Quality of life and special needs: exploring the previous concepts of professionals
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
DOI: | 10.17979/reipe.2017.0.11.2660 |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/10174/22411 https://doi.org/Carapeto, M. J., Candeias, A., Franco, V., Grácio, L., Coelho, C. & Costa, N. (2017). Quality of life and special needs: exploring the previous concepts of professionals. Revista de Estudos e Investigación en Psicología e Educación, 11, 156-161. DOI: https://doi.org/10.17979/reipe.2017.0.11.2660 https://doi.org/10.17979/reipe.2017.0.11.2660 |
Resumo: | This study explores: (a) previous conceptions of parents/professionals about the quality of life of youth with special needs, and their fit with the Schalock and Verdugo’s core dimensions; (b) possible differences in its pattern throughout development. The participants responded to a collective, semi-structured questionnaire that provided a sort of characteristics or aspects related to the quality of life (from the participant standpoint) of young persons with special education needs. The obtained characteristics were content analyzed, and developmental phases were compared. The results were discussed according to the existing literature, as well as some implications to research, training and practice./ Este estudo explora: (a) conceitos prévios de pais/profissionais sobre a qualidade de vida de jovens com necessidades especiais, e sua adequação às dimensões de Schalock e Verdugo; (b) possíveis diferenças nos seus padrões ao longo do desenvolvimento. Os participantes responderam a um questionário coletivo, semi-estruturado que forneceu um conjunto de caraterísticas ou aspetos relacionados com a qualidade de vida (na perspetiva dos participantes) de jovens com necessidades educativas especiais. O conteúdo das características obtidas foi analisado, e as fases desenvolvimentais comparadas. Os resultados foram discutidos considerando a literatura existente, tal como implicações para a investigação, formação e prática. |
id |
RCAP_07e85776226bfabcc92d670b8f67a2c5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:dspace.uevora.pt:10174/22411 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Quality of life and special needs: exploring the previous concepts of professionalsQualidade de vida e necessidades educativas especiais: explorando conceitos prévios de profissionaisQuality of lifeInclusive educationSpecial needs studentsTeachersThis study explores: (a) previous conceptions of parents/professionals about the quality of life of youth with special needs, and their fit with the Schalock and Verdugo’s core dimensions; (b) possible differences in its pattern throughout development. The participants responded to a collective, semi-structured questionnaire that provided a sort of characteristics or aspects related to the quality of life (from the participant standpoint) of young persons with special education needs. The obtained characteristics were content analyzed, and developmental phases were compared. The results were discussed according to the existing literature, as well as some implications to research, training and practice./ Este estudo explora: (a) conceitos prévios de pais/profissionais sobre a qualidade de vida de jovens com necessidades especiais, e sua adequação às dimensões de Schalock e Verdugo; (b) possíveis diferenças nos seus padrões ao longo do desenvolvimento. Os participantes responderam a um questionário coletivo, semi-estruturado que forneceu um conjunto de caraterísticas ou aspetos relacionados com a qualidade de vida (na perspetiva dos participantes) de jovens com necessidades educativas especiais. O conteúdo das características obtidas foi analisado, e as fases desenvolvimentais comparadas. Os resultados foram discutidos considerando a literatura existente, tal como implicações para a investigação, formação e prática.This project has been funded with support from the European Commission, Life Long Learning Programme. (1/1/2014-30/6/2017). Contract n° 541981-LLP-1-2013-1-BE-LEONARDO-LMP. This document reflects the views of the authors only, and the Commission cannot be held responsible for any use which may be made of the information contained therein.Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación2018-02-21T12:43:26Z2018-02-212017-12-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlehttp://hdl.handle.net/10174/22411https://doi.org/Carapeto, M. J., Candeias, A., Franco, V., Grácio, L., Coelho, C. & Costa, N. (2017). Quality of life and special needs: exploring the previous concepts of professionals. Revista de Estudos e Investigación en Psicología e Educación, 11, 156-161. DOI: https://doi.org/10.17979/reipe.2017.0.11.2660http://hdl.handle.net/10174/22411https://doi.org/10.17979/reipe.2017.0.11.2660enghttp://revistas.udc.es/index.php/reipe/article/view/2660mjcarapeto@uevora.ptaac@uevora.ptvfranco@uevora.ptmlg@uevora.ptcatiasofiarussocoelho@gmail.comnd681Carapeto, Maria JoãoCandeias, AdelindaFranco, VítorGrácio, LuísaCoelho, CátiaCosta, Nunoinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2024-01-03T19:13:40Zoai:dspace.uevora.pt:10174/22411Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T01:13:27.503052Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Quality of life and special needs: exploring the previous concepts of professionals Qualidade de vida e necessidades educativas especiais: explorando conceitos prévios de profissionais |
title |
Quality of life and special needs: exploring the previous concepts of professionals |
spellingShingle |
Quality of life and special needs: exploring the previous concepts of professionals Quality of life and special needs: exploring the previous concepts of professionals Carapeto, Maria João Quality of life Inclusive education Special needs students Teachers Carapeto, Maria João Quality of life Inclusive education Special needs students Teachers |
title_short |
Quality of life and special needs: exploring the previous concepts of professionals |
title_full |
Quality of life and special needs: exploring the previous concepts of professionals |
title_fullStr |
Quality of life and special needs: exploring the previous concepts of professionals Quality of life and special needs: exploring the previous concepts of professionals |
title_full_unstemmed |
Quality of life and special needs: exploring the previous concepts of professionals Quality of life and special needs: exploring the previous concepts of professionals |
title_sort |
Quality of life and special needs: exploring the previous concepts of professionals |
author |
Carapeto, Maria João |
author_facet |
Carapeto, Maria João Carapeto, Maria João Candeias, Adelinda Franco, Vítor Grácio, Luísa Coelho, Cátia Costa, Nuno Candeias, Adelinda Franco, Vítor Grácio, Luísa Coelho, Cátia Costa, Nuno |
author_role |
author |
author2 |
Candeias, Adelinda Franco, Vítor Grácio, Luísa Coelho, Cátia Costa, Nuno |
author2_role |
author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Carapeto, Maria João Candeias, Adelinda Franco, Vítor Grácio, Luísa Coelho, Cátia Costa, Nuno |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Quality of life Inclusive education Special needs students Teachers |
topic |
Quality of life Inclusive education Special needs students Teachers |
description |
This study explores: (a) previous conceptions of parents/professionals about the quality of life of youth with special needs, and their fit with the Schalock and Verdugo’s core dimensions; (b) possible differences in its pattern throughout development. The participants responded to a collective, semi-structured questionnaire that provided a sort of characteristics or aspects related to the quality of life (from the participant standpoint) of young persons with special education needs. The obtained characteristics were content analyzed, and developmental phases were compared. The results were discussed according to the existing literature, as well as some implications to research, training and practice./ Este estudo explora: (a) conceitos prévios de pais/profissionais sobre a qualidade de vida de jovens com necessidades especiais, e sua adequação às dimensões de Schalock e Verdugo; (b) possíveis diferenças nos seus padrões ao longo do desenvolvimento. Os participantes responderam a um questionário coletivo, semi-estruturado que forneceu um conjunto de caraterísticas ou aspetos relacionados com a qualidade de vida (na perspetiva dos participantes) de jovens com necessidades educativas especiais. O conteúdo das características obtidas foi analisado, e as fases desenvolvimentais comparadas. Os resultados foram discutidos considerando a literatura existente, tal como implicações para a investigação, formação e prática. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-12-01T00:00:00Z 2018-02-21T12:43:26Z 2018-02-21 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/10174/22411 https://doi.org/Carapeto, M. J., Candeias, A., Franco, V., Grácio, L., Coelho, C. & Costa, N. (2017). Quality of life and special needs: exploring the previous concepts of professionals. Revista de Estudos e Investigación en Psicología e Educación, 11, 156-161. DOI: https://doi.org/10.17979/reipe.2017.0.11.2660 http://hdl.handle.net/10174/22411 https://doi.org/10.17979/reipe.2017.0.11.2660 |
url |
http://hdl.handle.net/10174/22411 https://doi.org/Carapeto, M. J., Candeias, A., Franco, V., Grácio, L., Coelho, C. & Costa, N. (2017). Quality of life and special needs: exploring the previous concepts of professionals. Revista de Estudos e Investigación en Psicología e Educación, 11, 156-161. DOI: https://doi.org/10.17979/reipe.2017.0.11.2660 https://doi.org/10.17979/reipe.2017.0.11.2660 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.udc.es/index.php/reipe/article/view/2660 mjcarapeto@uevora.pt aac@uevora.pt vfranco@uevora.pt mlg@uevora.pt catiasofiarussocoelho@gmail.com nd 681 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1822240106486956032 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.17979/reipe.2017.0.11.2660 |