Luiz Alexandre de Oliveira
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/61582 |
Resumo: | This study addresses the trajectory of Luiz Alexandre de Oliveira, a black student, poor and visually impaired who achieved social projection as a teacher, director, and owner of educational institutions in Campo Grande, back then the south of Mato Grosso. In addition, the teacher's memoirs highlight his relationship with the community and the Japanese school during the Vargas period (1937-1945). The analysis result from the crossing of memorialistic and documentary sources, from the perspective of Pierre Bourdieu's studies. The access to secondary education provided him with the insertion in other social fields, as well as the prestigious representation in the city, being recognized as a benefactor by the Japanese community when guarding the assets and protecting the Japanese school. |
id |
RBHE-1_fc75ef4310d3646e9e8fbc10cfce12df |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/61582 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Luiz Alexandre de OliveiraLuiz Alexandre de OliveiraLuiz Alexandre de Oliveiraautobiographyteachersecondary educationJapanese schoolautobiografiaprofessoreducación secundariaescuela japonesaautobiografiaprofessoreducação secundáriaescola japonesaThis study addresses the trajectory of Luiz Alexandre de Oliveira, a black student, poor and visually impaired who achieved social projection as a teacher, director, and owner of educational institutions in Campo Grande, back then the south of Mato Grosso. In addition, the teacher's memoirs highlight his relationship with the community and the Japanese school during the Vargas period (1937-1945). The analysis result from the crossing of memorialistic and documentary sources, from the perspective of Pierre Bourdieu's studies. The access to secondary education provided him with the insertion in other social fields, as well as the prestigious representation in the city, being recognized as a benefactor by the Japanese community when guarding the assets and protecting the Japanese school.Este estudio trata de la trayectoria de Luiz Alexandre de Oliveira, un estudiante negro, pobre y con discapacidad visual que alcanzó proyección social como maestro, director y propietario de instituciones de educación en Campo Grande, en el entonces sur de Mato Grosso. Las memorias del maestro destacan sus relaciones con la comunidad y la escuela japonesa, en el período Vargas (1937-1945). Los análisis resultan del cruce de fuentes memorialistas y documentales, desde la perspectiva de los estudios de Pierre Bourdieu. El acceso a la enseñanza secundaria le ofreció la oportunidad de inserción en otros campos sociales, así como la prestigiosa representación, siendo reconocido como benefactor por la comunidad japonesa a la hora de proteger la propiedad y la escuela japonesa.Este estudo aborda a trajetória de Luiz Alexandre de Oliveira, um estudante negro, pobre e deficiente visual que alcançou projeção social como professor, diretor e proprietário de instituições educativas em Campo Grande, no então sul de Mato Grosso. Além disso, as memórias do professor destacam suas relações com a comunidade e com a escola japonesa no período varguista (1937-1945). As análises decorrem do cruzamento de fontes memorialísticas e documentais, sob a ótica dos estudos de Pierre Bourdieu. O acesso ao ensino secundário proporcionou-lhe a inserção em outros campos sociais, bem como permitiu que se tornasse uma referência de prestígio da cidade, sendo reconhecido como benfeitor pela comunidade japonesa ao resguardar os bens e proteger a escola japonesa.RBHE2022-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/6158210.4025/rbhe.v23.2023.e244Revista Brasileira de História da Educação; Vol 23 No 1 (2023): Publicação contínua; e244Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 23 Núm. 1 (2023): Publicação contínua; e244Revista Brasileira de História da Educação; v. 23 n. 1 (2023): Publicação contínua; e2442238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/61582/751375155091Copyright (c) 2022 Adriana Espindola Britez, Stephanie Amaya (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBritez, Adriana Espindola Amaya, Stephanie2022-12-01T17:32:38Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/61582Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-12-01T17:32:38Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Luiz Alexandre de Oliveira Luiz Alexandre de Oliveira Luiz Alexandre de Oliveira |
title |
Luiz Alexandre de Oliveira |
spellingShingle |
Luiz Alexandre de Oliveira Britez, Adriana Espindola autobiography teacher secondary education Japanese school autobiografia professor educación secundaria escuela japonesa autobiografia professor educação secundária escola japonesa |
title_short |
Luiz Alexandre de Oliveira |
title_full |
Luiz Alexandre de Oliveira |
title_fullStr |
Luiz Alexandre de Oliveira |
title_full_unstemmed |
Luiz Alexandre de Oliveira |
title_sort |
Luiz Alexandre de Oliveira |
author |
Britez, Adriana Espindola |
author_facet |
Britez, Adriana Espindola Amaya, Stephanie |
author_role |
author |
author2 |
Amaya, Stephanie |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Britez, Adriana Espindola Amaya, Stephanie |
dc.subject.por.fl_str_mv |
autobiography teacher secondary education Japanese school autobiografia professor educación secundaria escuela japonesa autobiografia professor educação secundária escola japonesa |
topic |
autobiography teacher secondary education Japanese school autobiografia professor educación secundaria escuela japonesa autobiografia professor educação secundária escola japonesa |
description |
This study addresses the trajectory of Luiz Alexandre de Oliveira, a black student, poor and visually impaired who achieved social projection as a teacher, director, and owner of educational institutions in Campo Grande, back then the south of Mato Grosso. In addition, the teacher's memoirs highlight his relationship with the community and the Japanese school during the Vargas period (1937-1945). The analysis result from the crossing of memorialistic and documentary sources, from the perspective of Pierre Bourdieu's studies. The access to secondary education provided him with the insertion in other social fields, as well as the prestigious representation in the city, being recognized as a benefactor by the Japanese community when guarding the assets and protecting the Japanese school. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/61582 10.4025/rbhe.v23.2023.e244 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/61582 |
identifier_str_mv |
10.4025/rbhe.v23.2023.e244 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/61582/751375155091 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Adriana Espindola Britez, Stephanie Amaya (Autor) http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Adriana Espindola Britez, Stephanie Amaya (Autor) http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 23 No 1 (2023): Publicação contínua; e244 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 23 Núm. 1 (2023): Publicação contínua; e244 Revista Brasileira de História da Educação; v. 23 n. 1 (2023): Publicação contínua; e244 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126532803887104 |