Dar corpo à alma: representações na iconografia medieval
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34632/gaudiumsciendi.2014.2740 |
Resumo: | What analogies and symbols are used to graphically represent the immaterial soul? What devices are used to make it visible? According to the Jewish and the biblical texts traditions, the soul is a breath that gives life to the body. The Greeks associated the immateriality with the image of a winged Psyche. The first images of the soul in Christian iconography are based on these concepts. Aquinas confirms the possibility of representing it this way, saying that soul and body form a unitary substance. Thus, throughout the Middle Ages, the soul in the picture of a human body appears in distinct iconographic themes: leaving the body on the Virgin or of the saints; in judgments after death, the first and special one, being of the Archangel Michael weighing souls, or in the final one, from which the scenes of Paradise and Hell are designed. |
id |
RCAP_094e75f9b3d653e2b100eaaaddf90dc2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/2740 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Dar corpo à alma: representações na iconografia medievalWhat analogies and symbols are used to graphically represent the immaterial soul? What devices are used to make it visible? According to the Jewish and the biblical texts traditions, the soul is a breath that gives life to the body. The Greeks associated the immateriality with the image of a winged Psyche. The first images of the soul in Christian iconography are based on these concepts. Aquinas confirms the possibility of representing it this way, saying that soul and body form a unitary substance. Thus, throughout the Middle Ages, the soul in the picture of a human body appears in distinct iconographic themes: leaving the body on the Virgin or of the saints; in judgments after death, the first and special one, being of the Archangel Michael weighing souls, or in the final one, from which the scenes of Paradise and Hell are designed.Se a alma é imaterial, a que analogias e símbolos recorrem os artistas para a representar graficamente? A que artifícios recorrem para a tornar visível? Na tradição judaica e segundo o texto bíblico, a alma é descrita como o sopro que transmite a vida. Por sua vez, osGregos associam à imaterialidade a imagem da Psyche alada. É a partir destes dois conceitos que surgem as primeiras imagens da alma na iconografia cristã. Tomás de Aquino confirma a possibilidade de a representar de forma corpórea, ao afirmar que alma e corpo formam uma substância unitária. Assim, ao longo da Idade Média, a alma com figura humana surge em distintos temas iconográficos: a desprender-se do corpo da Virgem ou dos santos; nos juízos após a morte, seja o primeiro e particular, com São Miguel Arcanjo a pesar as almas, seja o final, a partir do qual se configuram as cenas do Paraíso e do Inferno.Universidade Católica Portuguesa2014-06-01T00:00:00Zjournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34632/gaudiumsciendi.2014.2740oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/2740Gaudium Sciendi; No 6 (2014): O conceito de alma: do antigo Egipto ao mundo de 'Matrix'; 201-228Gaudium Sciendi; n. 6 (2014): O conceito de alma: do antigo Egipto ao mundo de 'Matrix'; 201-2282182-760510.34632/gaudiumsciendi.2014.n6reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.ucp.pt/index.php/gaudiumsciendi/article/view/2740https://doi.org/10.34632/gaudiumsciendi.2014.2740https://revistas.ucp.pt/index.php/gaudiumsciendi/article/view/2740/2646Direitos de Autor (c) 2014 Maria Isabel Roquehttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRoque, Maria Isabel2022-09-20T11:32:30Zoai:ojs.revistas.ucp.pt:article/2740Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:49:29.182669Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Dar corpo à alma: representações na iconografia medieval |
title |
Dar corpo à alma: representações na iconografia medieval |
spellingShingle |
Dar corpo à alma: representações na iconografia medieval Roque, Maria Isabel |
title_short |
Dar corpo à alma: representações na iconografia medieval |
title_full |
Dar corpo à alma: representações na iconografia medieval |
title_fullStr |
Dar corpo à alma: representações na iconografia medieval |
title_full_unstemmed |
Dar corpo à alma: representações na iconografia medieval |
title_sort |
Dar corpo à alma: representações na iconografia medieval |
author |
Roque, Maria Isabel |
author_facet |
Roque, Maria Isabel |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Roque, Maria Isabel |
description |
What analogies and symbols are used to graphically represent the immaterial soul? What devices are used to make it visible? According to the Jewish and the biblical texts traditions, the soul is a breath that gives life to the body. The Greeks associated the immateriality with the image of a winged Psyche. The first images of the soul in Christian iconography are based on these concepts. Aquinas confirms the possibility of representing it this way, saying that soul and body form a unitary substance. Thus, throughout the Middle Ages, the soul in the picture of a human body appears in distinct iconographic themes: leaving the body on the Virgin or of the saints; in judgments after death, the first and special one, being of the Archangel Michael weighing souls, or in the final one, from which the scenes of Paradise and Hell are designed. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-06-01T00:00:00Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
journal article info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34632/gaudiumsciendi.2014.2740 oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/2740 |
url |
https://doi.org/10.34632/gaudiumsciendi.2014.2740 |
identifier_str_mv |
oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/2740 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ucp.pt/index.php/gaudiumsciendi/article/view/2740 https://doi.org/10.34632/gaudiumsciendi.2014.2740 https://revistas.ucp.pt/index.php/gaudiumsciendi/article/view/2740/2646 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2014 Maria Isabel Roque http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2014 Maria Isabel Roque http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Católica Portuguesa |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Católica Portuguesa |
dc.source.none.fl_str_mv |
Gaudium Sciendi; No 6 (2014): O conceito de alma: do antigo Egipto ao mundo de 'Matrix'; 201-228 Gaudium Sciendi; n. 6 (2014): O conceito de alma: do antigo Egipto ao mundo de 'Matrix'; 201-228 2182-7605 10.34632/gaudiumsciendi.2014.n6 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799130359445585920 |