Places to teach: female biographies and teaching history of education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/47207 |
Resumo: | In this text, we aimed to socialize an experience in the use of biographies of women educators in teaching history of education in a Graduate Program in Education. The text also problematizes, from a bibliographical research, the male predominance in the dictionaries and classic works of history of education edited in the 19th and 20th centuries. It is concluded that, by providing students with access to plural histories, women trajectories in history of education were also given visibility. The ideological, political, and social confrontations boosted other perspectives regarding the teaching profession in the history of Brazilian education. |
id |
RBHE-1_e8ab1ea6f17ad53c2a53343a63c4f9a9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/47207 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Places to teach: female biographies and teaching history of educationEspacios de educar: biografías femeninas y enseñanza de historia de la educaciónEspaços de educar: biografias femininas e ensino de história da educaçãowomen educatorsbiographiesteaching history of educationmujeres educadorasbiografíasenseñanza de historia de la educaciónmulheres educadorasbiografiasensino de história da educaçãoIn this text, we aimed to socialize an experience in the use of biographies of women educators in teaching history of education in a Graduate Program in Education. The text also problematizes, from a bibliographical research, the male predominance in the dictionaries and classic works of history of education edited in the 19th and 20th centuries. It is concluded that, by providing students with access to plural histories, women trajectories in history of education were also given visibility. The ideological, political, and social confrontations boosted other perspectives regarding the teaching profession in the history of Brazilian education.El objetivo de este artículo es socializar una experiencia del uso de biografías de educadoras en la enseñanza de historia de la educación en un Programa de Postgrado en Educación. El estudio también problematiza, a partir de una investigación bibliográfica, el predominio masculino en los diccionarios y en las obras clásicas de historia de la educación editadas en los siglos XX y XXI. Se concluye que, cuando fue proporcionado a los estudiantes el acceso a historias plurales, también se volvieron visibles las trayectorias femeninas en la historia de la educación. Los enfrentamientos ideológicos, políticos y sociales, vividos por las educadoras, fomentaron otras perspectivas respecto al magisterio en la historia de la educación brasileña.O objetivo deste artigo é socializar uma experiência do uso de biografias de educadoras no ensino de história da educação em um Programa de Pós-graduação em Educação. O estudo também problematiza, a partir de uma pesquisa bibliográfica, o predomínio masculino nos dicionários e nas obras clássicas de história da educação editadas nos séculos XX e XXI. Conclui-se que, ao se proporcionar aos estudantes o acesso a histórias plurais, também se deu visibilidade às trajetórias femininas na história da educação. Os enfrentamentos ideológicos, políticos e sociais, vividos pelas educadoras, impulsionaram outras perspectivas a respeito do magistério na história da educação brasileira.RBHE2019-09-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/47207Revista Brasileira de História da Educação; Vol 19 (2019): Publicação contínua; e082Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 19 (2019): Publicação contínua; e082Revista Brasileira de História da Educação; v. 19 (2019): Publicação contínua; e0822238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/47207/751375148420Copyright (c) 2019 Diane Valdez, Miriam Fábia Alveshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessValdez, DianeAlves, Miriam Fábia2022-03-01T22:17:49Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/47207Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-03-01T22:17:49Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Places to teach: female biographies and teaching history of education Espacios de educar: biografías femeninas y enseñanza de historia de la educación Espaços de educar: biografias femininas e ensino de história da educação |
title |
Places to teach: female biographies and teaching history of education |
spellingShingle |
Places to teach: female biographies and teaching history of education Valdez, Diane women educators biographies teaching history of education mujeres educadoras biografías enseñanza de historia de la educación mulheres educadoras biografias ensino de história da educação |
title_short |
Places to teach: female biographies and teaching history of education |
title_full |
Places to teach: female biographies and teaching history of education |
title_fullStr |
Places to teach: female biographies and teaching history of education |
title_full_unstemmed |
Places to teach: female biographies and teaching history of education |
title_sort |
Places to teach: female biographies and teaching history of education |
author |
Valdez, Diane |
author_facet |
Valdez, Diane Alves, Miriam Fábia |
author_role |
author |
author2 |
Alves, Miriam Fábia |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Valdez, Diane Alves, Miriam Fábia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
women educators biographies teaching history of education mujeres educadoras biografías enseñanza de historia de la educación mulheres educadoras biografias ensino de história da educação |
topic |
women educators biographies teaching history of education mujeres educadoras biografías enseñanza de historia de la educación mulheres educadoras biografias ensino de história da educação |
description |
In this text, we aimed to socialize an experience in the use of biographies of women educators in teaching history of education in a Graduate Program in Education. The text also problematizes, from a bibliographical research, the male predominance in the dictionaries and classic works of history of education edited in the 19th and 20th centuries. It is concluded that, by providing students with access to plural histories, women trajectories in history of education were also given visibility. The ideological, political, and social confrontations boosted other perspectives regarding the teaching profession in the history of Brazilian education. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-09-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/47207 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/47207 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/47207/751375148420 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Diane Valdez, Miriam Fábia Alves https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Diane Valdez, Miriam Fábia Alves https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 19 (2019): Publicação contínua; e082 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 19 (2019): Publicação contínua; e082 Revista Brasileira de História da Educação; v. 19 (2019): Publicação contínua; e082 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126532196761600 |