A justificação do tiranicídio na Écloga Gérion de Lucas Pereira
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2008 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/agora.v0i10.10359 |
Resumo: | Lucas Pereira has written a dramatic eclogue to be performed in the ceremony of the closing of the school year in the College of Coimbra in 1612.The chosen topic was Hercules’s tenth labour against Gerion, the three-faced monster which was traditionally situated in the southwest of the Iberian Peninsula. In this adaptation of the myth, the author has centred Hercules’s tyrannicide, who defeats his opponent in a single combat which took place on a hill near Coimbra, in Lusitania.We seek to show that one of the play’s intentions lies in the presentation of a theory of legitimazation of the tyrannicide perpetrated against the oppressive tyrant whose threefold appearance could stand for the enemies of Portugal at the beginning of the 17th century: lions (Castile), leopards (England) and Pygmies (internal allies of the Iberian Union). |
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A justificação do tiranicídio na Écloga Gérion de Lucas PereiraLucas Pereira has written a dramatic eclogue to be performed in the ceremony of the closing of the school year in the College of Coimbra in 1612.The chosen topic was Hercules’s tenth labour against Gerion, the three-faced monster which was traditionally situated in the southwest of the Iberian Peninsula. In this adaptation of the myth, the author has centred Hercules’s tyrannicide, who defeats his opponent in a single combat which took place on a hill near Coimbra, in Lusitania.We seek to show that one of the play’s intentions lies in the presentation of a theory of legitimazation of the tyrannicide perpetrated against the oppressive tyrant whose threefold appearance could stand for the enemies of Portugal at the beginning of the 17th century: lions (Castile), leopards (England) and Pygmies (internal allies of the Iberian Union).Lucas Pereira escribió una égloga dramática para que fuera representada en las ceremonias de clausura del año escolar en el Colegio de Coimbra, en el año 1612. La materia escogida fue el décimo trabajo de Hércules, contra el triforme Gerión, el monstruo que situaba la tradición en el suroeste de la Península Ibérica. En esta adaptación del mito, el autor opta por central en Lusitania la acción tiranicida de Hércules, que bate a su adversario en combate singular en una colina cerca de Coimbra. Intentamos demostrar que una de las intenciones de la pieza reside en la presentación de una teoría legitimadora del tiranicidio, practicado contra el tirano usurpador, cuya apariencia tríplice podría representar los enemigos de Portugal a comienzos del siglo XVII: leones (Castilla), leopardos (Inglaterra) y pigmeos (aliados internos de la Unión Ibérica).Lucas Pereira a écrit une églogue dramatique pour être mise en scène lors des cérémonies de fin d’année scolaire au Collège de Coimbra, en 1612. Le sujet choisi a été le dixième travail d’Hercules contre le triforme Gérion, le monstre que la tradition plaçait dans le sud-ouest de la Péninsule Ibérique. Dans cette adaptation du mythe, l’auteur décide de situer l’action tyrannicide d’Hercules en Lusitanie, et lui fait vaincre l’adversaire lors d’un combat singulier sur une colline près de Coimbra. Nous voulons démontrer qu’un des propos de la pièce se trouve dans la présentation d’une théorie de légitimation du tyrannicide, pratiqué contre le tyran usurpateur, dont la triple apparence pouvait représenter les ennemis du Portugal, au début du XVIIe siècle: les lions (Castille), les léopards (Angleterre) et les Pygmées (alliés internes de l’Union Ibérique). Lucas Pereira escreveu uma écloga dramática para ser representada nas cerimónias de encerramento do ano escolar no Colégio de Coimbra, no ano de 1612. A matéria escolhida foi o décimo trabalho de Hércules contra o triforme Gérion, o monstro que a tradição situava no sudoeste da Península Ibérica. Nesta adaptação do mito, o autor opta por centrar na Lusitânia a acção tiranicida de Hércules que bate o adversário em combate singular numa colina perto de Coimbra. Pretendemos demons-trar que uma das intencionalidades da peça reside na apresentação de uma teoria de legitimação do tiranicídio, praticado contra o tirano usurpador, cuja aparência tripla podia representar os inimigos de Portugal, no início de séc. XVII: leões (Castela), leopardos (Inglaterra) e Pigmeus (aliados internos da União Ibérica).Universidade de Aveiro2008-01-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/agora.v0i10.10359https://doi.org/10.34624/agora.v0i10.10359Ágora. Estudos Clássicos em Debate; No 10 (2008); 97-128Ágora. Estudos Clássicos em Debate; Núm. 10 (2008); 97-128Ágora. Estudos Clássicos em Debate; No 10 (2008); 97-128Ágora. Estudos Clássicos em Debate; n.º 10 (2008); 97-1282183-43340874-5498reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/agora/article/view/10359https://proa.ua.pt/index.php/agora/article/view/10359/6761Fernandes, José Sílvio Moreirainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-02-15T19:25:29Zoai:proa.ua.pt:article/10359Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:03:21.674846Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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