Educação em sexualidade : um percurso em cooperação no 1º CEB

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pintor, Marta Maria do Carmo
Data de Publicação: 2006
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10773/1369
Resumo: A presente dissertação concilia a problemática da educação em sexualidade no lQ Cicio do Ensino Básico com a formação continuada (autoformação cooperada) de professores. A finalidade da dissertação é a apresentação dos resultados obtidos, através do desenvolvimento de um programa de Educação em Sexualidade com duas turmas de alunos do 3"no do 1 Wiclo do Ensino Básico. E um projecto que se inscreve na teoria sócio-construtivista de construção do conhecimento e da aprendizagem e foi desenvolvido segundo os Princípios Pedagógicos do Movimento da Escola Moderna (Niza, 1998). O estudo consiste numa investigação interpretativa de natureza qualitativa. Foi desenvolvido em três fases e teve como objectivos: Na Fase i: Proceder ao levantamento de estudos realizados em Portugal, no âmbito da Educação em Sexualidade. Proceder ao levantamento de experiências/actividades realizadas com alunos do 1"EB relacionadas com educação em sexualidade com vista a elaboração de um programa neste domínio. Na Fase 11: Desenvolver um programa de formação cooperada em parceria com as professoras colaboradoras. Conceber um programa de Educação em Sexualidade para alunos do 3" ano do 7" Ciclo do Ensino Básico numa perspectiva transdisciplinar. Na Fase li!: Desenvolver com duas turmas do 3"no de Escolaridade, em parceria com as professoras colaboradoras, o programa de Educação em Sexualidade concebido na Fase II. Avaliar, o processo de construção do conhecimento dos alunos, ao longo do Trabalho de Campo. A recolha de dados foi realizada através de questionário, tendo-se recorrido a análise interpretativa para tratamento dos mesmos, através da construção de categorias de resposta Os dados obtidos revelam que o programa de Educação em Sexualidade contribuiu para mudarlevoluir as práticas pedagógicas das professoras tendo tido reflexo na construção de conhecimentos dos alunos. Os resultados alcançados na Fase III, reforçados pela opinião dos paislencarregados de educação, evidenciam que a estratégia de formação cooperada e o programa desenvolvido com os alunos foram adequados. ABSTRACT: The present dissertation reconciles the problematic area of Sexuality Education in Primary School with the Continuous Training of teachers (co-operative selfformation). The aim of this dissertation is to present the results achieved through the development of a programme in Education in Sexuality, at two 3rd grade classes of the Portuguese Primary School system (4th grade Primary School in the British Education System). This project, included in the Social Development Theory of the Construction of Knowledge and Learning, was developed according to the Pedagogical Standards of the Modern School Movement (Niza, 1998). This study consists of an interpretative investigation based on a qualitative analysis. It was developed in three phases and its aims were: Phase I: - To research studies developed in Portugal, within the area of Sexuality Education. - To survey experiments/activities carried out with Primary School students, within the area of Sexuality Education, in order to create a programme in this area. Phase II: - To develop a programme of co-operative formation in partnership with participating teachers. - To create a programme of Sexuality Education for 3rd grade students (4Ih grade in Britain) in a perspective which embraces many areas of study. Phase III: - To develop the Sexuality Education programme conceived in phase II, in two 3rd grade classes, in partnership with participating teachers. - To evaluate the Construction of Knowledge process in students during the Field Work. The collection of data was carried out by means of a questionnaire, whilst resorting to interpretative analysis in order to process the data, through the construction of answer categories. The obtained results show that the programme of Sexuality Education contributed to changeldevelop teaching pedagogical practices, which reflected on the construction of the students' knowledge. The results achieved in phase III, supported by the opinion of parentsltutors, demonstrate that the strategy of co-operative formation and the programme developed with the students were adequate.
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The aim of this dissertation is to present the results achieved through the development of a programme in Education in Sexuality, at two 3rd grade classes of the Portuguese Primary School system (4th grade Primary School in the British Education System). This project, included in the Social Development Theory of the Construction of Knowledge and Learning, was developed according to the Pedagogical Standards of the Modern School Movement (Niza, 1998). This study consists of an interpretative investigation based on a qualitative analysis. It was developed in three phases and its aims were: Phase I: - To research studies developed in Portugal, within the area of Sexuality Education. - To survey experiments/activities carried out with Primary School students, within the area of Sexuality Education, in order to create a programme in this area. Phase II: - To develop a programme of co-operative formation in partnership with participating teachers. - To create a programme of Sexuality Education for 3rd grade students (4Ih grade in Britain) in a perspective which embraces many areas of study. Phase III: - To develop the Sexuality Education programme conceived in phase II, in two 3rd grade classes, in partnership with participating teachers. - To evaluate the Construction of Knowledge process in students during the Field Work. The collection of data was carried out by means of a questionnaire, whilst resorting to interpretative analysis in order to process the data, through the construction of answer categories. The obtained results show that the programme of Sexuality Education contributed to changeldevelop teaching pedagogical practices, which reflected on the construction of the students' knowledge. 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