Energy-efficient heating appliances: Drivers of behavior change
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/10362/121311 |
Resumo: | Dissertation presented as the partial requirement for obtaining a Master's degree in Information Management, specialization in Knowledge Management and Business Intelligence |
id |
RCAP_00ed18a93f38f6d2f04eedc6ff55a72e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:run.unl.pt:10362/121311 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Energy-efficient heating appliances: Drivers of behavior changeEfficient energyEnergy efficient heating applianceConsumer behaviorStructural equation modelingEnergia eficienteAparelho de aquecimento com eficiência energéticaComportamento do consumidorDissertation presented as the partial requirement for obtaining a Master's degree in Information Management, specialization in Knowledge Management and Business IntelligenceOur research analyses the drivers for consumers to change to energy-efficient heating appliances. The residential sector is a significant contributor to global energy consumption, and therefore for the increasing climate changes. Thus, there is a need to extend the knowledge on the topic of energy efficiency and better understand the consumer behaviour. To achieve this, our work test six relevant contexts (triggers, barriers, engagement, house characteristics, co-benefits, and communication channels) to predict behavior change. The model was tested based on a sample collected in five European countries, using structural equation modelling technique. We conclude that co-benefits and organizational and web media communication channels significantly affect the behaviour intention to change. Moreover, our results emphasize the importance of consumer engagement in energy topic. These findings are extremely relevant for both energy and governmental organizations towards increasing households’ energy efficiency.A nossa pesquisa analisa os fatores que levam os consumidores a mudar para aparelhos de aquecimento com eficiência energética. O setor residencial contribui significativamente para o consumo global de energia e portanto para as crescentes alterações climáticas. Assim sendo, é necessário alargar o conhecimento sobre o tema da eficiência energética e compreender melhor o comportamento do consumidor. Desta forma, este trabalho testa seis contextos relevantes (motivadores, barreiras, envolvimento, características da casa, co-benefícios e canais de comunicação) para prever a mudança de comportamento. O modelo foi testado com base numa amostra recolhida em cinco países europeus, utilizando modelos de equações estruturais. Concluímos que os cobenefícios e os canais de comunicação, tanto de organizações como da internet, afetam significativamente a intenção de mudança de comportamento. Além disso, os nossos resultados enfatizam a importância do envolvimento do consumidor no tema da energia. Estes resultados são extremamente relevantes para organizações governamentais e de energia no sentido de aumentar a eficiência energética das residências.Oliveira, Tiago André Gonçalves Félix deRUNNeves, Catarina Paisana Pires Costa das2021-07-20T16:59:42Z2021-06-302021-06-30T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10362/121311TID:202745953enginfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2024-03-11T05:03:35Zoai:run.unl.pt:10362/121311Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T03:44:34.109414Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Energy-efficient heating appliances: Drivers of behavior change |
title |
Energy-efficient heating appliances: Drivers of behavior change |
spellingShingle |
Energy-efficient heating appliances: Drivers of behavior change Neves, Catarina Paisana Pires Costa das Efficient energy Energy efficient heating appliance Consumer behavior Structural equation modeling Energia eficiente Aparelho de aquecimento com eficiência energética Comportamento do consumidor |
title_short |
Energy-efficient heating appliances: Drivers of behavior change |
title_full |
Energy-efficient heating appliances: Drivers of behavior change |
title_fullStr |
Energy-efficient heating appliances: Drivers of behavior change |
title_full_unstemmed |
Energy-efficient heating appliances: Drivers of behavior change |
title_sort |
Energy-efficient heating appliances: Drivers of behavior change |
author |
Neves, Catarina Paisana Pires Costa das |
author_facet |
Neves, Catarina Paisana Pires Costa das |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Oliveira, Tiago André Gonçalves Félix de RUN |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Neves, Catarina Paisana Pires Costa das |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Efficient energy Energy efficient heating appliance Consumer behavior Structural equation modeling Energia eficiente Aparelho de aquecimento com eficiência energética Comportamento do consumidor |
topic |
Efficient energy Energy efficient heating appliance Consumer behavior Structural equation modeling Energia eficiente Aparelho de aquecimento com eficiência energética Comportamento do consumidor |
description |
Dissertation presented as the partial requirement for obtaining a Master's degree in Information Management, specialization in Knowledge Management and Business Intelligence |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-07-20T16:59:42Z 2021-06-30 2021-06-30T00:00:00Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/10362/121311 TID:202745953 |
url |
http://hdl.handle.net/10362/121311 |
identifier_str_mv |
TID:202745953 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799138053281808384 |