Abdias Nascimento
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/61615 |
Resumo: | This article aims to analyze the trajectory of Abdias Nascimento between the 1920s and 1940s, in order to understand his formation process as an intellectual engaged in the causes of Black populations. We consider in this analysis the formative projects organized by him aiming at the dissemination of emancipatory knowledge, with emphasis on the experience of the Teatro Experimental do Negro. Nascimento is interpreted as a Black intellectual who represented part of the history of Black people in the fight against racial discrimination in Brazil. In theoretical terms, we will operate with the concepts of experience space and expectations horizons of Koselleck (2006), as well as with the concept of intellectual, proposed by Vieira (2011). The sources of this research were books, articles and photographs published in the press. |
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Abdias NascimentoAbdias NascimentoAbdias NascimentoAbdias NascimentointellectualsBlack movementExperimental Theatre of Black PeopleAbdias Nascimentointelectualesmovimiento negroTeatro Experimental del NegroAbdias Nascimentointelectuaismovimento negroTeatro Experimental do NegroThis article aims to analyze the trajectory of Abdias Nascimento between the 1920s and 1940s, in order to understand his formation process as an intellectual engaged in the causes of Black populations. We consider in this analysis the formative projects organized by him aiming at the dissemination of emancipatory knowledge, with emphasis on the experience of the Teatro Experimental do Negro. Nascimento is interpreted as a Black intellectual who represented part of the history of Black people in the fight against racial discrimination in Brazil. In theoretical terms, we will operate with the concepts of experience space and expectations horizons of Koselleck (2006), as well as with the concept of intellectual, proposed by Vieira (2011). The sources of this research were books, articles and photographs published in the press.Este artículo tiene como objetivo analizar la trayectoria de Abdias Nascimento entre las décadas de 1920 y 1940, a fin de comprender su proceso de formación como intelectual involucrado en las causas de las poblaciones negras. Consideramos en ese análisis los proyectos formativos organizados por él visando la diseminación de saberes emancipatorios, con énfasis em la experiencia del Teatro Experimental del Negro. Nascimento es interpretado como un intelectual negro que representó parte de la historia de los negros en el combate a la discriminación racial en Brasil. En términos teóricos, operaremos con los conceptos de espacio de experiencia y horizontes de expectativas de Koselleck (2006), así como con el concepto de intelectual, propuesto por Vieira (2011). Las fuentes de esta investigación fueron libros, artículos y fotografías publicadas em la prensa.Este artigo tem como objetivo analisar a trajetória de Abdias Nascimento entre as décadas de 1920 e 1940, a fim de compreender o seu processo de formação como intelectual engajado nas causas das populações negras. Consideramos nesta análise os projetos formativos organizados por ele que visam à disseminação de saberes emancipatórios, com ênfase na experiência do ‘Teatro Experimental do Negro’. Nascimento é interpretado como um intelectual negro que representou parte da história dos negros no combate à discriminação racial no Brasil. Em termos teóricos, operaremos com os conceitos de espaço de experiência e horizonte de expectativas de Koselleck (2006), bem como com o conceito de intelectual proposto por Vieira (2011). O corpus documental desta pesquisa foi composto de livros de memórias e de matérias e fotografias publicadas na imprensa.RBHE2022-07-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/6161510.4025/rbhe.v22.2022.e215Revista Brasileira de História da Educação; Vol 22 No 1 (2022): Publicação contínua; e215Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 22 Núm. 1 (2022): Publicação contínua; e215Revista Brasileira de História da Educação; v. 22 n. 1 (2022): Publicação contínua; e2152238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporenghttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/61615/751375154434https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/61615/751375154435Copyright (c) 2022 Carlos Eduardo Vieira, Fabiola Maciel Corrêa (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessVieira, Carlos Eduardo Corrêa, Fabiola Maciel2022-10-13T16:41:38Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/61615Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-10-13T16:41:38Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
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