The Brazilian 'jeitinho' in the context of teaching of Portuguese for foreigners. Beyond the common place

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Belletti, Thais de Freitas Mondini
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.21814/diacritica.5148
Resumo: The concept of ‘jeitinho’ is present in a series of discourses that express a set of values that Brazilians perceive as their own. Thus, a foreigner in the process of learning Portuguese FL/2L will eventually come into contact with this style of Brazilian social practice. The concept of ‘jeitinho’, however, shows different forms of representation in discourse. Our aim with this work is to approach such concept from a more accurate analysis that moves away from a simplistic discourse, which associates the jeitinho to the image of a Brazilian who seeks to take advantage of everything. In this process, we reviewed the literature that approaches this concept based on analyzes from the Social Sciences, with emphasis on the studies of Barbosa (2006) and Borges (2006). As a possible material to be inserted in a context of teaching Portuguese for foreigners, we chose the reading and analysis of the Brazilian literary chronicle “Dar um jeitinho”. The analysis of chronicles was carried out from the perspective of discursive semiotics, aiming to search for meanings that are related to the concept of jeitinho.
id RCAP_093b22355c3bcf019aee4376a46abb67
oai_identifier_str oai:journals.uminho.pt:article/5148
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling The Brazilian 'jeitinho' in the context of teaching of Portuguese for foreigners. Beyond the common placeO conceito de 'jeitinho brasileiro' no âmbito do ensino de português LE/L2. Para além dos lugares-comunsPortuguês LE/L2JeitinhoDiscursoCulturaSemióticaPortuguese LE/L2JeitinhoDiscourseCultureSemioticsThe concept of ‘jeitinho’ is present in a series of discourses that express a set of values that Brazilians perceive as their own. Thus, a foreigner in the process of learning Portuguese FL/2L will eventually come into contact with this style of Brazilian social practice. The concept of ‘jeitinho’, however, shows different forms of representation in discourse. Our aim with this work is to approach such concept from a more accurate analysis that moves away from a simplistic discourse, which associates the jeitinho to the image of a Brazilian who seeks to take advantage of everything. In this process, we reviewed the literature that approaches this concept based on analyzes from the Social Sciences, with emphasis on the studies of Barbosa (2006) and Borges (2006). As a possible material to be inserted in a context of teaching Portuguese for foreigners, we chose the reading and analysis of the Brazilian literary chronicle “Dar um jeitinho”. The analysis of chronicles was carried out from the perspective of discursive semiotics, aiming to search for meanings that are related to the concept of jeitinho.O conceito de jeitinho está presente em uma série de discursos que expressam um conjunto de valores que os brasileiros percebem como sendo seus, constituindo-se, assim, como um elemento importante na construção da identidade nacional. Desse modo, um estrangeiro no processo de aprendizado do português LE/L2 eventualmente entrará em contato com esse estilo de navegação social brasileira. O conceito de jeitinho, no entanto, apresenta diversas formas de representação no discurso. O nosso objetivo com esse trabalho é abordar tal conceito a partir de uma análise mais acurada que se afasta de um discurso simplista, o qual associa o jeitinho à imagem do brasileiro malandro que procura tirar vantagem em tudo. Nesse processo, fizemos uma revisão da literatura que aborda esse conceito a partir de análises advindas das Ciências Sociais, com destaque para os estudos de Barbosa (2006) e de Borges (2006). Como um possível material a ser inserido em um contexto de ensino do português para estrangeiros, escolhemos a leitura e análise da crônica literária “Dar um jeitinho”. A análise da crônica foi realizada sob a perspectiva da semiótica discursiva, tendo por objetivo a busca de sentidos que se relacionam a certas práticas sociais brasileiras, relacionadas ao conceito de jeitinho.CEHUM2019-07-03info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.21814/diacritica.5148https://doi.org/10.21814/diacritica.5148Diacrítica; Vol. 32 N.º 2 (2018): Confluências em português língua segunda / língua estrangeira / língua de herança; 437-465Diacrítica; Vol. 32 No. 2 (2018): Confluências em português língua segunda / língua estrangeira / língua de herança; 437-4652183-91740870-896710.21814/diacritica.32.2reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.uminho.pt/index.php/diacritica/article/view/5148https://revistas.uminho.pt/index.php/diacritica/article/view/5148/5694Direitos de Autor (c) 2023 Thais de Freitas Mondini Bellettiinfo:eu-repo/semantics/openAccessBelletti, Thais de Freitas Mondini2024-10-25T07:51:44Zoai:journals.uminho.pt:article/5148Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openairemluisa.alvim@gmail.comopendoar:71602024-10-25T07:51:44Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv The Brazilian 'jeitinho' in the context of teaching of Portuguese for foreigners. Beyond the common place
O conceito de 'jeitinho brasileiro' no âmbito do ensino de português LE/L2. Para além dos lugares-comuns
title The Brazilian 'jeitinho' in the context of teaching of Portuguese for foreigners. Beyond the common place
spellingShingle The Brazilian 'jeitinho' in the context of teaching of Portuguese for foreigners. Beyond the common place
Belletti, Thais de Freitas Mondini
Português LE/L2
Jeitinho
Discurso
Cultura
Semiótica
Portuguese LE/L2
Jeitinho
Discourse
Culture
Semiotics
title_short The Brazilian 'jeitinho' in the context of teaching of Portuguese for foreigners. Beyond the common place
title_full The Brazilian 'jeitinho' in the context of teaching of Portuguese for foreigners. Beyond the common place
title_fullStr The Brazilian 'jeitinho' in the context of teaching of Portuguese for foreigners. Beyond the common place
title_full_unstemmed The Brazilian 'jeitinho' in the context of teaching of Portuguese for foreigners. Beyond the common place
title_sort The Brazilian 'jeitinho' in the context of teaching of Portuguese for foreigners. Beyond the common place
author Belletti, Thais de Freitas Mondini
author_facet Belletti, Thais de Freitas Mondini
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Belletti, Thais de Freitas Mondini
dc.subject.por.fl_str_mv Português LE/L2
Jeitinho
Discurso
Cultura
Semiótica
Portuguese LE/L2
Jeitinho
Discourse
Culture
Semiotics
topic Português LE/L2
Jeitinho
Discurso
Cultura
Semiótica
Portuguese LE/L2
Jeitinho
Discourse
Culture
Semiotics
description The concept of ‘jeitinho’ is present in a series of discourses that express a set of values that Brazilians perceive as their own. Thus, a foreigner in the process of learning Portuguese FL/2L will eventually come into contact with this style of Brazilian social practice. The concept of ‘jeitinho’, however, shows different forms of representation in discourse. Our aim with this work is to approach such concept from a more accurate analysis that moves away from a simplistic discourse, which associates the jeitinho to the image of a Brazilian who seeks to take advantage of everything. In this process, we reviewed the literature that approaches this concept based on analyzes from the Social Sciences, with emphasis on the studies of Barbosa (2006) and Borges (2006). As a possible material to be inserted in a context of teaching Portuguese for foreigners, we chose the reading and analysis of the Brazilian literary chronicle “Dar um jeitinho”. The analysis of chronicles was carried out from the perspective of discursive semiotics, aiming to search for meanings that are related to the concept of jeitinho.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-07-03
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.21814/diacritica.5148
https://doi.org/10.21814/diacritica.5148
url https://doi.org/10.21814/diacritica.5148
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uminho.pt/index.php/diacritica/article/view/5148
https://revistas.uminho.pt/index.php/diacritica/article/view/5148/5694
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2023 Thais de Freitas Mondini Belletti
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2023 Thais de Freitas Mondini Belletti
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv CEHUM
publisher.none.fl_str_mv CEHUM
dc.source.none.fl_str_mv Diacrítica; Vol. 32 N.º 2 (2018): Confluências em português língua segunda / língua estrangeira / língua de herança; 437-465
Diacrítica; Vol. 32 No. 2 (2018): Confluências em português língua segunda / língua estrangeira / língua de herança; 437-465
2183-9174
0870-8967
10.21814/diacritica.32.2
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv mluisa.alvim@gmail.com
_version_ 1817548621352009728