The Beira railway in Mozambique (1890-1914): between technodiplomatic antagonism and economic symbiosis

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silveira Pereira, Hugo
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.31447/AS00032573.2019233.02
Resumo: Because of a treaty signed between Portugal and England, in 1892 a British Company controlled by Cecil Rhodes’ BSAC began the construction of a railway between the Mozambican harbor of Beira and the Rhodesian frontier. Despite the fears of denationalization of the Portuguese territories, construction and operation were conducted almost without any inspection from Portuguese authorities. The line cost Portugal nothing and its cross-border operation became rather efficient. In this paper, I aim to explain this historical process, using the concepts of large transnational technological systems, cross-borders, landlocked countries, and technodiplomacy.
id RCAP_0360dbb9910da30bada73230a66399a8
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/22128
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling The Beira railway in Mozambique (1890-1914): between technodiplomatic antagonism and economic symbiosis.O caminho de ferro da Beira em Moçambique (1890-1914): entre antagonismo tecnodiplomático e simbiose económicaimperialismo ferroviáriopartilha de Africacompanhias majestáticasbitola estreitarailway imperialismscramble for Africachartered companiesnarrow gauge.Because of a treaty signed between Portugal and England, in 1892 a British Company controlled by Cecil Rhodes’ BSAC began the construction of a railway between the Mozambican harbor of Beira and the Rhodesian frontier. Despite the fears of denationalization of the Portuguese territories, construction and operation were conducted almost without any inspection from Portuguese authorities. The line cost Portugal nothing and its cross-border operation became rather efficient. In this paper, I aim to explain this historical process, using the concepts of large transnational technological systems, cross-borders, landlocked countries, and technodiplomacy..Em 1892, como consequência de um tratado assinado entre Portugal e a Inglaterra, uma companhia britânica controlada por Cecil Rhodes e pela sua BSAC iniciou a construção de uma ferrovia entre o porto moçambicano da Beira e a fronteira rodesiana. Apesar dos receios de desnacionalização dos territórios portugueses, a construção e operação foram conduzidas praticamente sem fiscalização das autoridades nacionais. A linha nada custou ao tesouro português e a sua operação transfronteiriça tornou-se bastante eficiente. Neste artigo pretendo explicar este processo histórico à luz dos conceitos de grandes sistemas tecnológicos transnacionais, cross-borders, landlocked countries e tecnodiplomacia.Instituto de Ciências Sociais da Universidade de Lisboa2019-12-31info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.31447/AS00032573.2019233.02https://doi.org/10.31447/AS00032573.2019233.02Análise Social; Vol. 54 N.º 233 (2019); 694-7242182-29990003-2573reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.rcaap.pt/analisesocial/article/view/22128https://revistas.rcaap.pt/analisesocial/article/view/22128/16285Direitos de Autor (c) 2019 Análise Socialinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilveira Pereira, Hugo2024-03-16T06:17:07Zoai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/22128Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:00:03.608525Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv The Beira railway in Mozambique (1890-1914): between technodiplomatic antagonism and economic symbiosis
.
O caminho de ferro da Beira em Moçambique (1890-1914): entre antagonismo tecnodiplomático e simbiose económica
title The Beira railway in Mozambique (1890-1914): between technodiplomatic antagonism and economic symbiosis
spellingShingle The Beira railway in Mozambique (1890-1914): between technodiplomatic antagonism and economic symbiosis
Silveira Pereira, Hugo
imperialismo ferroviário
partilha de Africa
companhias majestáticas
bitola estreita
railway imperialism
scramble for Africa
chartered companies
narrow gauge
.
title_short The Beira railway in Mozambique (1890-1914): between technodiplomatic antagonism and economic symbiosis
title_full The Beira railway in Mozambique (1890-1914): between technodiplomatic antagonism and economic symbiosis
title_fullStr The Beira railway in Mozambique (1890-1914): between technodiplomatic antagonism and economic symbiosis
title_full_unstemmed The Beira railway in Mozambique (1890-1914): between technodiplomatic antagonism and economic symbiosis
title_sort The Beira railway in Mozambique (1890-1914): between technodiplomatic antagonism and economic symbiosis
author Silveira Pereira, Hugo
author_facet Silveira Pereira, Hugo
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silveira Pereira, Hugo
dc.subject.por.fl_str_mv imperialismo ferroviário
partilha de Africa
companhias majestáticas
bitola estreita
railway imperialism
scramble for Africa
chartered companies
narrow gauge
.
topic imperialismo ferroviário
partilha de Africa
companhias majestáticas
bitola estreita
railway imperialism
scramble for Africa
chartered companies
narrow gauge
.
description Because of a treaty signed between Portugal and England, in 1892 a British Company controlled by Cecil Rhodes’ BSAC began the construction of a railway between the Mozambican harbor of Beira and the Rhodesian frontier. Despite the fears of denationalization of the Portuguese territories, construction and operation were conducted almost without any inspection from Portuguese authorities. The line cost Portugal nothing and its cross-border operation became rather efficient. In this paper, I aim to explain this historical process, using the concepts of large transnational technological systems, cross-borders, landlocked countries, and technodiplomacy.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-12-31
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.31447/AS00032573.2019233.02
https://doi.org/10.31447/AS00032573.2019233.02
url https://doi.org/10.31447/AS00032573.2019233.02
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.rcaap.pt/analisesocial/article/view/22128
https://revistas.rcaap.pt/analisesocial/article/view/22128/16285
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2019 Análise Social
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2019 Análise Social
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Ciências Sociais da Universidade de Lisboa
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Ciências Sociais da Universidade de Lisboa
dc.source.none.fl_str_mv Análise Social; Vol. 54 N.º 233 (2019); 694-724
2182-2999
0003-2573
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799129872573923328