Symbols of school excellence: history and memory of the public school inscribed in trophies

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fiscarelli, Rosilene Batista de Oliveira
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Souza, Rosa Fátima de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38600
Resumo: This text explores the possibilities of using school artifacts as documents to investigate the history of the education institutions considering these objects as communications vectors and conductors of values and significances built and sedimented in the school practices. As such, starting from the activities of archive organization and cataloguing of a set of trophies obtained by a public primary school in the interior of São Paulo state, the text discusses the potentials of these objects as sources of research considering its materials, as regards to the writings found in them, to the recurrent symbols, to the type of the production material, up to the events in which they were obtained and to the year they were obtained. The text goes on to discuss the semantic dimension of the trophies as symbols of education excellence, the relation they maintain with the institution memory and the limits of these objects as source of information. 
id RBHE-1_e4a4badb4c4b0db2469a93b6e57eccbd
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38600
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling Symbols of school excellence: history and memory of the public school inscribed in trophiesSímbolos da excelência escolar: história e memória da escola pública inscrita em troféusSchool Material CultureHistory of the Education InstitutionsSports EventsBands and Fanfare ContestsCultura Material EscolarHistória das Instituições EducativasEventos EsportivosConcursos de Fanfarras e BandasThis text explores the possibilities of using school artifacts as documents to investigate the history of the education institutions considering these objects as communications vectors and conductors of values and significances built and sedimented in the school practices. As such, starting from the activities of archive organization and cataloguing of a set of trophies obtained by a public primary school in the interior of São Paulo state, the text discusses the potentials of these objects as sources of research considering its materials, as regards to the writings found in them, to the recurrent symbols, to the type of the production material, up to the events in which they were obtained and to the year they were obtained. The text goes on to discuss the semantic dimension of the trophies as symbols of education excellence, the relation they maintain with the institution memory and the limits of these objects as source of information. Este texto explora as possibilidades de utilização de artefatos escolares como documentos para a investigação da história das instituições educativas, considerando os objetos vetores de comunicação e condutores de valores e significados construídos e sedimentados nas práticas escolares. Assim, partindo das atividades de organização do acervo e catalogação de um conjunto de troféus obtidos por uma instituição pública de ensino básico do interior do estado de São Paulo, o texto discute as potencialidades desses objetos como fonte de pesquisa a partir de sua materialidade, no que concerne às inscrições neles existentes, aos símbolos recorrentes, ao tipo de material de produção, aos eventos em que foram obtidos e ao ano de obtenção. Discute ainda a dimensão semântica dos troféus enquanto símbolos da excelência escolar, a relação que eles mantêm com a memória institucional e os limites dos objetos como fonte de informação. RBHE2012-02-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38600Revista Brasileira de História da Educação; Vol 7 No 2 [14] (2007): Dossiê: A cultura material na história da educação: possibilidades de pesquisa | Maio/Agosto; 95-115Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 7 Núm. 2 [14] (2007): Dossiê: A cultura material na história da educação: possibilidades de pesquisa | Maio/Agosto; 95-115Revista Brasileira de História da Educação; v. 7 n. 2 [14] (2007): Dossiê: A cultura material na história da educação: possibilidades de pesquisa | Maio/Agosto; 95-1152238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38600/20131Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessFiscarelli, Rosilene Batista de OliveiraSouza, Rosa Fátima de2022-02-22T22:20:31Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38600Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:20:31Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv Symbols of school excellence: history and memory of the public school inscribed in trophies
Símbolos da excelência escolar: história e memória da escola pública inscrita em troféus
title Symbols of school excellence: history and memory of the public school inscribed in trophies
spellingShingle Symbols of school excellence: history and memory of the public school inscribed in trophies
Fiscarelli, Rosilene Batista de Oliveira
School Material Culture
History of the Education Institutions
Sports Events
Bands and Fanfare Contests
Cultura Material Escolar
História das Instituições Educativas
Eventos Esportivos
Concursos de Fanfarras e Bandas
title_short Symbols of school excellence: history and memory of the public school inscribed in trophies
title_full Symbols of school excellence: history and memory of the public school inscribed in trophies
title_fullStr Symbols of school excellence: history and memory of the public school inscribed in trophies
title_full_unstemmed Symbols of school excellence: history and memory of the public school inscribed in trophies
title_sort Symbols of school excellence: history and memory of the public school inscribed in trophies
author Fiscarelli, Rosilene Batista de Oliveira
author_facet Fiscarelli, Rosilene Batista de Oliveira
Souza, Rosa Fátima de
author_role author
author2 Souza, Rosa Fátima de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Fiscarelli, Rosilene Batista de Oliveira
Souza, Rosa Fátima de
dc.subject.por.fl_str_mv School Material Culture
History of the Education Institutions
Sports Events
Bands and Fanfare Contests
Cultura Material Escolar
História das Instituições Educativas
Eventos Esportivos
Concursos de Fanfarras e Bandas
topic School Material Culture
History of the Education Institutions
Sports Events
Bands and Fanfare Contests
Cultura Material Escolar
História das Instituições Educativas
Eventos Esportivos
Concursos de Fanfarras e Bandas
description This text explores the possibilities of using school artifacts as documents to investigate the history of the education institutions considering these objects as communications vectors and conductors of values and significances built and sedimented in the school practices. As such, starting from the activities of archive organization and cataloguing of a set of trophies obtained by a public primary school in the interior of São Paulo state, the text discusses the potentials of these objects as sources of research considering its materials, as regards to the writings found in them, to the recurrent symbols, to the type of the production material, up to the events in which they were obtained and to the year they were obtained. The text goes on to discuss the semantic dimension of the trophies as symbols of education excellence, the relation they maintain with the institution memory and the limits of these objects as source of information. 
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-02-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38600
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38600
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38600/20131
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 7 No 2 [14] (2007): Dossiê: A cultura material na história da educação: possibilidades de pesquisa | Maio/Agosto; 95-115
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 7 Núm. 2 [14] (2007): Dossiê: A cultura material na história da educação: possibilidades de pesquisa | Maio/Agosto; 95-115
Revista Brasileira de História da Educação; v. 7 n. 2 [14] (2007): Dossiê: A cultura material na história da educação: possibilidades de pesquisa | Maio/Agosto; 95-115
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126529882554368