Young indians (native brazilians) in brazilian universities: some historical and intercultural aspects

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ressurreição, Sueli Barros da
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Sampaio, Sonia Maria Rocha
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40785
Resumo: This paper aims to discuss some historical and interculturalfeatures regarding the access of young Indians (NativeBrazilians) to higher education in Brazil. A brief historicaloverview of the presence of indigenous individuals, their ethnicbelonging and their fight for citizenship in the country, ispresented with a focus on education. Studies analyzing thecondition of Indian students in college institutions are reviewedand the current struggle of such students to remain in the publicuniversity is pointed out. Such struggle prompts the discussionabout both the social and formative role of that institution andthe need for the systematization of policies aimed at meeting thedemands of those new students from an intercultural perspective.
id RBHE-1_eb41ab0a701735b42b7561e25df3f0ef
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/40785
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling Young indians (native brazilians) in brazilian universities: some historical and intercultural aspectsJóvenes indígenas en las universidades brasileñas: algunos aspectos históricos e interculturalesJovens indígenas nas universidades brasileiras: alguns aspectos históricos e interculturaisNative BraziliansCollege EducationAffirmative ActionIntercultural EducationIndígenaEducación superiorSistemas de cuotasEducación InterculturalIndígenasEducação superiorSistema de cotasEducação interculturalEDUCAÇÃO SUPERIORThis paper aims to discuss some historical and interculturalfeatures regarding the access of young Indians (NativeBrazilians) to higher education in Brazil. A brief historicaloverview of the presence of indigenous individuals, their ethnicbelonging and their fight for citizenship in the country, ispresented with a focus on education. Studies analyzing thecondition of Indian students in college institutions are reviewedand the current struggle of such students to remain in the publicuniversity is pointed out. Such struggle prompts the discussionabout both the social and formative role of that institution andthe need for the systematization of policies aimed at meeting thedemands of those new students from an intercultural perspective.Este artículo tiene como objetivo discutir algunos aspectoshistóricos e interculturales que caracterizan el acceso de losjóvenes indígenas a la educación superior en Brasil. Expone unbreve panorama sobre la representación de esta población, suintegración étnica y su conquista de la ciudadanía en este país,con énfasis en la educación. Discute los estudios que analizan lacondición de los académicos indígenas que acceden a los cursosuniversitarios y la lucha por su permanencia en la universidadpública. Esta lucha proporciona la discusión sobre el papel socialy formativo de esta institución y la necesidad de sistematizarpolíticas que satisfagan a la demanda de este nuevo estudiante enla perspectiva intercultural.Este artigo tem como propósito analisar alguns aspectos históricos e interculturais que configuram o acesso de jovens indígenas à educação superior no Brasil. Expõe um brevehistórico sobre a presença dessa população, seu pertencimento étnico e a conquista da cidadania neste país, com o foco na educação. Reflete estudos que analisam a condição de estudantes indígenas que ingressam na educação superior e a luta pela sua permanência na universidade pública. Essa luta enseja o debate sobre o papel social e formativo dessa instituição e a necessidade de sistematizar políticas que atendam à demanda desse novoestudante na perspectiva intercultural.RBHE2015-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionRevisão de Literaturaapplication/pdfapplication/mswordhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40785Revista Brasileira de História da Educação; Vol 15 No 3[39] (2015): Setembro/Dezembro; 109 - 139Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 15 Núm. 3[39] (2015): Setembro/Dezembro; 109 - 139Revista Brasileira de História da Educação; v. 15 n. 3[39] (2015): Setembro/Dezembro; 109 - 1392238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40785/pdf_77https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40785/751375146664Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessRessurreição, Sueli Barros daSampaio, Sonia Maria Rocha2022-02-22T22:18:02Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/40785Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:18:02Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv Young indians (native brazilians) in brazilian universities: some historical and intercultural aspects
Jóvenes indígenas en las universidades brasileñas: algunos aspectos históricos e interculturales
Jovens indígenas nas universidades brasileiras: alguns aspectos históricos e interculturais
title Young indians (native brazilians) in brazilian universities: some historical and intercultural aspects
spellingShingle Young indians (native brazilians) in brazilian universities: some historical and intercultural aspects
Ressurreição, Sueli Barros da
Native Brazilians
College Education
Affirmative Action
Intercultural Education
Indígena
Educación superior
Sistemas de cuotas
Educación Intercultural
Indígenas
Educação superior
Sistema de cotas
Educação intercultural
EDUCAÇÃO SUPERIOR
title_short Young indians (native brazilians) in brazilian universities: some historical and intercultural aspects
title_full Young indians (native brazilians) in brazilian universities: some historical and intercultural aspects
title_fullStr Young indians (native brazilians) in brazilian universities: some historical and intercultural aspects
title_full_unstemmed Young indians (native brazilians) in brazilian universities: some historical and intercultural aspects
title_sort Young indians (native brazilians) in brazilian universities: some historical and intercultural aspects
author Ressurreição, Sueli Barros da
author_facet Ressurreição, Sueli Barros da
Sampaio, Sonia Maria Rocha
author_role author
author2 Sampaio, Sonia Maria Rocha
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ressurreição, Sueli Barros da
Sampaio, Sonia Maria Rocha
dc.subject.por.fl_str_mv Native Brazilians
College Education
Affirmative Action
Intercultural Education
Indígena
Educación superior
Sistemas de cuotas
Educación Intercultural
Indígenas
Educação superior
Sistema de cotas
Educação intercultural
EDUCAÇÃO SUPERIOR
topic Native Brazilians
College Education
Affirmative Action
Intercultural Education
Indígena
Educación superior
Sistemas de cuotas
Educación Intercultural
Indígenas
Educação superior
Sistema de cotas
Educação intercultural
EDUCAÇÃO SUPERIOR
description This paper aims to discuss some historical and interculturalfeatures regarding the access of young Indians (NativeBrazilians) to higher education in Brazil. A brief historicaloverview of the presence of indigenous individuals, their ethnicbelonging and their fight for citizenship in the country, ispresented with a focus on education. Studies analyzing thecondition of Indian students in college institutions are reviewedand the current struggle of such students to remain in the publicuniversity is pointed out. Such struggle prompts the discussionabout both the social and formative role of that institution andthe need for the systematization of policies aimed at meeting thedemands of those new students from an intercultural perspective.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-09-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Revisão de Literatura
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40785
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40785
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40785/pdf_77
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40785/751375146664
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/msword
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 15 No 3[39] (2015): Setembro/Dezembro; 109 - 139
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 15 Núm. 3[39] (2015): Setembro/Dezembro; 109 - 139
Revista Brasileira de História da Educação; v. 15 n. 3[39] (2015): Setembro/Dezembro; 109 - 139
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126531346366464