Diaspora in Women and Film

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ledo Andión, Margarita
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34640/universidademadeira2018ledoandion
Resumo: ‘Forget who you are in order to be yourself/another’, says the voice and body in exile of the actor of Galician origin, Maria Casares, in Alain Resnais's 1945 film, Gernika. So as not to forget the barbarity, the bombing of the civil population, the losses. To feel your body in someplace, beyond the loss, in the place where your feet are. Using this paradoxical idea and accompanied by cinema – which puts a face to that tragic characteristic of the century: the never-ending movement of masses of people driven by hunger, wars, persecution, catastrophes, etc. – we are going to search for a cinema in which territory is, uniquely, the desire to return. We are moving towards a definition of migrant cinema, of cinema of, and from, the diaspora, and following in the footsteps ofwhat is feminine; we are moving towards the attitude of the filmmaker as a requisite of filmmaking to, ultimately, epitomise said migrant cinema via a brief journey through Cinema in Galician Language.
id RCAP_0ab094326531b611caa46115b7d3d18a
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/29457
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Diaspora in Women and FilmDiáspora en feminino e cinemaLa diaspora dans les femmes et le cinémaA diáspora na mulher e no cinemadiásporaemigraçãoexíliocinema em língua galeganovo cinema galegodiasporaemigrationexilecinema in Galician languagenew Galician cinemadiasporaémigrationexilcinéma en langue galiciennecinéma novo galegodiásporaemigraciónexiliocinema en lingua galeganovo cinema galego‘Forget who you are in order to be yourself/another’, says the voice and body in exile of the actor of Galician origin, Maria Casares, in Alain Resnais's 1945 film, Gernika. So as not to forget the barbarity, the bombing of the civil population, the losses. To feel your body in someplace, beyond the loss, in the place where your feet are. Using this paradoxical idea and accompanied by cinema – which puts a face to that tragic characteristic of the century: the never-ending movement of masses of people driven by hunger, wars, persecution, catastrophes, etc. – we are going to search for a cinema in which territory is, uniquely, the desire to return. We are moving towards a definition of migrant cinema, of cinema of, and from, the diaspora, and following in the footsteps ofwhat is feminine; we are moving towards the attitude of the filmmaker as a requisite of filmmaking to, ultimately, epitomise said migrant cinema via a brief journey through Cinema in Galician Language.“Esquecerte de quen es para ser ti mesma-outra”, dinos a voz e o corpo en exilio da actriz de orixe galega María Casares no filme de Alain Resnais Gernika, 1945. Para non esquecer a barbarie, o bombardeo sobre poboación civil, a perda. Para sentir o corpo algures, alén da perda, no lugar onde están os teus pés. Con esta idea paradoxal canda o cinema que lle pon rostro a ese sinal tráxico do século: o movemento incesante de masas humanas por fame, guerras, persecución, catástrofes... imos procurar un cinema no que o territorio é, singularmente, o desexo do retorno; imos cara as definicións de cine migrante, de cinema de e dende a diáspora e so as pegadas do feminino; imos cara a actitude do e da cineasta como constitutiva das obras para, na fin, exemplificalo a traveso dunha pequena viaxe no Cinema en Lingua Galega."Esquecerte de quen es para ser ti mesma-outra", dit la voix et le corps en exil de l'actrice d'origine galicienne María Casares dans le film Gernika d'Alain Resnais, 1945. Pour ne pas oublier la barbarie, les bombardements de la population civile, les pertes. Sentir le corps de quelqu'un, au-delà de la perte, à l'endroit où se trouvent vos pieds. Avec cette idée paradoxale, nous créons un cinéma qui met un visage sur ce sinal tragique du siècle : le mouvement incessant des masses humaines dû à la célébrité, aux guerres, aux persécutions, aux catastrophes... nous cherchons un cinéma dont le territoire est, singulièrement, le désir de retour ; nous examinons les définitions du cinéma migrant, du cinéma de et de la diaspora et du féminin ; nous examinons l'attitude du cinéaste comme constitutive des œuvres pour, finalement, l'exemplifier à travers un petit voyage dans Cinéma en langue galicienne."Esquecerte de quen es para ser ti mesma-outra", diz a voz e o corpo no exílio da actriz nascida na Galiza Maria Casares no filme de Alain Resnais Gernika, 1945. Para não esquecer a barbárie, o bombardeamento da população civil, a perda. Sentir o corpo de alguém, para além da perda, no local onde os seus pés estão. Com esta ideia paradoxal criamos um cinema que dá um rosto a este sinal trágico do século: o incessante movimento de massas humanas devido à fama, guerras, perseguições, catástrofes... procuramos um cinema em que o território seja, singularmente, o desejo de regressar; olhamos para as definições de cinema migrante, de cinema da e da diáspora e do feminino; olhamos para a atitude do cineasta como constitutiva das obras para, no final, exemplificá-la através de uma pequena viagem no Cinema na Língua Galega.Universidade da Madeira2018-11-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34640/universidademadeira2018ledoandionhttps://doi.org/10.34640/universidademadeira2018ledoandionCinema & Território; No. 3 (2018): CINEMA e IDENTIDADE; 92-101Cinema & Território; Núm. 3 (2018): CINEMA e IDENTIDADE; 92-101Cinema & Território; No 3 (2018): CINEMA e IDENTIDADE; 92-101Cinema & Território; N.º 3 (2018): CINEMA e IDENTIDADE; 92-1012183-7902reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPspahttps://ct-journal.uma.pt/article/view/29457https://ct-journal.uma.pt/article/view/29457/20975Direitos de Autor (c) 2018 Margarita Ledo Andióninfo:eu-repo/semantics/openAccessLedo Andión, Margarita2023-02-14T12:02:11Zoai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/29457Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:46:33.041405Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Diaspora in Women and Film
Diáspora en feminino e cinema
La diaspora dans les femmes et le cinéma
A diáspora na mulher e no cinema
title Diaspora in Women and Film
spellingShingle Diaspora in Women and Film
Ledo Andión, Margarita
diáspora
emigração
exílio
cinema em língua galega
novo cinema galego
diaspora
emigration
exile
cinema in Galician language
new Galician cinema
diaspora
émigration
exil
cinéma en langue galicienne
cinéma novo galego
diáspora
emigración
exilio
cinema en lingua galega
novo cinema galego
title_short Diaspora in Women and Film
title_full Diaspora in Women and Film
title_fullStr Diaspora in Women and Film
title_full_unstemmed Diaspora in Women and Film
title_sort Diaspora in Women and Film
author Ledo Andión, Margarita
author_facet Ledo Andión, Margarita
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ledo Andión, Margarita
dc.subject.por.fl_str_mv diáspora
emigração
exílio
cinema em língua galega
novo cinema galego
diaspora
emigration
exile
cinema in Galician language
new Galician cinema
diaspora
émigration
exil
cinéma en langue galicienne
cinéma novo galego
diáspora
emigración
exilio
cinema en lingua galega
novo cinema galego
topic diáspora
emigração
exílio
cinema em língua galega
novo cinema galego
diaspora
emigration
exile
cinema in Galician language
new Galician cinema
diaspora
émigration
exil
cinéma en langue galicienne
cinéma novo galego
diáspora
emigración
exilio
cinema en lingua galega
novo cinema galego
description ‘Forget who you are in order to be yourself/another’, says the voice and body in exile of the actor of Galician origin, Maria Casares, in Alain Resnais's 1945 film, Gernika. So as not to forget the barbarity, the bombing of the civil population, the losses. To feel your body in someplace, beyond the loss, in the place where your feet are. Using this paradoxical idea and accompanied by cinema – which puts a face to that tragic characteristic of the century: the never-ending movement of masses of people driven by hunger, wars, persecution, catastrophes, etc. – we are going to search for a cinema in which territory is, uniquely, the desire to return. We are moving towards a definition of migrant cinema, of cinema of, and from, the diaspora, and following in the footsteps ofwhat is feminine; we are moving towards the attitude of the filmmaker as a requisite of filmmaking to, ultimately, epitomise said migrant cinema via a brief journey through Cinema in Galician Language.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-11-30
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34640/universidademadeira2018ledoandion
https://doi.org/10.34640/universidademadeira2018ledoandion
url https://doi.org/10.34640/universidademadeira2018ledoandion
dc.language.iso.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://ct-journal.uma.pt/article/view/29457
https://ct-journal.uma.pt/article/view/29457/20975
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2018 Margarita Ledo Andión
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2018 Margarita Ledo Andión
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade da Madeira
publisher.none.fl_str_mv Universidade da Madeira
dc.source.none.fl_str_mv Cinema & Território; No. 3 (2018): CINEMA e IDENTIDADE; 92-101
Cinema & Território; Núm. 3 (2018): CINEMA e IDENTIDADE; 92-101
Cinema & Território; No 3 (2018): CINEMA e IDENTIDADE; 92-101
Cinema & Território; N.º 3 (2018): CINEMA e IDENTIDADE; 92-101
2183-7902
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799130937255002112