Territorializing utopia, empowering the person - research-reflection-action practices in Secondary School/3 Henrique Medina
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2015.3411 |
Resumo: | Meaning to be quite explicit on the viewpoint of HMSC (Henrique Medina secondary school) on the contribution of education for both the social development and cohesion, this text puts on view a research-reflexion- action project which conceives Education as utopia, understood as a new horizon of possibility. In the project, it is introduced a research-reflexion-action practice which analyses the contribution of some other actions already taken by the organization for the development of the practice of citizenship and for the promotion of equity in the access to the students’ opportunities of well-being in the municipality of Esposende, that is, putting the mission of the institution into practice as well as rendering a service of public and universal education of quality, focused on the person’s reasoning power. |
id |
RCAP_076e74246e411c3e3614a8c6f885916d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3411 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Territorializing utopia, empowering the person - research-reflection-action practices in Secondary School/3 Henrique MedinaTerritorializar a utopia, capacitar a pessoa – práticas de investigação-reflexão-ação na Escola Secundária/3 Henrique MedinaMeaning to be quite explicit on the viewpoint of HMSC (Henrique Medina secondary school) on the contribution of education for both the social development and cohesion, this text puts on view a research-reflexion- action project which conceives Education as utopia, understood as a new horizon of possibility. In the project, it is introduced a research-reflexion-action practice which analyses the contribution of some other actions already taken by the organization for the development of the practice of citizenship and for the promotion of equity in the access to the students’ opportunities of well-being in the municipality of Esposende, that is, putting the mission of the institution into practice as well as rendering a service of public and universal education of quality, focused on the person’s reasoning power.Explicitando a visão da Escola Secundária com 3.º Ciclo Henrique Medina (ESHM) sobre o contributo da educação para o desenvolvimento e coesão social, este texto apresenta um projeto de investigação-reflexão-ação que perspetiva a educação como uma utopia, entendida como horizonte de possibilidade. Nele se apresenta uma prática de investigação-reflexão-ação que analisa o contributo de algumas das ações levadas a cabo pela organização para o desenvolvimento do exercício da cidadania e para a promoção da equidade no acesso a oportunidades de bem-estar dos alunos do concelho de Esposende; isto é, para a materialização da missão da instituição, de prestação de um serviço de educação pública e universal de qualidade, focalizado na capacitação da pessoa.Universidade Católica Portuguesa2015-01-01T00:00:00Zjournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2015.3411oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3411Revista Portuguesa de Investigação Educacional; n. 15 (2015): Governação e território; 71-1002182-46141645-400610.34632/investigacaoeducacional.2015.n15reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.ucp.pt/index.php/investigacaoeducacional/article/view/3411https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2015.3411https://revistas.ucp.pt/index.php/investigacaoeducacional/article/view/3411/3308Direitos de Autor (c) 2015 Fátima Braga, João Furtado, Asdrúbal Santos, Maria Rosa Quinta e Costa, Manuela Ferreira, Miguel Durãeshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBraga, FátimaFurtado, JoãoSantos, AsdrúbalCosta, Maria Rosa Quinta eFerreira, ManuelaDurães, Miguel2022-05-24T16:54:53Zoai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3411Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T14:57:55.853697Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Territorializing utopia, empowering the person - research-reflection-action practices in Secondary School/3 Henrique Medina Territorializar a utopia, capacitar a pessoa – práticas de investigação-reflexão-ação na Escola Secundária/3 Henrique Medina |
title |
Territorializing utopia, empowering the person - research-reflection-action practices in Secondary School/3 Henrique Medina |
spellingShingle |
Territorializing utopia, empowering the person - research-reflection-action practices in Secondary School/3 Henrique Medina Braga, Fátima |
title_short |
Territorializing utopia, empowering the person - research-reflection-action practices in Secondary School/3 Henrique Medina |
title_full |
Territorializing utopia, empowering the person - research-reflection-action practices in Secondary School/3 Henrique Medina |
title_fullStr |
Territorializing utopia, empowering the person - research-reflection-action practices in Secondary School/3 Henrique Medina |
title_full_unstemmed |
Territorializing utopia, empowering the person - research-reflection-action practices in Secondary School/3 Henrique Medina |
title_sort |
Territorializing utopia, empowering the person - research-reflection-action practices in Secondary School/3 Henrique Medina |
author |
Braga, Fátima |
author_facet |
Braga, Fátima Furtado, João Santos, Asdrúbal Costa, Maria Rosa Quinta e Ferreira, Manuela Durães, Miguel |
author_role |
author |
author2 |
Furtado, João Santos, Asdrúbal Costa, Maria Rosa Quinta e Ferreira, Manuela Durães, Miguel |
author2_role |
author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Braga, Fátima Furtado, João Santos, Asdrúbal Costa, Maria Rosa Quinta e Ferreira, Manuela Durães, Miguel |
description |
Meaning to be quite explicit on the viewpoint of HMSC (Henrique Medina secondary school) on the contribution of education for both the social development and cohesion, this text puts on view a research-reflexion- action project which conceives Education as utopia, understood as a new horizon of possibility. In the project, it is introduced a research-reflexion-action practice which analyses the contribution of some other actions already taken by the organization for the development of the practice of citizenship and for the promotion of equity in the access to the students’ opportunities of well-being in the municipality of Esposende, that is, putting the mission of the institution into practice as well as rendering a service of public and universal education of quality, focused on the person’s reasoning power. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-01-01T00:00:00Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
journal article info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2015.3411 oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3411 |
url |
https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2015.3411 |
identifier_str_mv |
oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3411 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ucp.pt/index.php/investigacaoeducacional/article/view/3411 https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2015.3411 https://revistas.ucp.pt/index.php/investigacaoeducacional/article/view/3411/3308 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Católica Portuguesa |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Católica Portuguesa |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Portuguesa de Investigação Educacional; n. 15 (2015): Governação e território; 71-100 2182-4614 1645-4006 10.34632/investigacaoeducacional.2015.n15 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799129851708309504 |