A expansão do ensino médio e acesso ao ensino superior como política de equidade : uma abordagem centrada no Cursinho Popular e nos atores no Estado do Piauí-Brasil
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Data de Publicação: | 2013 |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/10451/9656 |
Resumo: | Tese de doutoramento, Educação (Administração e Política Educacional), Universidade de Lisboa, Instituto de Educação, 2013 |
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A expansão do ensino médio e acesso ao ensino superior como política de equidade : uma abordagem centrada no Cursinho Popular e nos atores no Estado do Piauí-BrasilTeses de doutoramento - 2013Tese de doutoramento, Educação (Administração e Política Educacional), Universidade de Lisboa, Instituto de Educação, 2013A investigação aborda a construção do processo de expansão do Ensino Médio e acesso ao Ensino Superior como política de equidade, analisada numa perspetiva interpretativa, centrada no instrumento do Cursinho Popular e nos atores da rede pública de educação do Estado do Piauí. O Cursinho Popular foi investigado como curso-instrumento de aprendizagem para alunos do 3º ano do Ensino Médio, equivalente ao 12º ano em Portugal, e alunos egressos da rede pública de educação, oferecido como proposta de redução da exclusão de alunos da escola pública, em situação de precariedade educativa, em relação aos alunos da escola particular, no acesso ao Ensino Superior. A investigação é relativa ao período de 1980 (início do processo de democratização política do país) a 2003, num primeiro ciclo, e, num segundo ciclo, de 2003 (quando se inicia o processo do Cursinho Popular regulado pela Secretaria da Educação do Estado do Piauí) a 2010. A metodologia assenta numa perspetiva qualitativa/interpretativa, com abordagem mista da técnica de entrevista e análise de conteúdo, tendo sido realizadas entrevistas a atores públicos educativos e da sociedade civil de nível superior, intermédio e de base na escola pública, bem como na análise de fontes oficiais documentais. Os resultados apresentam os atores, as dinâmicas, construções e percursos do Cursinho Popular desde os processos iniciais, nos centros académicos universitários, passando pelas iniciativas particulares de redes de cursinhos alternativos, pelos movimentos sociais contra a discriminação racial e exclusão, chegando à escola pública. Adotado pela rede pública estadual de educação do Piauí, assume uma condição de instrumento de promoção da equidade, num contexto de precariedade da educação pública no Estado e desfasamento nos processos de ensino aprendizagem. O Cursinho Popular, no seu processo de construção, e nos seus resultados apresenta lacunas (por não ser uma política educativa a tempo inteiro) e carências nos processos de aprendizagem e gestão do processo (sendo aceite como uma política pública educativa emergencial). Numa perspetiva geral dos resultados, associado à expansão da política de Educação Básica do Ensino Médio, o Cursinho Popular torna-se um instrumento de equiparação. Promovendo a acessibilidade ao Ensino Superior a alunos da escola pública, constrói a autoconfiança, a autoestima, do aluno da escola pública e reduz o desnível de exclusão em relação ao aluno da escola particular.This investigation approaches the construction of the process of expansion of Secondary School and the access to Higher Education as a policy of equity, analyzed in an interpretive perspective focused on the Cursinho Popular as an instrument, and on the actors of the Public Education System in the State of Piauí. The Cursinho Popular was investigated as a learning course instrument for the students in the third year of Secondary Education (12th grade in Portugal) and incoming students from the Public School System, offered as a proposal for reducing the exclusion rate of students of the Public System, in precarious situation in relation to private school students, for the access to Higher Education. This research begins in 1980, the starting of the democratization political process in the country, until 2003, in a first cycle, and from 2003 to 2010, in a second cycle, the beginning of the Cursinho Popular process, regulated by the Secretary of Education in the State of Piauí. The methodology follows a qualitative/interpretive approach using interviews carried out with public and educational actors at the high, intermediate and low levels of civil and public society, as well as official and documental sources that were content analyzed. The results present the actors, the dynamics, the construction and paths of the Cursinho Popular since the early initiatives in the university academic centers, and also the private activities of alternative webs of “cursinhos”, run by social movements against racial discrimination and exclusion, until they reached the public schools. Adopted by the State of Piauí public school system, the Cursinho Popular assumes the role of an instrument for promoting equity in a context of precarious public education and unstable teaching-learning process. It has flaws in the process of development and results (as it is not a full time policy) and deficiencies in its management (accepted as an emergent educational policy). In general, the results indicate that the Cursinho Popular , associated to other policies for the expansion of Secondary Education (Ensino Médio), became an equality instrument. Promoting the access to Higher Education by public school students, it may increase their self-esteem and confidence, and thus, decreasing the exclusion gap in relation to the private school students.This investigation approaches the construction of the process of expansion of Secondary School and the access to Higher Education as a policy of equity, analyzed in an interpretive perspective focused on the Cursinho Popular as an instrument, and on the actors of the Public Education System in the State of Piauí. The Cursinho Popular was investigated as a learning course instrument for the students in the third year of Secondary Education (12th grade in Portugal) and incoming students from the Public School System, offered as a proposal for reducing the exclusion rate of students of the Public System, in precarious situation in relation to private school students, for the access to Higher Education. This research begins in 1980, the starting of the democratization political process in the country, until 2003, in a first cycle, and from 2003 to 2010, in a second cycle, the beginning of the Cursinho Popular process, regulated by the Secretary of Education in the State of Piauí. The methodology follows a qualitative/interpretive approach using interviews carried out with public and educational actors at the high, intermediate and low levels of civil and public society, as well as official and documental sources that were content analyzed. The results present the actors, the dynamics, the construction and paths of the Cursinho Popular since the early initiatives in the university academic centers, and also the private activities of alternative webs of “cursinhos”, run by social movements against racial discrimination and exclusion, until they reached the public schools. Adopted by the State of Piauí public school system, the Cursinho Popular assumes the role of an instrument for promoting equity in a context of precarious public education and unstable teaching-learning process. It has flaws in the process of development and results (as it is not a full time policy) and deficiencies in its management (accepted as an emergent educational policy). In general, the results indicate that the Cursinho Popular , associated to other policies for the expansion of Secondary Education (Ensino Médio), became an equality instrument. Promoting the access to Higher Education by public school students, it may increase their self-esteem and confidence, and thus, decreasing the exclusion gap in relation to the private school students.Sousa, FlorbelaRepositório da Universidade de LisboaBrito, Mariano Alves de, 1965-2013-12-10T15:23:52Z20132013-01-01T00:00:00Zdoctoral thesisinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10451/9656TID:101268955porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2024-11-20T17:13:09Zoai:repositorio.ul.pt:10451/9656Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openairemluisa.alvim@gmail.comopendoar:71602024-11-20T17:13:09Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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