Territorializing utopia, empowering the person - research-reflection-action practices in Secondary School/3 Henrique Medina

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Braga, Fátima
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Furtado, João, Santos, Asdrúbal, Costa, Maria Rosa Quinta e, Ferreira, Manuela, Durães, Miguel
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2015.3411
Resumo: Meaning to be quite explicit on the viewpoint of HMSC (Henrique Medina secondary school) on the contribution of education for both the social development and cohesion, this text puts on view a research-reflexion- action project which conceives Education as utopia, understood as a new horizon of possibility. In the project, it is introduced a research-reflexion-action practice which analyses the contribution of some other actions already taken by the organization for the development of the practice of citizenship and for the promotion of equity in the access to the students’ opportunities of well-being in the municipality of Esposende, that is, putting the mission of the institution into practice as well as rendering a service of public and universal education of quality, focused on the person’s reasoning power.
id RCAP_076e74246e411c3e3614a8c6f885916d
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3411
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Territorializing utopia, empowering the person - research-reflection-action practices in Secondary School/3 Henrique MedinaTerritorializar a utopia, capacitar a pessoa – práticas de investigação-reflexão-ação na Escola Secundária/3 Henrique MedinaMeaning to be quite explicit on the viewpoint of HMSC (Henrique Medina secondary school) on the contribution of education for both the social development and cohesion, this text puts on view a research-reflexion- action project which conceives Education as utopia, understood as a new horizon of possibility. In the project, it is introduced a research-reflexion-action practice which analyses the contribution of some other actions already taken by the organization for the development of the practice of citizenship and for the promotion of equity in the access to the students’ opportunities of well-being in the municipality of Esposende, that is, putting the mission of the institution into practice as well as rendering a service of public and universal education of quality, focused on the person’s reasoning power.Explicitando a visão da Escola Secundária com 3.º Ciclo Henrique Medina (ESHM) sobre o contributo da educação para o desenvolvimento e coesão social, este texto apresenta um projeto de investigação-reflexão-ação que perspetiva a educação como uma utopia, entendida como horizonte de possibilidade. Nele se apresenta uma prática de investigação-reflexão-ação que analisa o contributo de algumas das ações levadas a cabo pela organização para o desenvolvimento do exercício da cidadania e para a promoção da equidade no acesso a oportunidades de bem-estar dos alunos do concelho de Esposende; isto é, para a materialização da missão da instituição, de prestação de um serviço de educação pública e universal de qualidade, focalizado na capacitação da pessoa.Universidade Católica Portuguesa2015-01-01T00:00:00Zjournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2015.3411oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3411Revista Portuguesa de Investigação Educacional; n. 15 (2015): Governação e território; 71-1002182-46141645-400610.34632/investigacaoeducacional.2015.n15reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.ucp.pt/index.php/investigacaoeducacional/article/view/3411https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2015.3411https://revistas.ucp.pt/index.php/investigacaoeducacional/article/view/3411/3308Direitos de Autor (c) 2015 Fátima Braga, João Furtado, Asdrúbal Santos, Maria Rosa Quinta e Costa, Manuela Ferreira, Miguel Durãeshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBraga, FátimaFurtado, JoãoSantos, AsdrúbalCosta, Maria Rosa Quinta eFerreira, ManuelaDurães, Miguel2022-05-24T16:54:53Zoai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3411Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T14:57:55.853697Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Territorializing utopia, empowering the person - research-reflection-action practices in Secondary School/3 Henrique Medina
Territorializar a utopia, capacitar a pessoa – práticas de investigação-reflexão-ação na Escola Secundária/3 Henrique Medina
title Territorializing utopia, empowering the person - research-reflection-action practices in Secondary School/3 Henrique Medina
spellingShingle Territorializing utopia, empowering the person - research-reflection-action practices in Secondary School/3 Henrique Medina
Braga, Fátima
title_short Territorializing utopia, empowering the person - research-reflection-action practices in Secondary School/3 Henrique Medina
title_full Territorializing utopia, empowering the person - research-reflection-action practices in Secondary School/3 Henrique Medina
title_fullStr Territorializing utopia, empowering the person - research-reflection-action practices in Secondary School/3 Henrique Medina
title_full_unstemmed Territorializing utopia, empowering the person - research-reflection-action practices in Secondary School/3 Henrique Medina
title_sort Territorializing utopia, empowering the person - research-reflection-action practices in Secondary School/3 Henrique Medina
author Braga, Fátima
author_facet Braga, Fátima
Furtado, João
Santos, Asdrúbal
Costa, Maria Rosa Quinta e
Ferreira, Manuela
Durães, Miguel
author_role author
author2 Furtado, João
Santos, Asdrúbal
Costa, Maria Rosa Quinta e
Ferreira, Manuela
Durães, Miguel
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Braga, Fátima
Furtado, João
Santos, Asdrúbal
Costa, Maria Rosa Quinta e
Ferreira, Manuela
Durães, Miguel
description Meaning to be quite explicit on the viewpoint of HMSC (Henrique Medina secondary school) on the contribution of education for both the social development and cohesion, this text puts on view a research-reflexion- action project which conceives Education as utopia, understood as a new horizon of possibility. In the project, it is introduced a research-reflexion-action practice which analyses the contribution of some other actions already taken by the organization for the development of the practice of citizenship and for the promotion of equity in the access to the students’ opportunities of well-being in the municipality of Esposende, that is, putting the mission of the institution into practice as well as rendering a service of public and universal education of quality, focused on the person’s reasoning power.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-01-01T00:00:00Z
dc.type.driver.fl_str_mv journal article
info:eu-repo/semantics/article
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2015.3411
oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3411
url https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2015.3411
identifier_str_mv oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3411
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucp.pt/index.php/investigacaoeducacional/article/view/3411
https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2015.3411
https://revistas.ucp.pt/index.php/investigacaoeducacional/article/view/3411/3308
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Católica Portuguesa
publisher.none.fl_str_mv Universidade Católica Portuguesa
dc.source.none.fl_str_mv Revista Portuguesa de Investigação Educacional; n. 15 (2015): Governação e território; 71-100
2182-4614
1645-4006
10.34632/investigacaoeducacional.2015.n15
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799129851708309504