Terror ecranovision in XXI Century
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.58050/comunicando.v1i1.117 |
Resumo: | One of the most powerful ecranovisions of the screens history, it happened in 2001: The Nine Eleven. In this article, analyzing qualitative interviews, we reveal how this ecranovision, since that day to the present, is still the archetype of terror in those who were his subjects. We conclude that, at the exact moment, the media event is especially true for the violent force of the timeliness; after this, takes effect by its strength in ecranovision mode, that is, its ability to impose itself in the consciousness, and individual and collective contingencies. This is an example of the strength of ecranovisions, something that here we want to reveal. |
id |
RCAP_0b7b9b2dc4637a95a6d585835f30a3fe |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistacomunicando.sopcom.pt:article/117 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Terror ecranovision in XXI CenturyA ecranovisão do terror no Século XXIecranovisãoterroratmosferasecrãnicasecranovisionterrorscreen atmospheresOne of the most powerful ecranovisions of the screens history, it happened in 2001: The Nine Eleven. In this article, analyzing qualitative interviews, we reveal how this ecranovision, since that day to the present, is still the archetype of terror in those who were his subjects. We conclude that, at the exact moment, the media event is especially true for the violent force of the timeliness; after this, takes effect by its strength in ecranovision mode, that is, its ability to impose itself in the consciousness, and individual and collective contingencies. This is an example of the strength of ecranovisions, something that here we want to reveal.Uma das ecranovisões mais poderosas da história dos ecrãs, aconteceu em 2001: o 11 de Setembro. Neste artigo, analisando qualitativamente algumas entrevistas, revelamos como esta ecranovisão, desde o seu acontecimento até à actualidade, constitui ainda o arquétipo de terror naqueles que lhe estiveram sujeitos. Concluímos assim que, no exacto momento, o acontecimento mediático vale sobretudo pela força violenta da actualidade; depois desse acontecer, passa a valer sobretudo pela sua força em modo de ecranovisão, quer dizer, pela sua capacidade de se impor na consciência e nas contingências individuais e colectivas. Este é um exemplo da força das ecranovisões, que aqui queremos revelar.Sopcom2012-12-31info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.58050/comunicando.v1i1.117https://doi.org/10.58050/comunicando.v1i1.117Revista Comunicando; Vol. 1 No. 1 (2012): The New Ways of Communication; 159 - 167Revista Comunicando; Vol. 1 Núm. 1 (2012): Las Nuevas Vías de Comunicación; 159 - 167Revista Comunicando; Vol. 1 N.º 1 (2012): Os Novos Caminhos da Comunicação; 159 - 1672182-4037reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://www.revistacomunicando.sopcom.pt/index.php/comunicando/article/view/117https://www.revistacomunicando.sopcom.pt/index.php/comunicando/article/view/117/61Rodrigues Costa, Pedroinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-03-16T08:28:51Zoai:revistacomunicando.sopcom.pt:article/117Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T04:01:30.132075Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Terror ecranovision in XXI Century A ecranovisão do terror no Século XXI |
title |
Terror ecranovision in XXI Century |
spellingShingle |
Terror ecranovision in XXI Century Rodrigues Costa, Pedro ecranovisão terror atmosferas ecrãnicas ecranovision terror screen atmospheres |
title_short |
Terror ecranovision in XXI Century |
title_full |
Terror ecranovision in XXI Century |
title_fullStr |
Terror ecranovision in XXI Century |
title_full_unstemmed |
Terror ecranovision in XXI Century |
title_sort |
Terror ecranovision in XXI Century |
author |
Rodrigues Costa, Pedro |
author_facet |
Rodrigues Costa, Pedro |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rodrigues Costa, Pedro |
dc.subject.por.fl_str_mv |
ecranovisão terror atmosferas ecrãnicas ecranovision terror screen atmospheres |
topic |
ecranovisão terror atmosferas ecrãnicas ecranovision terror screen atmospheres |
description |
One of the most powerful ecranovisions of the screens history, it happened in 2001: The Nine Eleven. In this article, analyzing qualitative interviews, we reveal how this ecranovision, since that day to the present, is still the archetype of terror in those who were his subjects. We conclude that, at the exact moment, the media event is especially true for the violent force of the timeliness; after this, takes effect by its strength in ecranovision mode, that is, its ability to impose itself in the consciousness, and individual and collective contingencies. This is an example of the strength of ecranovisions, something that here we want to reveal. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-12-31 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.58050/comunicando.v1i1.117 https://doi.org/10.58050/comunicando.v1i1.117 |
url |
https://doi.org/10.58050/comunicando.v1i1.117 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistacomunicando.sopcom.pt/index.php/comunicando/article/view/117 https://www.revistacomunicando.sopcom.pt/index.php/comunicando/article/view/117/61 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Sopcom |
publisher.none.fl_str_mv |
Sopcom |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Comunicando; Vol. 1 No. 1 (2012): The New Ways of Communication; 159 - 167 Revista Comunicando; Vol. 1 Núm. 1 (2012): Las Nuevas Vías de Comunicación; 159 - 167 Revista Comunicando; Vol. 1 N.º 1 (2012): Os Novos Caminhos da Comunicação; 159 - 167 2182-4037 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799138188226199552 |