psychology in the programs of the School of the Federal District and its accession to the eugenic and hygienic designs first Brazilian republic
author Valentim, Renata Patricia Forain de
author_facet Valentim, Renata Patricia Forain de
Pereira, Bábara Albuquerque
Leite, Rafael Felipe Pires
author_role author
author2 Pereira, Bábara Albuquerque
Leite, Rafael Felipe Pires
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Valentim, Renata Patricia Forain de
Pereira, Bábara Albuquerque
Leite, Rafael Felipe Pires
dc.subject.por.fl_str_mv Learning programs
Normal School of the Federal District. hygienism
eugenia
dialogy
Programas de enseñanza
Escuela Regular del Distrito Federal
higienismo
eugenesia
dialogía
Programas de ensino
Escola Normal do Distrito Federal
higienismo
eugenia
dialogia
História da Educação
topic Learning programs
Normal School of the Federal District. hygienism
eugenia
dialogy
Programas de enseñanza
Escuela Regular del Distrito Federal
higienismo
eugenesia
dialogía
Programas de ensino
Escola Normal do Distrito Federal
higienismo
eugenia
dialogia
História da Educação
description On the transformations of Brazilian society between the late nineteenth and early twentieth century, psychology is brought by education as a scientific base, supporting the measurement of cognitive functions and training teachers to be agents of social progress. This study proposes to understand the presence of psychology in the programs of the School of the Federal Districtand the terms and limits of its accession to the eugenic and hygienic projects founded in the first Brazilian republican phase. In the interpretation of the results was used Bakhtin category of dialogical. In this case, break dialogues in relation to the vertical discourse of the monarchy, but paradoxically related to the establishment of new forms of social subordination.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-03-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Pesquisa Histórica
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40770
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40770
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40770/pdf_93
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40770/pdf_94
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 16 No 1[40] (2016): Janeiro/Março; 111 - 132/ 133 - 154
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 16 Núm. 1[40] (2016): Janeiro/Março; 111 - 132/ 133 - 154
Revista Brasileira de História da Educação; v. 16 n. 1[40] (2016): Janeiro/Março; 111 - 132/ 133 - 154
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126531313860608