Rua do Prior, 41: Lotta Continua, the Carnation Revolution and the uses of the past in documentary cinema
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.48487/pdh.2022.n14.28222 |
Resumo: | Based on the film Rua do Prior 41, by Lorenzo d’Amico de Carvalho, the two authors discuss the possibilities of representing the Carnation Revolution of April 1974 and the uses of memory. Crossing their gazes on historiographical interests, the use of image, creation and dissemination through theatre and cinema, Strippoli and d’Amico de Carvalho talk about the relationship between archival sources, literature, and mise en scène, for addressing the history of the largest Italian extra-parliamentary left-wing group of the seventies, Lotta Continua, and its connection to the April Revolution and the “Sixty-eight”. The text introduces the film and offers an interpretation about the relationship between the history of the revolution, the memory of the protagonists and the visuality of the past. |
id |
RCAP_0b41e26cf6d5d374cac4b4ce9dc41dc8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/28222 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Rua do Prior, 41: Lotta Continua, the Carnation Revolution and the uses of the past in documentary cinemaRua do Prior, 41: Lotta Continua, a Revolução dos Cravos e o uso do passado no cinema documentárioCinemaLotta ContinuaMemóriaRevolução dos CravosUsos do passadoCinemaLotta ContinuaMemoryCarnation RevolutionUses of the pastBased on the film Rua do Prior 41, by Lorenzo d’Amico de Carvalho, the two authors discuss the possibilities of representing the Carnation Revolution of April 1974 and the uses of memory. Crossing their gazes on historiographical interests, the use of image, creation and dissemination through theatre and cinema, Strippoli and d’Amico de Carvalho talk about the relationship between archival sources, literature, and mise en scène, for addressing the history of the largest Italian extra-parliamentary left-wing group of the seventies, Lotta Continua, and its connection to the April Revolution and the “Sixty-eight”. The text introduces the film and offers an interpretation about the relationship between the history of the revolution, the memory of the protagonists and the visuality of the past.A partir do filme Rua do Prior 41, de Lorenzo d’Amico de Carvalho, os autores dialogam sobre as possibilidades de representação da Revolução dos Cravos de abril 1974 e sobre o uso da memória. Cruzando os olhares sobre o interesse historiográfico, o uso da imagem, a criação e a divulgação por meio do teatro e do cinema, Strippoli e d’Amico falam sobre a relação entre os documentos de arquivo, a literatura e a mise en scène para uma aproximação à história do maior grupo de esquerda extraparlamentar italiana dos anos setenta, Lotta Continua, e da sua ligação à Revolução de Abril e ao “Sessenta-Oito”. Este texto apresenta o filme e oferece uma interpretação da relação entre história da revolução, memória dos protagonistas e visualidade do passado.Faculdade de Ciências Sociais e Humanas da Universidade NOVA de Lisboa2023-04-19info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.48487/pdh.2022.n14.28222https://doi.org/10.48487/pdh.2022.n14.28222Práticas da História. Journal on Theory, Historiography and Uses of the Past; No. 14 (2022); 201-208Práticas da História. Journal on Theory, Historiography and Uses of the Past; N.º 14 (2022); 201-2082183-590Xreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://praticasdahistoria.pt/article/view/28222https://praticasdahistoria.pt/article/view/28222/20242Copyright (c) 2022 Práticas da História. Journal on Theory, Historiography and Uses of the Pastinfo:eu-repo/semantics/openAccessd'Amico de Carvalho, LorenzoStrippoli, Giulia2023-04-22T05:20:25Zoai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/28222Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T17:49:26.917123Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Rua do Prior, 41: Lotta Continua, the Carnation Revolution and the uses of the past in documentary cinema Rua do Prior, 41: Lotta Continua, a Revolução dos Cravos e o uso do passado no cinema documentário |
title |
Rua do Prior, 41: Lotta Continua, the Carnation Revolution and the uses of the past in documentary cinema |
spellingShingle |
Rua do Prior, 41: Lotta Continua, the Carnation Revolution and the uses of the past in documentary cinema d'Amico de Carvalho, Lorenzo Cinema Lotta Continua Memória Revolução dos Cravos Usos do passado Cinema Lotta Continua Memory Carnation Revolution Uses of the past |
title_short |
Rua do Prior, 41: Lotta Continua, the Carnation Revolution and the uses of the past in documentary cinema |
title_full |
Rua do Prior, 41: Lotta Continua, the Carnation Revolution and the uses of the past in documentary cinema |
title_fullStr |
Rua do Prior, 41: Lotta Continua, the Carnation Revolution and the uses of the past in documentary cinema |
title_full_unstemmed |
Rua do Prior, 41: Lotta Continua, the Carnation Revolution and the uses of the past in documentary cinema |
title_sort |
Rua do Prior, 41: Lotta Continua, the Carnation Revolution and the uses of the past in documentary cinema |
author |
d'Amico de Carvalho, Lorenzo |
author_facet |
d'Amico de Carvalho, Lorenzo Strippoli, Giulia |
author_role |
author |
author2 |
Strippoli, Giulia |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
d'Amico de Carvalho, Lorenzo Strippoli, Giulia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Cinema Lotta Continua Memória Revolução dos Cravos Usos do passado Cinema Lotta Continua Memory Carnation Revolution Uses of the past |
topic |
Cinema Lotta Continua Memória Revolução dos Cravos Usos do passado Cinema Lotta Continua Memory Carnation Revolution Uses of the past |
description |
Based on the film Rua do Prior 41, by Lorenzo d’Amico de Carvalho, the two authors discuss the possibilities of representing the Carnation Revolution of April 1974 and the uses of memory. Crossing their gazes on historiographical interests, the use of image, creation and dissemination through theatre and cinema, Strippoli and d’Amico de Carvalho talk about the relationship between archival sources, literature, and mise en scène, for addressing the history of the largest Italian extra-parliamentary left-wing group of the seventies, Lotta Continua, and its connection to the April Revolution and the “Sixty-eight”. The text introduces the film and offers an interpretation about the relationship between the history of the revolution, the memory of the protagonists and the visuality of the past. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-04-19 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.48487/pdh.2022.n14.28222 https://doi.org/10.48487/pdh.2022.n14.28222 |
url |
https://doi.org/10.48487/pdh.2022.n14.28222 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://praticasdahistoria.pt/article/view/28222 https://praticasdahistoria.pt/article/view/28222/20242 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Práticas da História. Journal on Theory, Historiography and Uses of the Past info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Práticas da História. Journal on Theory, Historiography and Uses of the Past |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências Sociais e Humanas da Universidade NOVA de Lisboa |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências Sociais e Humanas da Universidade NOVA de Lisboa |
dc.source.none.fl_str_mv |
Práticas da História. Journal on Theory, Historiography and Uses of the Past; No. 14 (2022); 201-208 Práticas da História. Journal on Theory, Historiography and Uses of the Past; N.º 14 (2022); 201-208 2183-590X reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799131575224369152 |