O corpo humano em escorço

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Melo, Cecília Perestrelo de, 1986-
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10451/6620
Resumo: Tese de mestrado, Anatomia artística, Universidade de Lisboa, Faculdade de Belas Artes, 2012
id RCAP_05b4cc2c57eff3be8c381a94b315c23a
oai_identifier_str oai:repositorio.ul.pt:10451/6620
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling O corpo humano em escorçoArfe de Villafañe, Juan, 1535-1603Cousin, Jean act. 1795Anatomia artísticaDesenhoPerspectivaGeometriaTécnicasEscorçoTese de mestrado, Anatomia artística, Universidade de Lisboa, Faculdade de Belas Artes, 2012The human body, when studied through the scope of artistic interest, arises as a formal unit, or as a related ensemble of forms, that will appeal to the artist in the most diverse ways. Anatomy will emerge, in this way, as a discipline of not only scientific interest, but also as a vast theme of study in the artistic field. Once the main structures are known; volumes and forms that compose a human body; the feeling of curiosity comes naturally by the artist, of exploring and trying to find new forms resulting from this. These new forms arise as a consequence of a shift in the point-of-view of the artist regarding the figure (or just one of it’s parts). In this way, the figure positioned in different and odd points of view will be considered in foreshortening. Foreshortening is thus, the representation of a volumetric figure, seen in a forced perspective where the parts of the body find themselves overlapping and their surfaces present themselves as apparently distorted. It’s a bidimensional representation originally defined by the portrayal, of a figure seen in perspective, built from geometrical and mathematical fundaments, that confer it’s tridimensional aspect. Thus, knowledge of the basic forms of anatomy can be a deciding factor in the recognition of the structure of the body, with the goal of generating a representation without inaccuracies. In a sense, the geometrical fundaments appear as an essential auxiliary tool for the realization of a foreshortening. The artist measures, compares and separates what he sees, on the basis of geometry applied to anatomy, to build a human figure that won’t cease to amaze the observer through the discovery of forms now renewedRamos, José Artur, 1966-Repositório da Universidade de LisboaMelo, Cecília Perestrelo de, 1986-2012-07-10T16:31:55Z20122012-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisimage/jpegapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10451/6620porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-11-08T15:49:14Zoai:repositorio.ul.pt:10451/6620Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T21:31:41.694600Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv O corpo humano em escorço
title O corpo humano em escorço
spellingShingle O corpo humano em escorço
Melo, Cecília Perestrelo de, 1986-
Arfe de Villafañe, Juan, 1535-1603
Cousin, Jean act. 1795
Anatomia artística
Desenho
Perspectiva
Geometria
Técnicas
Escorço
title_short O corpo humano em escorço
title_full O corpo humano em escorço
title_fullStr O corpo humano em escorço
title_full_unstemmed O corpo humano em escorço
title_sort O corpo humano em escorço
author Melo, Cecília Perestrelo de, 1986-
author_facet Melo, Cecília Perestrelo de, 1986-
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Ramos, José Artur, 1966-
Repositório da Universidade de Lisboa
dc.contributor.author.fl_str_mv Melo, Cecília Perestrelo de, 1986-
dc.subject.por.fl_str_mv Arfe de Villafañe, Juan, 1535-1603
Cousin, Jean act. 1795
Anatomia artística
Desenho
Perspectiva
Geometria
Técnicas
Escorço
topic Arfe de Villafañe, Juan, 1535-1603
Cousin, Jean act. 1795
Anatomia artística
Desenho
Perspectiva
Geometria
Técnicas
Escorço
description Tese de mestrado, Anatomia artística, Universidade de Lisboa, Faculdade de Belas Artes, 2012
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-07-10T16:31:55Z
2012
2012-01-01T00:00:00Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10451/6620
url http://hdl.handle.net/10451/6620
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv image/jpeg
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799134207460507648