O Filme Documentário (1922-1960): Artifício, Registro e (Re)Produção da Realidade
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://ojs.labcom-ifp.ubi.pt/doc/article/view/373 |
Resumo: | The article consists of an analysis of the first phase of the History of Docu- mentary Cinema (1922-1960), when its ontology is established and, at the same time, is put in crisis. Starting from the notion of artifice, (re) production and recording of the historical world, we investigate films of emblematic directors (Flaherty, Vertov, Grierson, Rouch and Drew). We conclude that the public identity of the documentary exists only in a broad and apparent sense, unveiled by founding works that oscillate between document and artifice, recording and staging. Keywords: history of documentary; artifice, record and reality; (re) production of the historical world. |
id |
RCAP_00491e45234eac34aca3dc293384747e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.labcom-ifp.ubi.pt:article/373 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
O Filme Documentário (1922-1960): Artifício, Registro e (Re)Produção da RealidadeThe article consists of an analysis of the first phase of the History of Docu- mentary Cinema (1922-1960), when its ontology is established and, at the same time, is put in crisis. Starting from the notion of artifice, (re) production and recording of the historical world, we investigate films of emblematic directors (Flaherty, Vertov, Grierson, Rouch and Drew). We conclude that the public identity of the documentary exists only in a broad and apparent sense, unveiled by founding works that oscillate between document and artifice, recording and staging. Keywords: history of documentary; artifice, record and reality; (re) production of the historical world.El artículo consiste en un análisis de la primera fase de la Historia del Cine Documental (1922-1960), cuando su ontología es establecida y, al mismo tiempo, se pone en crisis. A partir de la noción de artificio, (re) producción y registro del mundo histórico, investigamos películas de directores emblemáticos (Flaherty, Vertov, Grierson, Rouch y Drew). Concluimos que la identidad pública del documental sólo existe en sentido lato y aparente, desvelada por obras fundadoras que oscilan entre el documento y el artificio, el registro y la puesta en escena. Palabras clave: historia del documental; artificio, registro y realidad; (re) producción del mundo histórico.L’article consiste en une analyse de la première phase de l’histoire du ci- néma documentaire (1922-1960), lorsque son ontologie est établie et, en même temps, mise en crise. Partant de la notion d’artifice, de (re)production et d’enregistrement du monde historique, nous étudions des films de réalisateurs emblématiques (Flaherty, Vertov, Grierson, Rouch et Drew). Nous concluons que l’identité publique du documentaire n’existe que dans un sens large et apparent, dévoilé par des œuvres fondatrices qui oscillent entre le document et l’artifice, l’enregistrement et la mise en scène. Mots-clés : histoire du documentaire ; artifice ; record et réalité ; (re)production du monde historique.O artigo consiste numa análise da primeira fase da História do Cinema Documental (1922-1960), quando sua ontologia é estabelecida e, ao mesmo tempo, é colocada em crise. Partindo da noção de artifício, (re)produção e registro do mundo histórico, investigamos filmes de diretores emblemáticos (Flaherty, Vertov, Grierson, Rouch e Drew). Concluimos que a identidade pública do documentário só existe em sentido lato e aparente, desvelada por obras fundadoras que oscilam entre o documento e o artifício, o registro e a encenação. Palavras-chave: história do documentário; artifício, registro e realidade; (re)produção do mundo histórico.DOC On-lineDOC On-lineDOC On-lineDOC On-line2018-03-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://ojs.labcom-ifp.ubi.pt/doc/article/view/373DOC On-line; No. 23: DOCUMENTÁRIO NO FEMININO | Documental Feminista | Feminist Documentary | Documentaire FéministeDOC On-line; Núm. 23: DOCUMENTÁRIO NO FEMININO | Documental Feminista | Feminist Documentary | Documentaire FéministeDOC On-line; No 23: DOCUMENTÁRIO NO FEMININO | Documental Feminista | Feminist Documentary | Documentaire FéministeDOC On-line; N.º 23: DOCUMENTÁRIO NO FEMININO | Documental Feminista | Feminist Documentary | Documentaire Féministe1646-477Xreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://ojs.labcom-ifp.ubi.pt/doc/article/view/373https://ojs.labcom-ifp.ubi.pt/doc/article/view/373/206Direitos de Autor (c) 2018 DOC On-lineinfo:eu-repo/semantics/openAccessFelipe, Marcos Aurélio2024-03-02T05:26:33Zoai:ojs.labcom-ifp.ubi.pt:article/373Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T03:11:58.443449Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
O Filme Documentário (1922-1960): Artifício, Registro e (Re)Produção da Realidade |
title |
O Filme Documentário (1922-1960): Artifício, Registro e (Re)Produção da Realidade |
spellingShingle |
O Filme Documentário (1922-1960): Artifício, Registro e (Re)Produção da Realidade Felipe, Marcos Aurélio |
title_short |
O Filme Documentário (1922-1960): Artifício, Registro e (Re)Produção da Realidade |
title_full |
O Filme Documentário (1922-1960): Artifício, Registro e (Re)Produção da Realidade |
title_fullStr |
O Filme Documentário (1922-1960): Artifício, Registro e (Re)Produção da Realidade |
title_full_unstemmed |
O Filme Documentário (1922-1960): Artifício, Registro e (Re)Produção da Realidade |
title_sort |
O Filme Documentário (1922-1960): Artifício, Registro e (Re)Produção da Realidade |
author |
Felipe, Marcos Aurélio |
author_facet |
Felipe, Marcos Aurélio |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Felipe, Marcos Aurélio |
description |
The article consists of an analysis of the first phase of the History of Docu- mentary Cinema (1922-1960), when its ontology is established and, at the same time, is put in crisis. Starting from the notion of artifice, (re) production and recording of the historical world, we investigate films of emblematic directors (Flaherty, Vertov, Grierson, Rouch and Drew). We conclude that the public identity of the documentary exists only in a broad and apparent sense, unveiled by founding works that oscillate between document and artifice, recording and staging. Keywords: history of documentary; artifice, record and reality; (re) production of the historical world. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-03-30 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.labcom-ifp.ubi.pt/doc/article/view/373 |
url |
https://ojs.labcom-ifp.ubi.pt/doc/article/view/373 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.labcom-ifp.ubi.pt/doc/article/view/373 https://ojs.labcom-ifp.ubi.pt/doc/article/view/373/206 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2018 DOC On-line info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2018 DOC On-line |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
DOC On-line DOC On-line DOC On-line DOC On-line |
publisher.none.fl_str_mv |
DOC On-line DOC On-line DOC On-line DOC On-line |
dc.source.none.fl_str_mv |
DOC On-line; No. 23: DOCUMENTÁRIO NO FEMININO | Documental Feminista | Feminist Documentary | Documentaire Féministe DOC On-line; Núm. 23: DOCUMENTÁRIO NO FEMININO | Documental Feminista | Feminist Documentary | Documentaire Féministe DOC On-line; No 23: DOCUMENTÁRIO NO FEMININO | Documental Feminista | Feminist Documentary | Documentaire Féministe DOC On-line; N.º 23: DOCUMENTÁRIO NO FEMININO | Documental Feminista | Feminist Documentary | Documentaire Féministe 1646-477X reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799137769403973632 |