Digitalization : the transformation of the frontline employees’ roles in luxury brands

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Saldanha, Catarina Oliveira Santos Branco
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: eng
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10400.14/34778
Resumo: The luxury employees’ roles face a gap. Previous literature examines the importance of employees’ roles in the luxury field. However, when it comes to the influence of digital roles, it was formerly studied, but not in the luxury setting. This thesis examines how digitalization influence the employees’ roles to create a luxury experience. To answer my research question, I conducted a comparative case study on four companies: Versace, Gucci, Loja das Meias and Josefinas. My findings show that employees’ roles are not only “enablers”, “innovators”, “differentiators” and “coordinators”, but also “educators”, “personal shopper” and “clienteling”. Moreover, my results show that the digital augmentation role influences “enabler”, “coordinator”, and “innovator” roles and the digital network facilitator role affects the other employees’ roles.
id RCAP_0b740fb478062a63038ecf3269afff2c
oai_identifier_str oai:repositorio.ucp.pt:10400.14/34778
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Digitalization : the transformation of the frontline employees’ roles in luxury brandsDigitalizationLuxuryFrontline employee rolesSales assistantsLuxury experienceEmployee-customer relationshipFashionClientelingDigitalizaçãoLuxoAssistentes de vendaExperiência do luxoRelação empregado-clienteModaDomínio/Área Científica::Ciências Sociais::Economia e GestãoThe luxury employees’ roles face a gap. Previous literature examines the importance of employees’ roles in the luxury field. However, when it comes to the influence of digital roles, it was formerly studied, but not in the luxury setting. This thesis examines how digitalization influence the employees’ roles to create a luxury experience. To answer my research question, I conducted a comparative case study on four companies: Versace, Gucci, Loja das Meias and Josefinas. My findings show that employees’ roles are not only “enablers”, “innovators”, “differentiators” and “coordinators”, but also “educators”, “personal shopper” and “clienteling”. Moreover, my results show that the digital augmentation role influences “enabler”, “coordinator”, and “innovator” roles and the digital network facilitator role affects the other employees’ roles.Os papéis dos empregados de luxo enfrentam uma lacuna. A literatura anterior examina a importância dos papéis dos empregados no campo do luxo. No entanto, quando se trata da influência dos papéis do digital, anteriormente foi estudada, mas não no âmbito do luxo. Esta tese examina como a digitalização influencia os papéis dos empregados de modo a criar uma experiência de luxo. Para responder à minha questão de pesquisa, conduzi um estudo de caso comparativo sobre empresas com diferentes modelos de negócio: Versace, Gucci, Loja das Meias e Josefinas. As minhas conclusões propõem que os papéis dos empregados não são apenas "facilitadores", "inovadores", "diferenciadores" e "coordenadores", mas também "educadores", "personal shopper" e "clienteling". Os meus resultados mostram que a função do digital de assistir os empregados influencia as funções de "facilitador", "coordenador" e "inovador". A função do digital de facilitador de interações afeta as funções dos empregados de loja.Leglise, LaureVeritati - Repositório Institucional da Universidade Católica PortuguesaSaldanha, Catarina Oliveira Santos Branco2021-09-13T13:39:30Z2021-01-2720212021-01-27T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10400.14/34778TID:202656535enginfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-07-12T17:40:17Zoai:repositorio.ucp.pt:10400.14/34778Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T18:28:12.023578Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Digitalization : the transformation of the frontline employees’ roles in luxury brands
title Digitalization : the transformation of the frontline employees’ roles in luxury brands
spellingShingle Digitalization : the transformation of the frontline employees’ roles in luxury brands
Saldanha, Catarina Oliveira Santos Branco
Digitalization
Luxury
Frontline employee roles
Sales assistants
Luxury experience
Employee-customer relationship
Fashion
Clienteling
Digitalização
Luxo
Assistentes de venda
Experiência do luxo
Relação empregado-cliente
Moda
Domínio/Área Científica::Ciências Sociais::Economia e Gestão
title_short Digitalization : the transformation of the frontline employees’ roles in luxury brands
title_full Digitalization : the transformation of the frontline employees’ roles in luxury brands
title_fullStr Digitalization : the transformation of the frontline employees’ roles in luxury brands
title_full_unstemmed Digitalization : the transformation of the frontline employees’ roles in luxury brands
title_sort Digitalization : the transformation of the frontline employees’ roles in luxury brands
author Saldanha, Catarina Oliveira Santos Branco
author_facet Saldanha, Catarina Oliveira Santos Branco
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Leglise, Laure
Veritati - Repositório Institucional da Universidade Católica Portuguesa
dc.contributor.author.fl_str_mv Saldanha, Catarina Oliveira Santos Branco
dc.subject.por.fl_str_mv Digitalization
Luxury
Frontline employee roles
Sales assistants
Luxury experience
Employee-customer relationship
Fashion
Clienteling
Digitalização
Luxo
Assistentes de venda
Experiência do luxo
Relação empregado-cliente
Moda
Domínio/Área Científica::Ciências Sociais::Economia e Gestão
topic Digitalization
Luxury
Frontline employee roles
Sales assistants
Luxury experience
Employee-customer relationship
Fashion
Clienteling
Digitalização
Luxo
Assistentes de venda
Experiência do luxo
Relação empregado-cliente
Moda
Domínio/Área Científica::Ciências Sociais::Economia e Gestão
description The luxury employees’ roles face a gap. Previous literature examines the importance of employees’ roles in the luxury field. However, when it comes to the influence of digital roles, it was formerly studied, but not in the luxury setting. This thesis examines how digitalization influence the employees’ roles to create a luxury experience. To answer my research question, I conducted a comparative case study on four companies: Versace, Gucci, Loja das Meias and Josefinas. My findings show that employees’ roles are not only “enablers”, “innovators”, “differentiators” and “coordinators”, but also “educators”, “personal shopper” and “clienteling”. Moreover, my results show that the digital augmentation role influences “enabler”, “coordinator”, and “innovator” roles and the digital network facilitator role affects the other employees’ roles.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-09-13T13:39:30Z
2021-01-27
2021
2021-01-27T00:00:00Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10400.14/34778
TID:202656535
url http://hdl.handle.net/10400.14/34778
identifier_str_mv TID:202656535
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799132000450248704