The importance of low cost carriers for hotels in Lisbon and Porto cities
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/rtd.v1i27/28.10447 |
Resumo: | Low-cost airlines are today an unavoidable reality in aviation and tourism paradigm, operating in major Portuguese airports. Its business model is, normally, correlated with the variable price, in other words, to low prices, so the main objective of this investigation is to understand the importance of low cost carriers in the occupancy rate in the different categories of hotels, in the cities of Lisbon and Porto. The results show that as it is lowering the category of hotels, the greater the importance of the low cost carriers in the occupation of the units. This situation is more acute and notorious in Porto market, whose market shows more dependent on this air business model. However, the potential exit from the market of low cost carriers is pointed out for all hotel categories with the widespread recognition of a great loss of tourists and impacts on the volume of sales and occupancy of hotels. |
id |
RCAP_08fc451fc71d227a15bce631ec6d4704 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/10447 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
The importance of low cost carriers for hotels in Lisbon and Porto citiesA importância das companhias aéreas de baixo custo para a hotelaria nas cidades de Lisboa e Porto Low-cost airlines are today an unavoidable reality in aviation and tourism paradigm, operating in major Portuguese airports. Its business model is, normally, correlated with the variable price, in other words, to low prices, so the main objective of this investigation is to understand the importance of low cost carriers in the occupancy rate in the different categories of hotels, in the cities of Lisbon and Porto. The results show that as it is lowering the category of hotels, the greater the importance of the low cost carriers in the occupation of the units. This situation is more acute and notorious in Porto market, whose market shows more dependent on this air business model. However, the potential exit from the market of low cost carriers is pointed out for all hotel categories with the widespread recognition of a great loss of tourists and impacts on the volume of sales and occupancy of hotels. As companhias aéreas de baixo custo são hoje uma realidade incontornável no paradigma da aviação e do turismo, operando nos principais aeroportos nacionais. O seu modelo de negócio está, por norma, muito associado à variável preço, ou seja, a preços baixos, pelo que, o objetivo principal da investigação será perceber qual a importância das companhias aéreas de baixo custo na taxa de ocupação das diferentes categorias de hotéis nas cidades de Lisboa e Porto. Os resultados apurados mostram que à medida que se vai baixando na categoria dos hotéis, maior é a importância das companhias aéreas de baixo custo na ocupação das unidades. Essa situação é mais premente e notória no mercado do Porto cujo mercado se mostra mais dependente deste modelo de negócio aéreo. No entanto, a potencial saída do mercado das companhias aéreas de baixo custo é sinalisado por todas as categorias hoteleiras com o reconhecimento generalizado de uma grande perda de turistas e impactos no volume de vendas e ocupação das unidades hoteleiras. Departamento de Economia, Gestão, Engenharia Industrial e Turismo da Universidade de Aveiro2017-01-01T00:00:00Zjournal articlejournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/rtd.v1i27/28.10447oai:proa.ua.pt:article/10447Journal of Tourism & Development; Vol 1 No 27/28 (2017); 2085-2094Revista Turismo & Desenvolvimento; vol. 1 n.º 27/28 (2017); 2085-20942182-14531645-9261reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/10447https://doi.org/10.34624/rtd.v1i27/28.10447https://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/10447/6821https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessAbrantes, JorgeSilva, JoséCosta, Nuno2022-09-26T10:56:44Zoai:proa.ua.pt:article/10447Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:05:30.301838Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
The importance of low cost carriers for hotels in Lisbon and Porto cities A importância das companhias aéreas de baixo custo para a hotelaria nas cidades de Lisboa e Porto |
title |
The importance of low cost carriers for hotels in Lisbon and Porto cities |
spellingShingle |
The importance of low cost carriers for hotels in Lisbon and Porto cities Abrantes, Jorge |
title_short |
The importance of low cost carriers for hotels in Lisbon and Porto cities |
title_full |
The importance of low cost carriers for hotels in Lisbon and Porto cities |
title_fullStr |
The importance of low cost carriers for hotels in Lisbon and Porto cities |
title_full_unstemmed |
The importance of low cost carriers for hotels in Lisbon and Porto cities |
title_sort |
The importance of low cost carriers for hotels in Lisbon and Porto cities |
author |
Abrantes, Jorge |
author_facet |
Abrantes, Jorge Silva, José Costa, Nuno |
author_role |
author |
author2 |
Silva, José Costa, Nuno |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Abrantes, Jorge Silva, José Costa, Nuno |
description |
Low-cost airlines are today an unavoidable reality in aviation and tourism paradigm, operating in major Portuguese airports. Its business model is, normally, correlated with the variable price, in other words, to low prices, so the main objective of this investigation is to understand the importance of low cost carriers in the occupancy rate in the different categories of hotels, in the cities of Lisbon and Porto. The results show that as it is lowering the category of hotels, the greater the importance of the low cost carriers in the occupation of the units. This situation is more acute and notorious in Porto market, whose market shows more dependent on this air business model. However, the potential exit from the market of low cost carriers is pointed out for all hotel categories with the widespread recognition of a great loss of tourists and impacts on the volume of sales and occupancy of hotels. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-01-01T00:00:00Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
journal article journal article info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/rtd.v1i27/28.10447 oai:proa.ua.pt:article/10447 |
url |
https://doi.org/10.34624/rtd.v1i27/28.10447 |
identifier_str_mv |
oai:proa.ua.pt:article/10447 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/10447 https://doi.org/10.34624/rtd.v1i27/28.10447 https://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/10447/6821 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Departamento de Economia, Gestão, Engenharia Industrial e Turismo da Universidade de Aveiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Departamento de Economia, Gestão, Engenharia Industrial e Turismo da Universidade de Aveiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Journal of Tourism & Development; Vol 1 No 27/28 (2017); 2085-2094 Revista Turismo & Desenvolvimento; vol. 1 n.º 27/28 (2017); 2085-2094 2182-1453 1645-9261 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799130516578893824 |