Digitalization : the transformation of the frontline employees’ roles in luxury brands
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/10400.14/34778 |
Resumo: | The luxury employees’ roles face a gap. Previous literature examines the importance of employees’ roles in the luxury field. However, when it comes to the influence of digital roles, it was formerly studied, but not in the luxury setting. This thesis examines how digitalization influence the employees’ roles to create a luxury experience. To answer my research question, I conducted a comparative case study on four companies: Versace, Gucci, Loja das Meias and Josefinas. My findings show that employees’ roles are not only “enablers”, “innovators”, “differentiators” and “coordinators”, but also “educators”, “personal shopper” and “clienteling”. Moreover, my results show that the digital augmentation role influences “enabler”, “coordinator”, and “innovator” roles and the digital network facilitator role affects the other employees’ roles. |
id |
RCAP_0b740fb478062a63038ecf3269afff2c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ucp.pt:10400.14/34778 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Digitalization : the transformation of the frontline employees’ roles in luxury brandsDigitalizationLuxuryFrontline employee rolesSales assistantsLuxury experienceEmployee-customer relationshipFashionClientelingDigitalizaçãoLuxoAssistentes de vendaExperiência do luxoRelação empregado-clienteModaDomínio/Área Científica::Ciências Sociais::Economia e GestãoThe luxury employees’ roles face a gap. Previous literature examines the importance of employees’ roles in the luxury field. However, when it comes to the influence of digital roles, it was formerly studied, but not in the luxury setting. This thesis examines how digitalization influence the employees’ roles to create a luxury experience. To answer my research question, I conducted a comparative case study on four companies: Versace, Gucci, Loja das Meias and Josefinas. My findings show that employees’ roles are not only “enablers”, “innovators”, “differentiators” and “coordinators”, but also “educators”, “personal shopper” and “clienteling”. Moreover, my results show that the digital augmentation role influences “enabler”, “coordinator”, and “innovator” roles and the digital network facilitator role affects the other employees’ roles.Os papéis dos empregados de luxo enfrentam uma lacuna. A literatura anterior examina a importância dos papéis dos empregados no campo do luxo. No entanto, quando se trata da influência dos papéis do digital, anteriormente foi estudada, mas não no âmbito do luxo. Esta tese examina como a digitalização influencia os papéis dos empregados de modo a criar uma experiência de luxo. Para responder à minha questão de pesquisa, conduzi um estudo de caso comparativo sobre empresas com diferentes modelos de negócio: Versace, Gucci, Loja das Meias e Josefinas. As minhas conclusões propõem que os papéis dos empregados não são apenas "facilitadores", "inovadores", "diferenciadores" e "coordenadores", mas também "educadores", "personal shopper" e "clienteling". Os meus resultados mostram que a função do digital de assistir os empregados influencia as funções de "facilitador", "coordenador" e "inovador". A função do digital de facilitador de interações afeta as funções dos empregados de loja.Leglise, LaureVeritati - Repositório Institucional da Universidade Católica PortuguesaSaldanha, Catarina Oliveira Santos Branco2021-09-13T13:39:30Z2021-01-2720212021-01-27T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10400.14/34778TID:202656535enginfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-07-12T17:40:17Zoai:repositorio.ucp.pt:10400.14/34778Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T18:28:12.023578Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Digitalization : the transformation of the frontline employees’ roles in luxury brands |
title |
Digitalization : the transformation of the frontline employees’ roles in luxury brands |
spellingShingle |
Digitalization : the transformation of the frontline employees’ roles in luxury brands Saldanha, Catarina Oliveira Santos Branco Digitalization Luxury Frontline employee roles Sales assistants Luxury experience Employee-customer relationship Fashion Clienteling Digitalização Luxo Assistentes de venda Experiência do luxo Relação empregado-cliente Moda Domínio/Área Científica::Ciências Sociais::Economia e Gestão |
title_short |
Digitalization : the transformation of the frontline employees’ roles in luxury brands |
title_full |
Digitalization : the transformation of the frontline employees’ roles in luxury brands |
title_fullStr |
Digitalization : the transformation of the frontline employees’ roles in luxury brands |
title_full_unstemmed |
Digitalization : the transformation of the frontline employees’ roles in luxury brands |
title_sort |
Digitalization : the transformation of the frontline employees’ roles in luxury brands |
author |
Saldanha, Catarina Oliveira Santos Branco |
author_facet |
Saldanha, Catarina Oliveira Santos Branco |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Leglise, Laure Veritati - Repositório Institucional da Universidade Católica Portuguesa |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Saldanha, Catarina Oliveira Santos Branco |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Digitalization Luxury Frontline employee roles Sales assistants Luxury experience Employee-customer relationship Fashion Clienteling Digitalização Luxo Assistentes de venda Experiência do luxo Relação empregado-cliente Moda Domínio/Área Científica::Ciências Sociais::Economia e Gestão |
topic |
Digitalization Luxury Frontline employee roles Sales assistants Luxury experience Employee-customer relationship Fashion Clienteling Digitalização Luxo Assistentes de venda Experiência do luxo Relação empregado-cliente Moda Domínio/Área Científica::Ciências Sociais::Economia e Gestão |
description |
The luxury employees’ roles face a gap. Previous literature examines the importance of employees’ roles in the luxury field. However, when it comes to the influence of digital roles, it was formerly studied, but not in the luxury setting. This thesis examines how digitalization influence the employees’ roles to create a luxury experience. To answer my research question, I conducted a comparative case study on four companies: Versace, Gucci, Loja das Meias and Josefinas. My findings show that employees’ roles are not only “enablers”, “innovators”, “differentiators” and “coordinators”, but also “educators”, “personal shopper” and “clienteling”. Moreover, my results show that the digital augmentation role influences “enabler”, “coordinator”, and “innovator” roles and the digital network facilitator role affects the other employees’ roles. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-09-13T13:39:30Z 2021-01-27 2021 2021-01-27T00:00:00Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/10400.14/34778 TID:202656535 |
url |
http://hdl.handle.net/10400.14/34778 |
identifier_str_mv |
TID:202656535 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799132000450248704 |