Terror ecranovision in XXI Century

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rodrigues Costa, Pedro
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.58050/comunicando.v1i1.117
Resumo: One of the most powerful ecranovisions of the screens history, it happened in 2001: The Nine Eleven. In this article, analyzing qualitative interviews, we reveal how this ecranovision, since that day to the present, is still the archetype of terror in those who were his subjects. We conclude that, at the exact moment, the media event is especially true for the violent force of the timeliness; after this, takes effect by its strength in ecranovision mode, that is, its ability to impose itself in the consciousness, and individual and collective contingencies. This is an example of the strength of ecranovisions, something that here we want to reveal.
id RCAP_0b7b9b2dc4637a95a6d585835f30a3fe
oai_identifier_str oai:revistacomunicando.sopcom.pt:article/117
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Terror ecranovision in XXI CenturyA ecranovisão do terror no Século XXIecranovisãoterroratmosferasecrãnicasecranovisionterrorscreen atmospheresOne of the most powerful ecranovisions of the screens history, it happened in 2001: The Nine Eleven. In this article, analyzing qualitative interviews, we reveal how this ecranovision, since that day to the present, is still the archetype of terror in those who were his subjects. We conclude that, at the exact moment, the media event is especially true for the violent force of the timeliness; after this, takes effect by its strength in ecranovision mode, that is, its ability to impose itself in the consciousness, and individual and collective contingencies. This is an example of the strength of ecranovisions, something that here we want to reveal.Uma das ecranovisões mais poderosas da história dos ecrãs, aconteceu em 2001: o 11 de Setembro. Neste artigo, analisando qualitativamente algumas entrevistas, revelamos como esta ecranovisão, desde o seu acontecimento até à actualidade, constitui ainda o arquétipo de terror naqueles que lhe estiveram sujeitos. Concluímos assim que, no exacto momento, o acontecimento mediático vale sobretudo pela força violenta da actualidade; depois desse acontecer, passa a valer sobretudo pela sua força em modo de ecranovisão, quer dizer, pela sua capacidade de se impor na consciência e nas contingências individuais e colectivas. Este é um exemplo da força das ecranovisões, que aqui queremos revelar.Sopcom2012-12-31info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.58050/comunicando.v1i1.117https://doi.org/10.58050/comunicando.v1i1.117Revista Comunicando; Vol. 1 No. 1 (2012): The New Ways of Communication; 159 - 167Revista Comunicando; Vol. 1 Núm. 1 (2012): Las Nuevas Vías de Comunicación; 159 - 167Revista Comunicando; Vol. 1 N.º 1 (2012): Os Novos Caminhos da Comunicação; 159 - 1672182-4037reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://www.revistacomunicando.sopcom.pt/index.php/comunicando/article/view/117https://www.revistacomunicando.sopcom.pt/index.php/comunicando/article/view/117/61Rodrigues Costa, Pedroinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-03-16T08:28:51Zoai:revistacomunicando.sopcom.pt:article/117Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T04:01:30.132075Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Terror ecranovision in XXI Century
A ecranovisão do terror no Século XXI
title Terror ecranovision in XXI Century
spellingShingle Terror ecranovision in XXI Century
Rodrigues Costa, Pedro
ecranovisão
terror
atmosferas
ecrãnicas
ecranovision
terror
screen atmospheres
title_short Terror ecranovision in XXI Century
title_full Terror ecranovision in XXI Century
title_fullStr Terror ecranovision in XXI Century
title_full_unstemmed Terror ecranovision in XXI Century
title_sort Terror ecranovision in XXI Century
author Rodrigues Costa, Pedro
author_facet Rodrigues Costa, Pedro
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rodrigues Costa, Pedro
dc.subject.por.fl_str_mv ecranovisão
terror
atmosferas
ecrãnicas
ecranovision
terror
screen atmospheres
topic ecranovisão
terror
atmosferas
ecrãnicas
ecranovision
terror
screen atmospheres
description One of the most powerful ecranovisions of the screens history, it happened in 2001: The Nine Eleven. In this article, analyzing qualitative interviews, we reveal how this ecranovision, since that day to the present, is still the archetype of terror in those who were his subjects. We conclude that, at the exact moment, the media event is especially true for the violent force of the timeliness; after this, takes effect by its strength in ecranovision mode, that is, its ability to impose itself in the consciousness, and individual and collective contingencies. This is an example of the strength of ecranovisions, something that here we want to reveal.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-12-31
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.58050/comunicando.v1i1.117
https://doi.org/10.58050/comunicando.v1i1.117
url https://doi.org/10.58050/comunicando.v1i1.117
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistacomunicando.sopcom.pt/index.php/comunicando/article/view/117
https://www.revistacomunicando.sopcom.pt/index.php/comunicando/article/view/117/61
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Sopcom
publisher.none.fl_str_mv Sopcom
dc.source.none.fl_str_mv Revista Comunicando; Vol. 1 No. 1 (2012): The New Ways of Communication; 159 - 167
Revista Comunicando; Vol. 1 Núm. 1 (2012): Las Nuevas Vías de Comunicación; 159 - 167
Revista Comunicando; Vol. 1 N.º 1 (2012): Os Novos Caminhos da Comunicação; 159 - 167
2182-4037
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799138188226199552