Young indians (native brazilians) in brazilian universities: some historical and intercultural aspects
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40785 |
Resumo: | This paper aims to discuss some historical and interculturalfeatures regarding the access of young Indians (NativeBrazilians) to higher education in Brazil. A brief historicaloverview of the presence of indigenous individuals, their ethnicbelonging and their fight for citizenship in the country, ispresented with a focus on education. Studies analyzing thecondition of Indian students in college institutions are reviewedand the current struggle of such students to remain in the publicuniversity is pointed out. Such struggle prompts the discussionabout both the social and formative role of that institution andthe need for the systematization of policies aimed at meeting thedemands of those new students from an intercultural perspective. |
id |
RBHE-1_eb41ab0a701735b42b7561e25df3f0ef |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/40785 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Young indians (native brazilians) in brazilian universities: some historical and intercultural aspectsJóvenes indígenas en las universidades brasileñas: algunos aspectos históricos e interculturalesJovens indígenas nas universidades brasileiras: alguns aspectos históricos e interculturaisNative BraziliansCollege EducationAffirmative ActionIntercultural EducationIndígenaEducación superiorSistemas de cuotasEducación InterculturalIndígenasEducação superiorSistema de cotasEducação interculturalEDUCAÇÃO SUPERIORThis paper aims to discuss some historical and interculturalfeatures regarding the access of young Indians (NativeBrazilians) to higher education in Brazil. A brief historicaloverview of the presence of indigenous individuals, their ethnicbelonging and their fight for citizenship in the country, ispresented with a focus on education. Studies analyzing thecondition of Indian students in college institutions are reviewedand the current struggle of such students to remain in the publicuniversity is pointed out. Such struggle prompts the discussionabout both the social and formative role of that institution andthe need for the systematization of policies aimed at meeting thedemands of those new students from an intercultural perspective.Este artículo tiene como objetivo discutir algunos aspectoshistóricos e interculturales que caracterizan el acceso de losjóvenes indígenas a la educación superior en Brasil. Expone unbreve panorama sobre la representación de esta población, suintegración étnica y su conquista de la ciudadanía en este país,con énfasis en la educación. Discute los estudios que analizan lacondición de los académicos indígenas que acceden a los cursosuniversitarios y la lucha por su permanencia en la universidadpública. Esta lucha proporciona la discusión sobre el papel socialy formativo de esta institución y la necesidad de sistematizarpolíticas que satisfagan a la demanda de este nuevo estudiante enla perspectiva intercultural.Este artigo tem como propósito analisar alguns aspectos históricos e interculturais que configuram o acesso de jovens indígenas à educação superior no Brasil. Expõe um brevehistórico sobre a presença dessa população, seu pertencimento étnico e a conquista da cidadania neste país, com o foco na educação. Reflete estudos que analisam a condição de estudantes indígenas que ingressam na educação superior e a luta pela sua permanência na universidade pública. Essa luta enseja o debate sobre o papel social e formativo dessa instituição e a necessidade de sistematizar políticas que atendam à demanda desse novoestudante na perspectiva intercultural.RBHE2015-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionRevisão de Literaturaapplication/pdfapplication/mswordhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40785Revista Brasileira de História da Educação; Vol 15 No 3[39] (2015): Setembro/Dezembro; 109 - 139Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 15 Núm. 3[39] (2015): Setembro/Dezembro; 109 - 139Revista Brasileira de História da Educação; v. 15 n. 3[39] (2015): Setembro/Dezembro; 109 - 1392238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40785/pdf_77https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40785/751375146664Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessRessurreição, Sueli Barros daSampaio, Sonia Maria Rocha2022-02-22T22:18:02Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/40785Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:18:02Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Young indians (native brazilians) in brazilian universities: some historical and intercultural aspects Jóvenes indígenas en las universidades brasileñas: algunos aspectos históricos e interculturales Jovens indígenas nas universidades brasileiras: alguns aspectos históricos e interculturais |
title |
Young indians (native brazilians) in brazilian universities: some historical and intercultural aspects |
spellingShingle |
Young indians (native brazilians) in brazilian universities: some historical and intercultural aspects Ressurreição, Sueli Barros da Native Brazilians College Education Affirmative Action Intercultural Education Indígena Educación superior Sistemas de cuotas Educación Intercultural Indígenas Educação superior Sistema de cotas Educação intercultural EDUCAÇÃO SUPERIOR |
title_short |
Young indians (native brazilians) in brazilian universities: some historical and intercultural aspects |
title_full |
Young indians (native brazilians) in brazilian universities: some historical and intercultural aspects |
title_fullStr |
Young indians (native brazilians) in brazilian universities: some historical and intercultural aspects |
title_full_unstemmed |
Young indians (native brazilians) in brazilian universities: some historical and intercultural aspects |
title_sort |
Young indians (native brazilians) in brazilian universities: some historical and intercultural aspects |
author |
Ressurreição, Sueli Barros da |
author_facet |
Ressurreição, Sueli Barros da Sampaio, Sonia Maria Rocha |
author_role |
author |
author2 |
Sampaio, Sonia Maria Rocha |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ressurreição, Sueli Barros da Sampaio, Sonia Maria Rocha |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Native Brazilians College Education Affirmative Action Intercultural Education Indígena Educación superior Sistemas de cuotas Educación Intercultural Indígenas Educação superior Sistema de cotas Educação intercultural EDUCAÇÃO SUPERIOR |
topic |
Native Brazilians College Education Affirmative Action Intercultural Education Indígena Educación superior Sistemas de cuotas Educación Intercultural Indígenas Educação superior Sistema de cotas Educação intercultural EDUCAÇÃO SUPERIOR |
description |
This paper aims to discuss some historical and interculturalfeatures regarding the access of young Indians (NativeBrazilians) to higher education in Brazil. A brief historicaloverview of the presence of indigenous individuals, their ethnicbelonging and their fight for citizenship in the country, ispresented with a focus on education. Studies analyzing thecondition of Indian students in college institutions are reviewedand the current struggle of such students to remain in the publicuniversity is pointed out. Such struggle prompts the discussionabout both the social and formative role of that institution andthe need for the systematization of policies aimed at meeting thedemands of those new students from an intercultural perspective. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-09-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Revisão de Literatura |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40785 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40785 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40785/pdf_77 https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40785/751375146664 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/msword |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 15 No 3[39] (2015): Setembro/Dezembro; 109 - 139 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 15 Núm. 3[39] (2015): Setembro/Dezembro; 109 - 139 Revista Brasileira de História da Educação; v. 15 n. 3[39] (2015): Setembro/Dezembro; 109 - 139 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126531346366464 |