O Filme Documentário (1922-1960): Artifício, Registro e (Re)Produção da Realidade

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Felipe, Marcos Aurélio
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://ojs.labcom-ifp.ubi.pt/doc/article/view/373
Resumo: The article consists of an analysis of the first phase of the History of Docu- mentary Cinema (1922-1960), when its ontology is established and, at the same time, is put in crisis. Starting from the notion of artifice, (re) production and recording of the historical world, we investigate films of emblematic directors (Flaherty, Vertov, Grierson, Rouch and Drew). We conclude that the public identity of the documentary exists only in a broad and apparent sense, unveiled by founding works that oscillate between document and artifice, recording and staging. Keywords: history of documentary; artifice, record and reality; (re) production of the historical world.
id RCAP_00491e45234eac34aca3dc293384747e
oai_identifier_str oai:ojs.labcom-ifp.ubi.pt:article/373
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling O Filme Documentário (1922-1960): Artifício, Registro e (Re)Produção da RealidadeThe article consists of an analysis of the first phase of the History of Docu- mentary Cinema (1922-1960), when its ontology is established and, at the same time, is put in crisis. Starting from the notion of artifice, (re) production and recording of the historical world, we investigate films of emblematic directors (Flaherty, Vertov, Grierson, Rouch and Drew). We conclude that the public identity of the documentary exists only in a broad and apparent sense, unveiled by founding works that oscillate between document and artifice, recording and staging. Keywords: history of documentary; artifice, record and reality; (re) production of the historical world.El artículo consiste en un análisis de la primera fase de la Historia del Cine Documental (1922-1960), cuando su ontología es establecida y, al mismo tiempo, se pone en crisis. A partir de la noción de artificio, (re) producción y registro del mundo histórico, investigamos películas de directores emblemáticos (Flaherty, Vertov, Grierson, Rouch y Drew). Concluimos que la identidad pública del documental sólo existe en sentido lato y aparente, desvelada por obras fundadoras que oscilan entre el documento y el artificio, el registro y la puesta en escena. Palabras clave: historia del documental; artificio, registro y realidad; (re) producción del mundo histórico.L’article consiste en une analyse de la première phase de l’histoire du ci- néma documentaire (1922-1960), lorsque son ontologie est établie et, en même temps, mise en crise. Partant de la notion d’artifice, de (re)production et d’enregistrement du monde historique, nous étudions des films de réalisateurs emblématiques (Flaherty, Vertov, Grierson, Rouch et Drew). Nous concluons que l’identité publique du documentaire n’existe que dans un sens large et apparent, dévoilé par des œuvres fondatrices qui oscillent entre le document et l’artifice, l’enregistrement et la mise en scène. Mots-clés : histoire du documentaire ; artifice ; record et réalité ; (re)production du monde historique.O artigo consiste numa análise da primeira fase da História do Cinema Documental (1922-1960), quando sua ontologia é estabelecida e, ao mesmo tempo, é colocada em crise. Partindo da noção de artifício, (re)produção e registro do mundo histórico, investigamos filmes de diretores emblemáticos (Flaherty, Vertov, Grierson, Rouch e Drew). Concluimos que a identidade pública do documentário só existe em sentido lato e aparente, desvelada por obras fundadoras que oscilam entre o documento e o artifício, o registro e a encenação. Palavras-chave: história do documentário; artifício, registro e realidade; (re)produção do mundo histórico.DOC On-lineDOC On-lineDOC On-lineDOC On-line2018-03-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://ojs.labcom-ifp.ubi.pt/doc/article/view/373DOC On-line; No. 23: DOCUMENTÁRIO NO FEMININO | Documental Feminista | Feminist Documentary | Documentaire FéministeDOC On-line; Núm. 23: DOCUMENTÁRIO NO FEMININO | Documental Feminista | Feminist Documentary | Documentaire FéministeDOC On-line; No 23: DOCUMENTÁRIO NO FEMININO | Documental Feminista | Feminist Documentary | Documentaire FéministeDOC On-line; N.º 23: DOCUMENTÁRIO NO FEMININO | Documental Feminista | Feminist Documentary | Documentaire Féministe1646-477Xreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://ojs.labcom-ifp.ubi.pt/doc/article/view/373https://ojs.labcom-ifp.ubi.pt/doc/article/view/373/206Direitos de Autor (c) 2018 DOC On-lineinfo:eu-repo/semantics/openAccessFelipe, Marcos Aurélio2024-03-02T05:26:33Zoai:ojs.labcom-ifp.ubi.pt:article/373Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T03:11:58.443449Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv O Filme Documentário (1922-1960): Artifício, Registro e (Re)Produção da Realidade
title O Filme Documentário (1922-1960): Artifício, Registro e (Re)Produção da Realidade
spellingShingle O Filme Documentário (1922-1960): Artifício, Registro e (Re)Produção da Realidade
Felipe, Marcos Aurélio
title_short O Filme Documentário (1922-1960): Artifício, Registro e (Re)Produção da Realidade
title_full O Filme Documentário (1922-1960): Artifício, Registro e (Re)Produção da Realidade
title_fullStr O Filme Documentário (1922-1960): Artifício, Registro e (Re)Produção da Realidade
title_full_unstemmed O Filme Documentário (1922-1960): Artifício, Registro e (Re)Produção da Realidade
title_sort O Filme Documentário (1922-1960): Artifício, Registro e (Re)Produção da Realidade
author Felipe, Marcos Aurélio
author_facet Felipe, Marcos Aurélio
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Felipe, Marcos Aurélio
description The article consists of an analysis of the first phase of the History of Docu- mentary Cinema (1922-1960), when its ontology is established and, at the same time, is put in crisis. Starting from the notion of artifice, (re) production and recording of the historical world, we investigate films of emblematic directors (Flaherty, Vertov, Grierson, Rouch and Drew). We conclude that the public identity of the documentary exists only in a broad and apparent sense, unveiled by founding works that oscillate between document and artifice, recording and staging. Keywords: history of documentary; artifice, record and reality; (re) production of the historical world.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-03-30
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.labcom-ifp.ubi.pt/doc/article/view/373
url https://ojs.labcom-ifp.ubi.pt/doc/article/view/373
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.labcom-ifp.ubi.pt/doc/article/view/373
https://ojs.labcom-ifp.ubi.pt/doc/article/view/373/206
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2018 DOC On-line
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2018 DOC On-line
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv DOC On-line
DOC On-line
DOC On-line
DOC On-line
publisher.none.fl_str_mv DOC On-line
DOC On-line
DOC On-line
DOC On-line
dc.source.none.fl_str_mv DOC On-line; No. 23: DOCUMENTÁRIO NO FEMININO | Documental Feminista | Feminist Documentary | Documentaire Féministe
DOC On-line; Núm. 23: DOCUMENTÁRIO NO FEMININO | Documental Feminista | Feminist Documentary | Documentaire Féministe
DOC On-line; No 23: DOCUMENTÁRIO NO FEMININO | Documental Feminista | Feminist Documentary | Documentaire Féministe
DOC On-line; N.º 23: DOCUMENTÁRIO NO FEMININO | Documental Feminista | Feminist Documentary | Documentaire Féministe
1646-477X
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799137769403973632