Abdias Nascimento

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vieira, Carlos Eduardo
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Corrêa, Fabiola Maciel
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/61615
Resumo: This article aims to analyze the trajectory of Abdias Nascimento between the 1920s and 1940s, in order to understand his formation process as an intellectual engaged in the causes of Black populations. We consider in this analysis the formative projects organized by him aiming at the dissemination of emancipatory knowledge, with emphasis on the experience of the Teatro Experimental do Negro. Nascimento is interpreted as a Black intellectual who represented part of the history of Black people in the fight against racial discrimination in Brazil. In theoretical terms, we will operate with the concepts of experience space and expectations horizons of Koselleck (2006), as well as with the concept of intellectual, proposed by Vieira (2011). The sources of this research were books, articles and photographs published in the press.
id RBHE-1_f456d0bb75999bb53ae21f1945fb79ed
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/61615
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling Abdias NascimentoAbdias NascimentoAbdias NascimentoAbdias NascimentointellectualsBlack movementExperimental Theatre of Black PeopleAbdias Nascimentointelectualesmovimiento negroTeatro Experimental del NegroAbdias Nascimentointelectuaismovimento negroTeatro Experimental do NegroThis article aims to analyze the trajectory of Abdias Nascimento between the 1920s and 1940s, in order to understand his formation process as an intellectual engaged in the causes of Black populations. We consider in this analysis the formative projects organized by him aiming at the dissemination of emancipatory knowledge, with emphasis on the experience of the Teatro Experimental do Negro. Nascimento is interpreted as a Black intellectual who represented part of the history of Black people in the fight against racial discrimination in Brazil. In theoretical terms, we will operate with the concepts of experience space and expectations horizons of Koselleck (2006), as well as with the concept of intellectual, proposed by Vieira (2011). The sources of this research were books, articles and photographs published in the press.Este artículo tiene como objetivo analizar la trayectoria de Abdias Nascimento entre las décadas de 1920 y 1940, a fin de comprender su proceso de formación como intelectual involucrado en las causas de las poblaciones negras. Consideramos en ese análisis los proyectos formativos organizados por él visando la diseminación de saberes emancipatorios, con énfasis em la experiencia del Teatro Experimental del Negro. Nascimento es interpretado como un intelectual negro que representó parte de la historia de los negros en el combate a la discriminación racial en Brasil. En términos teóricos, operaremos con los conceptos de espacio de experiencia y horizontes de expectativas de Koselleck (2006), así como con el concepto de intelectual, propuesto por Vieira (2011). Las fuentes de esta investigación fueron libros, artículos y fotografías publicadas em la prensa.Este artigo tem como objetivo analisar a trajetória de Abdias Nascimento entre as décadas de 1920 e 1940, a fim de compreender o seu processo de formação como intelectual engajado nas causas das populações negras. Consideramos nesta análise os projetos formativos organizados por ele que visam à disseminação de saberes emancipatórios, com ênfase na experiência do ‘Teatro Experimental do Negro’. Nascimento é interpretado como um intelectual negro que representou parte da história dos negros no combate à discriminação racial no Brasil. Em termos teóricos, operaremos com os conceitos de espaço de experiência e horizonte de expectativas de Koselleck (2006), bem como com o conceito de intelectual proposto por Vieira (2011). O corpus documental desta pesquisa foi composto de livros de memórias e de matérias e fotografias publicadas na imprensa.RBHE2022-07-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/6161510.4025/rbhe.v22.2022.e215Revista Brasileira de História da Educação; Vol 22 No 1 (2022): Publicação contínua; e215Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 22 Núm. 1 (2022): Publicação contínua; e215Revista Brasileira de História da Educação; v. 22 n. 1 (2022): Publicação contínua; e2152238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporenghttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/61615/751375154434https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/61615/751375154435Copyright (c) 2022 Carlos Eduardo Vieira, Fabiola Maciel Corrêa (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessVieira, Carlos Eduardo Corrêa, Fabiola Maciel2022-10-13T16:41:38Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/61615Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-10-13T16:41:38Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv Abdias Nascimento
Abdias Nascimento
Abdias Nascimento
title Abdias Nascimento
spellingShingle Abdias Nascimento
Vieira, Carlos Eduardo
Abdias Nascimento
intellectuals
Black movement
Experimental Theatre of Black People
Abdias Nascimento
intelectuales
movimiento negro
Teatro Experimental del Negro
Abdias Nascimento
intelectuais
movimento negro
Teatro Experimental do Negro
title_short Abdias Nascimento
title_full Abdias Nascimento
title_fullStr Abdias Nascimento
title_full_unstemmed Abdias Nascimento
title_sort Abdias Nascimento
author Vieira, Carlos Eduardo
author_facet Vieira, Carlos Eduardo
Corrêa, Fabiola Maciel
author_role author
author2 Corrêa, Fabiola Maciel
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Vieira, Carlos Eduardo
Corrêa, Fabiola Maciel
dc.subject.por.fl_str_mv Abdias Nascimento
intellectuals
Black movement
Experimental Theatre of Black People
Abdias Nascimento
intelectuales
movimiento negro
Teatro Experimental del Negro
Abdias Nascimento
intelectuais
movimento negro
Teatro Experimental do Negro
topic Abdias Nascimento
intellectuals
Black movement
Experimental Theatre of Black People
Abdias Nascimento
intelectuales
movimiento negro
Teatro Experimental del Negro
Abdias Nascimento
intelectuais
movimento negro
Teatro Experimental do Negro
description This article aims to analyze the trajectory of Abdias Nascimento between the 1920s and 1940s, in order to understand his formation process as an intellectual engaged in the causes of Black populations. We consider in this analysis the formative projects organized by him aiming at the dissemination of emancipatory knowledge, with emphasis on the experience of the Teatro Experimental do Negro. Nascimento is interpreted as a Black intellectual who represented part of the history of Black people in the fight against racial discrimination in Brazil. In theoretical terms, we will operate with the concepts of experience space and expectations horizons of Koselleck (2006), as well as with the concept of intellectual, proposed by Vieira (2011). The sources of this research were books, articles and photographs published in the press.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-07-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/61615
10.4025/rbhe.v22.2022.e215
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/61615
identifier_str_mv 10.4025/rbhe.v22.2022.e215
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/61615/751375154434
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/61615/751375154435
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Carlos Eduardo Vieira, Fabiola Maciel Corrêa (Autor)
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Carlos Eduardo Vieira, Fabiola Maciel Corrêa (Autor)
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 22 No 1 (2022): Publicação contínua; e215
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 22 Núm. 1 (2022): Publicação contínua; e215
Revista Brasileira de História da Educação; v. 22 n. 1 (2022): Publicação contínua; e215
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126532810178560